Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 8 januari 2010

Skrivprocess, Slutet


Vet inte om jag tycker att detta är den bästa stunden i arbetet med min bok:

Slutet, när jag håller på att göra färdiga boksidor av den löpande texten, lägger in bilder och får berättelsen att se ut som en bok...

Eller om jag föredrar början: när jag samlar material, läser fakta och bygger upp berättelsen med gula post-it-lappar...

Vet inte vilket, men en sak vet jag, jag mår fantastiskt bra just nu när boken snart ska iväg till tryckeriet!

Håll ut! Snart kommer den ut i bokhandeln! Är det många som längtar
?

Jag vet vad boken handlar om, ändå tror jag att jag längtar mycket mer än vad ni, mina kära läsare gör, efter att boken ska komma ut i bokhandeln. Jag vill se min berättelse i tryck, jag vill hålla den fysiska boken i min hand, jag vill ställa in den i min bokhylla, för att därefter sitta och titta på den, njuta och känna "ännu en bok". DET är en skön känsla.

Minns fortfarande när min allra första bok "Tillbaka till Pompeji" kom ut och jag röjde en hylla i bokhyllan och ställde in boken där. Den såg väldigt ensam och övergiven ut och jag tänkte "tänk när det står en bok till där". Ett halvår senare stod det faktiskt ännu en bok i bokhyllan "Jag är ingen häxa". Sedan den dagen, december 1997 har det samlats många böcker i min bokhylla, 13 egna, 14:e på väg, dessutom är flera av mina böcker översatta till många språk och även de böckerna står i bokhyllan. Det är en fröjd för ögat att se dem och när jag har alla böckerna framför mig så känner jag mig SÅ NÖJD!

Tänk att den dröm jag hade som åttaåring, om att bli författare, verkligen har slagit in. Helt underbart!

Men nu har jag inte tid att skriva mer här i bloggen, nu ska jag fortsätta att "bryta om", som det heter på fackspråk, med andra ord fortsätta lägga in den löpande texten till färdiga boksidor.

Berätta för mig här i kommentarer hur du känner det när du väntar på boken, pirrar det av förväntan i dig också, eller hur känns det?

Vi hörs snart igen!

Kramisar från Kim

3 kommentarer:

  1. Det pirrar inte för mig, väntan dödar mig nästan. Jag orkar inte vänta mer...

    SvaraRadera
  2. Usch ja! Det pirrar verkligen och längtar riktigt mycket!
    Tiden går riktigt segt nu känns det som! Men det är inte så mycket kvar och det är ju bra!

    SvaraRadera
  3. Du kan vara bra lycklig som får böcker utgivna!!
    Själv är jag 13 år, och har också författardrömmar. Vi får se vad som händer när man är stor!:)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!