Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 25 mars 2019

Kooikervalpen Kotten börjar Grundkurs hos Brukshundsklubben

Kooikervalpen Kotten börjar Grundkurs hos Brukshundsklubben

Mellan första och sista Kottenbilden i det här inlägget ser man hur han vuxit. Öronhåret har blivit längre, så även nosen. Han är en liten mini-Kooiker just nu. Mycket har hänt den här veckan, även om Kiara och jag har tillbringat större delen av veckan i Skåne, där jag har föreläst. När vi kom hem blev det kärt återseende och jag tyckte att Kotten hade vuxit mycket på de få dagar vi hade varit iväg.

Det här är Kiaras absoluta favoritplats. Skugga bakom hammocken. I går, söndag, hade vi +13 grader. Så även i början av förra veckan. Kotten lär sig snabbt var de bästa platserna finns, även om jag tror att han kommer att föredra mer värme än Kiara.

De låg så fint båda två i soffan, men det var svårt att få till bilden eftersom Kotten låg i solstrålen och Kiara i skuggan, men visst ser de dem i alla fall?

Våren har verkligen kommit till Blekinge. Överallt blommar snödroppar och krokus, tulpaner och påskliljor har sträckt upp sina stjälkar ur jorden och bara väntar på att få visa sin färgprakt.

Veckans besök var Elin och Jon, våra närmaste grannar. Kiara älskar Elin, en person Kiara träffade när hon bara var 10 veckor. Elin ingår i flock enligt Kiara. Jon har jag känt sedan han var barn och det har hänt mycket under de 23 år vi har bott här. Härligt att se hur mycket hundarna tycker om dem.

Kiara och jag tillbringade några soliga, härliga dagar i Skåne. Här håller solen på att gå ner. Min mobil, där jag har stegräknare inställd på 10.000 steg per dag som mål, berömde mig igår, söndag, eftersom jag hade uppnått målet med råge varje dag under veckan som gått. Det blev flera långa promenader per dag i Skåne. Nya vägar att vandra på.

Väl hemma igen tyckte Kiara att Kottens välkomnande var lite väl överväldigande och hon gömde sig under kaprifolen. Dit in vågade sig inte Kotten, men han gjorde allt för att få Kiara att komma ut igen.
 
.
I lördags började Kotten på Grundkurs hos Ronneby Brukshundsklubb. Och vet du, jag hade glömt av det. Jag hade planerat att åka till klubben för att träna Kotten innan vi skulle börja, nästa lördag, på vägen dit insåg jag att det faktiskt var just den dagen kursen började, utan hund... Men Kiara, Kotten och jag hann ta en runda runt klubben och "kissa in" kissrundan, sedan var det dags att köra hem hundarna, vända och åka tillbaka för introduktion för mig. Kotten får komma med nästa lördag.

Både Kiara och Kotten älskar att träna. Här på en av stenarna på vår "agilitybana" som vi går dagligen. Här tränas styrka och balans. För många år sedan när jag höll på mycket med hundutställning frågade domaren mig vad jag gjorde med mina hundar, eftersom de var så bra musklade. "Agility", svarade jag, för då tränade jag verkligen agility och var instruktör i ämnet också. Dessutom tränade vi på alla stora stenar i skogen... Bra aktivering som Kotten redan har lärt sig.

På söndagarna har Kiara och jag börjat gå Karlsnäsrundan, en tipspromenad på 3 kilometer. Igår fick Kotten följa med. Han fick dock bara gå en liten, liten, liten bit så vi fick kika på första frågan. Det var spännande och lite otäckt tyckte han. Så mycket folk. Han var frimodig och hälsade på alla som sträckte fram sin hand. Dock blev Kiara mer omklappad än Kotten. En berner är alltid en berner...

Tipsrundan går en bra bit utefter Ronnebyån. Kiara älskar att bada, även om det inte är någon egentlig badtemperatur. Kotten var dock mer skeptisk till att kliva ner i vattnet, men lukta gick bra.

Något som jag i många år försökt lära mina berner är att ta sig ur intrasslat ben. Kotten är en naturbegåvning när det gäller koppel som kommit på fel sida om benet. Vips så har han fixat till det.

Jag fick läxa på hundkursen i lördags. Alla de sakerna har jag redan lärt Kotten, så vi ska finslipa och vara lite förutseende på vad som kommer gången därpå. Jag älskar Nederlandse Kooikerhondje, så roligt att arbeta med Kotten.


Läs tidigare inlägg om Kotten, vår nya flockmedlem, en liten Nederlandse Kooikerhondje, Kooiker:
Välkommen hem lilla Kotten.
En vecka med Kotten.
En vecka utan Tudor två med Kotten.
Kotten, Kiara och Smilla.
Snön ligger lika djup som Kotten är hög.
Kooikervalpen Kotten 13 veckor.
Intensiv vecka för Kooikervalpen Kotten.
Så mycket folk tyckte Kooikervalpen Kotten.
Kooikervalpen Kotten ute på nya äventyr.
Kooikervalpen Kotten fyra månader.
Kooikervalpen Kotten får nya lekkamrater.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!