Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 26 oktober 2009

Kimselius är på Island andra dagen

Oj, vet inte var jag ska börja, dagen har varit så intensiv, intressant och givande. Det är bara min andra dag på Island och det känns som om jag har varit här en hel vecka, eftersom jag redan har upplevt så mycket.
B&B där jag bor är jättemysigt. Sovit som en stock inatt med min Canadien Goose-jacka som ett täcke över mig, eftersom det var så kallt på rummet.
Blev hämtad av Elin och Jon från förlaget, som körde mig till tidningen, Islands största dagstidning (kommer inte ihåg namnet). Där blev jag intervjuad
av Kristjan, en entusiastisk och trevlig journalist som älskade min bok Aftur til Pompei. Fotograferad och blev presenterad för ännu en journalist på en annan tidning som också skulle skriva något om min bok. Därefter åkte vi ut från Reykjavik till Akranes, först levererades böcker till bokhandel och därefter snabb lunch innan det var dags att bege sig till Biblioteket för att föreläsa inför två skolor. Blev väl mottagen på biblioteket som hade förberett för alla elever som skulle komma. Men det kom inga... Bibliotekarien ringde skolorna och fick reda på att någon på skolan hade skrivit fel datum för evenemanget, vilket innebar att alla trodde det var nästa måndag! Och alla skolelever hade gått hem för dagen. Det blev ingen föreläsning och i och med det inte heller någon signering.
Dagen blev lyckad i alla fall för min del, eftersom jag istället blev körd till Pingvellir, som är en nationalpark, men även en stor förkastningsspricka, där vikingarna höll ting. Fortfarande träffas man här när det är något stort och högtidligt på gång.Det är fantastiska naturområden där man verkligen kan se hur kontinenterna glider ifrån varandra och hur marken sjunker nedåt. Lite skrämmande och spännande och på samma gång magiskt.
På bilderna ser ni flera bilder ifrån Pingvellir, på en av bilderna står jag i min Canadien Goose-jacka och tyck
er den är helt underbar eftersom det regnade för tillfället då vi var uppe bland bergen i regnmolnen. I sällskap har jag Elin, som äger förlaget som ger ut den isländska Pompejiboken. Ni ser även en liten damm där vattnet rinner ned från de höga bergen. Här dränkte man förr kvinnor som fött utomäktenskapliga barn. På en av bilderna ser ni Jon, historiker och författare när han berättar för mig om vikingarnas tingsplats, domar och tävlingar. Mycket intressant. På en av bilderna ser ni en teckning över hur det såg ut på platsen när vikingarna höll ting och därefter en bild av hur det ser ut idag. Det finns också bild på hela förkastningssträckningen.
När jag berättar om allt som hänt så låter det inte som om jag har gjort mycket alls. Men det tog ett tag att gå igenom området och jag fick så många intressanta berättelser om allt som hade hänt på Pingvellir att det kändes
som om jag förflyttades flera tusen år tillbaka i tiden. Givetvis har jag fotograferat några Islandshästar också, för det finns det gott om här.
Ikväll ska jag gå t
idigt till sängs, för imorgon blir en lång och tuff dag. Vi åker före frukost och har fyra timmars bilkörning till nästa stad där jag ska signera och föreläsa, därefter vidare till ännu en stad för föreläsningar och signeringar. Förmodligen är vi inte tillbaka förrän midnatt, och då tror jag inte att jag orkar skriva någon blogg... Ge er till tåls, jag kommer att rapportera så fort jag hinner.
Hoppas att ni njuter lit
e av mina Islandsbilder. Hör gärna av er till mig och kommentera bilderna. Det skulle vara roligt att höra vad ni tycker om dem.
Förresten... jag fi
ck en nallebjörn i tröst av bibliotekarierna eftersom det inte kom några elever. Nallen var tillverkad i Sverige!
Här kan du läsa fler inlägg om mina researchresor.

Många varma hälsningar och en stor kram från Kim.

Blogginlägg gjorda under mitt besök på Island: 
Kimselius är på väg till Island 
Första dagen på Island 
Andra dagen på Island besöker jag bland annat Pingvellir 
Tredje dagen på Island har jag en nära-döden-upplevelse 
Fjärde dagen på Island Selfoss och mycket mer  
Femte dagen på Island Reykjavik 
Sjätte dagen på Island Golden Circle 


Blogginlägg om Island med många foton: Island Pingvellir Golden Circle
Blogginlägg om Vulkanen Eyjafjallajökull: Eyjafjallajökull på Island har fått utbrott 
Onormal tystnad på grund av vulkanutbrottet  Vulkanförfattaren  Vulkanaskan kväver mig 

Filmer från Island: Filmsnutt från Island 

2 kommentarer:

  1. Ser helt underbart ut!
    Jag sa ju att du skulle få inspiration till nya äventyr i bokform! Ännu en vikingabok kanske?
    En spännande tid i vår nordiska historia!
    Hur länge stannar du på Island? Är du kvar så du kan hålla föreläsningen nästa måndag i stället! Så snopet för alla!
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag åker hem på söndag. Ja, vi får se vad det blir för spännande bok om Island. Fantasin har verkligen satt fart efter alla nya intryck här. Programmet är fullspäckat och det finns ingen plats att peta in en ny föreläsning för dem, tyvärr. Tråkigt när det blir så.
    Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!