Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 1 februari 2010

Lugn och harmonisk av böcker...




Första gången jag fick höra kommentaren "Jag blir så lugn och harmonisk när jag läser dina böcker", var efter att jag hade föreläst om min bok "Tillbaka till Pompeji" på Pompejiutställningen i Hässleholm 2008. Orden gjorde mig förvånad, eftersom jag inte ser något "lugnt" med mina böcker. De är fartfyllda, ständigt händer det något, varje kapitel slutar spännande och det är ofta något väldigt otäckt med i böckerna. Hur kan man bli lugn av det?

Den tonåriga flickan förklarade för mig hur hon ofta kände sig stressad och att det alltid hjälpte att sätta sig och sjunka in i den historiska värld som mina böcker beskriver. Orden gjorde mig glad, speciellt när jag såg ansiktsuttrycket på tonåringen. Hon menade verkligen vad hon sa.

Det har hänt många gånger efter den händelsen att tonåringar säger samma sak till mig: "Jag blir så lugn av dina böcker", "Jag blir så rofylld när jag läser dina böcker", "Jag känner mig så trygg när jag läser dina böcker".

Orden gör mig glad och nöjd, det
innebär att jag har spridit mycket mer än historisk kunskap i mina böcker.

"Lugn och harmonisk av böcker"... Att jag kom och tänka på det var för att jag igår kväll såg "Damernas Detektivbyrå" på SVT1.

Då först insåg jag vad läsarna menar med orden att mina böcker gör dem lugna och harmoniska. För böckerna om Damernas Detektivbyrå gör mig lugn.

Har ni ännu inte läst några av böckerna kan jag varmt rekommendera dem och har ni inte sett alla avsnitten av "Damernas Detektivbyrå" kan ni gå in på SVT-play och göra det. Det skulle vara intressant att höra vad ni tycker om serien också. Böckerna om Damernas Detektivbyrå är mycket annorlunda deckare, inga slitna, försupna poliskommissarier, brott löses i ett lugnt och avspänt tempo som får mig att tänka på "Morden i Midsommer". Fast i Damernas Detektivbyrå sker inte lika många hemska mord. Dessutom utspelar sig böckerna i Botswana och detektiven är Mma Ramotswe.

En annan författare vars böcker gör mig lugn är Ellis Peters böcker om munken broder Cadfael som löser mordgåtor i 1100-talets England.

Nu vet jag att man verkligen kan bli lugn och harmonisk av böcker. Har du inte upptäckt det ännu kanske du ska testa att läsa några av de titlar jag har pratat om här. Berätta sedan hur du upplevde det, blev du lugn av böckerna, eller blev du inte påverkad alls?

Kramisar från Kim

Nu är det bevisat: Man blir lugn av böcker.

5 kommentarer:

  1. Ja jag känner också att böckerna gör mej lugnt och trygg. Men det är bara av dina böcker jag känner så!

    Kramar Roxana :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, jag blir också lugn av att läsa böcker där jag blir uppslukad av handlingen. Däremot, böcker som gör att jag måste reflektera, d v s mer "intellektuella" gör mig inte alls lugn på det sättet. Jag tror, för min del, att det är för att jag går in i något 100 % samtidigt som jag får ledigt från mitt eget liv en stund. Det är nog lika effektivt osm att meditera, eler att själv skriva något som engagerar en så där mycket. Som du gör! Det måste vara rena hälsoresan!

    SvaraRadera
  3. Tack Roxana, underbart att höra.

    Vilken fin kommentar Johanna. Tack.

    Kramisar Kim

    SvaraRadera
  4. Jag skulle vilja uttrycka det så här: Jag läser bara böcker jag blir lugn av. Blir jag oroad, illa till mods eller ngt annat negativt lägger jag genast undan boken. Böcker är avkoppling för mig och är avkopplingen inte lugnande så är det ju inte avkoppling :) Älskar f ö Damernas detektivbyrå-serien!!! De böckerna har en VÄLDIGT lugnande effekt! Har läst nästan alla nu tror jag. Gillade serien på Svt mycket också! Ska kolla upp den här engelse munken...lät mkt intressant! :)

    SvaraRadera
  5. Hej Makena
    Förstår precis hur du menar. En del böcker blir jag stressad av för att huvudpersonen bär sig så dumt åt, då kan jag bara inte läsa vidare, för jag VET att allt kommer att gå helt galet för huvudpersonen.
    Håller med dig om Damernas detektivbyrå, både böckerna och filmerna!
    Hoppas du läser böckerna om munken som är en riktigt duktig detektiv!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!