Mina Bloggsidor

lördag 18 augusti 2012

Boktips: Prickskytten av Lee Child

Lee Child har inte gjort mig besviken med boken Prickskytten. När boken började tänkte jag "så här enkelt kan det bara inte vara". Då dyker hjälten, Reacher, upp och när han kommer kan man lita på att det blir fart på berättelsen. En bok som är svår att lägga ifrån sig!

I en småstad i Indiana ligger en ensam krypskytt gömd i ett parkeringshus. Mitt under rusningstid börjar han skjuta rakt mot folkmassan på torget nedanför. Fem personer mister sina liv i detta blodbad. Skytten lämnar tydliga spår efter sig och polisen får snabbt fast honom. Han heter James Barr och det verkar bli ett solklart fall.
Samtidigt arbetar Jack Reacher på sin solbränna i Miami med en norsk blondin som sällskap. Men han är rastlös. Reacher tycker inte om att vara för länge på en och samma plats. Han är van att vara behövd och nu, helt plötsligt, vill ingen längre ha hans tjänster.
James Barr förs till häktet men han vägrar envist att prata. Det enda han säger till sin advokat är: "Se till att Jack Reacher kommer hit." Polisen känner sig förvirrade - för vad kan denna uppenbara psykopat ha gemensamt med en f.d. militärpolis?


Kramisar Kim

Vinn en signerad bok (Välj fritt bland mina utkomna böcker) Läs mer om Mayafolkets Hemlighet.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.
Här kan du köpa mina böcker:

fredag 17 augusti 2012

Ditt bästa marknadsföringstips

Har du något bra marknadsföringstips att dela med dig av. Något som kan hjälpa alla andra att lyckas nå ut med sin bok, eller marknadsföra något annat de är bra på? Dela gärna med dig av det här i kommentarer.

Här kommer några marknadsföringstips:
De här roliga marknadsföringstipsen har jag hämtat hos min bloggvän Trillingnöten på bloggen Life is like a box of chocolates. Eftersom jag tyckte att hennes marknadsföringstips var roliga och gav mig många härliga skratt vill jag gärna dela med mig av dem till dig. Här följer Trillingnötens inlägg:


Mina bästa marknadsföringsknep
Helena kom med en önskan om att få tips på sätt att marknadsföra sin bok som kommer ut senare i år. Och vet ni vad! Hon har absolut kommit till rätt person i denna fråga. Jag är en fantastisk marknadsförare (fråga bara inte min före detta arbetsgivare på anonymt arbetsställe) med helt otroliga idéer.
Det fick dock bli en funderare eftersom det första som poppade upp i skallen när jag läste Helenas önskerubrik var de gamla vanliga knepen:


  • röksignaler! Totalt underskattat som marknadsföringsknep om ni frågar mig. Tänk vilken uppståndelse det blir när någon tror att det är en anlagd brand som härjar! Brandmän, poliser och journalister som dyker upp och där står du. Perfekt tillfälle att marknadsföra på...
  • vad är modernare än en tatuering?Jag bara undrar. En snygg logga i pannan skulle väl sitta fint? Då glömmer varken du eller de du PR:ar för vad du vill ha ut...
  • nudistplakat på stan. Folk kommer att vara all over you. Eller inte. Det är ett risktagande, men friskt vågat hälften vunnet heter det väl? 
  • brodera kuddar och lägga ut på väl valda platser på bibliotek och bokaffärer. Har du syjuntekompisar kan du alltid engagera dessa också...Agda och Helga i gruppen är alltid sugna på nåt nytt att bita i. 
  • youtube - en riktig guldgruva. Även där rekommenderar jag naket, eller i alla fall seminude. Gärna med nåt helt flippat att säga eller tycka, med fjortisröst och mycket "typ, fett, asså, men hallå". Då når du ut till en större publik. Medelåldern på youtube torde vara ungefär 13 år och det gäller att anpassa material efter efterfråga. Tillräckligt många "typ" och "ba" i en och samma mening och du har halva inne...eh, lät perverst, men you catch my drift!
  • TV-reklam. Hallååååå! Bästa idén ever. Jag vet inte vilken budget du har, men jag har hört att en reklamfilm på ca 30 sekunder går på ungefär 250 000kr att sända i TV. Har du möjlighet att betala en så där 8000kr för en sekunds reklamtid kan du ju kalla det "undermedveten" reklam (ni kanske kommer ihåg den där kontroversen om ett stort läskföretag sysslade med hjärntvättning genom att lägga in mikrosekunder långa inslag i nån reklamfilm som skulle få konsumenterna att köpa mer...). Tada! Hjärntvätt, och du kommer att sälja miljoner böcker.
  • "kasta-i-kundvagnen-när-kunden-tittar-bort"-taktiken. Gå in på en riktigt stor affär, gärna under storhandling runt löning. Håll dig nära kunder med stora kundvagnar med massor av varor. När han/hon tittar bort, smyger du ned en av dina böcker bland mjölkpaketen. Stressade familjemödrar/fäder kollar inte så noga när de lägger upp varorna på bandet, för de har tre-fyra barn att hålla reda på samtidigt. Och hittar de mot all förmodan din bok, har de varken tid eller ork att lägga tillbaka och de skäms redan så mycket för sina vilda barn att de inte vågar säga till kassörskan att de inte vill köpa boken egentligen. Tada! Ytterligare några hundra bokköpare!
  • stickers! klistra upp en massa dekaler på bilarna parkerade utanför samma affär. Gärna stora dekaler som täcker hela ena sidan på bilen för att få mer valuta för den tid det tar att klistra upp de på bilarna. Dessutom är det mer tidsödande för bilägarna som förmodligen kommer att dra sig för att rengöra bilarna i första taget...
  • flygplansmeddelande. Skicka upp ett flygplan som antingen loopar ett meddelande eller flyger med ett plakat/meddelandeflagga bakom sig. Gärna med bild, and you know how I prefer den!
Sen kan man ju ha lite nytänk vad gäller lansering av en bok:
  • hypa ett lanseringsparty och bjuda in MOI! så klart. (och så kan du bjuda in allt och alla du kan komma på. Brorsans häst, farmors bridgeklubb och din gamla dagisfrökens mamma till exempel).
  • lotta ut boken (plus en signerad nakenbild av dig. Naket säljer, I promise.)
  • gå personligen in på bibliotek runt om dit du reser och promota din bok (gärna naken och på bara knän, lite smuts på kinderna är klädsamt och glugg mellan tänderna signalerar desperation och tilltalar en timid och snäll bibliotekarie)
  • lägg ut en "vandringsbok"! Ta din bok och skriv en liten hälsning att "denna bok läses och skickas vidare", nånstans i boken. Lägg den på ett utvalt ställe och hoppas på napp. Förhoppningsvis sprider sig intresset och kanske får mediauppmärksamhet (och funkar det inte första gången du gör det, så lägg in en nakenbild. Naket säljer!)
  • skaffa en hemsida till dig själv och boken. Fyll den med intressant information om att skriva, bjud på dig själv och se till att ha möjlighet att sälja boken via sidan (och om sidan inte funkar så bra, då vet du vad du ska göra! Det börjar med N och slutar med aket!)
  • bjud in till bokcirkel (gärna på nätet så att deltagarna skriver om din bok) och läs boken och diskutera (det är väl det man gör i en bokcirkel?)
Nå, vad tyckte du om Trillingnötens marknadsföringstips, något du kan använda dig av, eller bara något att skratta åt?

Dessutom har du möjlighet att hjälpa den författare du tycker om genom att hjälpa till att marknadsföra författarens bok. Här följer några tips om det.


Om du har en vän som är författare, eller en favoritförfattare, kan du använda dig av dessa punkter för att hjälpa din författarvän/favoritförfattare. Om du är författare, sprid dessa punkter till alla dina vänner för att de ska kunna hjälpa dig!

1. Köp din väns/favoritförfattares bok. Uppmana andra att köpa boken. Gå till din lokala bokhandlare och ditt bibliotek och uppmana dem att ta hem boken. Köp boken som present att ge bort.

2. Vänta in med att köpa boken. Vänta inte till storhelgerna för att köpa boken som present. För det första: Ju fortare du köper boken, desto mer självförtroende och inspiration ger du din vän. För det andra: Media och andra beslutsfattare ser till hur mycket boken säljer direkt. Ju fler böcker som säljs i början av bokens liv, desto mer uppmärksamhet kommer den att få från beslutsfattarna inom media och konsumtion.

3. Var ska du köpa boken? I första hand från din närliggande bokhandel, det hjälper författaren att få sin bok till din bokhandeln. För det andra: I en bokhandelskedja, för om de börjar sälja boken lokalt, kanske det gör att de köper in boken till hela kedjan. För det tredje: Författarens hemsida, där tjänar författaren mest pengar på att du köper boken. För det fjärde: Köp direkt från författaren. För det femte: Köp från någon internetbutik, Bokus, Bokia, Adlibris osv. (helst från någon av de länkar författaren har på sin hemsida.)

4. Rekommendera författarens bok.  Om du tycker om boken, rekommendera den till dina vänner. Blogga om den, twittra om den, skriv om den på Facebook. Rekommendera boken till Bokklubbar. Recensera boken på så många sociala nätverk du kan, även hos internetbokhandlarna.

5. Tala om för din vän/författaren vad du tycker om boken. Ge din vän/författaren ditt stöd genom att berätta att du tycker om boken. Var den lättläst? Fick den dig att gråta eller skratta? Lärde du dig något ifrån boken?

6. Hjälp din vän/författaren att få föreläsningar. Om din vän har lätt för att tala inför andra kan du rekommendera din vän till skolor, idrottsklubbar, bokklubbar, Rotary etc.

7. Rekommendera din väns/författarens hemsida. Länka till den från din hemsida, din blogg, din facebooksida osv. Twittra om den. När din vän/förefattaren skriver ett blogginlägg, länka till det. Om din vän/författaren twittrar något bra, retweet it (skicka vidare). Lägg ett bra citat från din väns/författarens blogg på din sida. Eller twittra om citatet/blogginlägget.

8. Lägg upp en Wikipediasida för din vän/författaren. Eftersom författare in kan lägga upp sin egen Wikipediasida, kan du hjälpa till med det. Varje författare förtjänar en Wikipedia sida. På Wikipediasidan kan du skriva en kort biografi, räkna upp de böcker författaren skrivit och lägga en länk till författarens hemsida.

9. Hjälp din vän/författaren med media. Om du känner någon som arbetar på en tidning, tv, radio, recensent, bloggare etc, skicka dem en bok, eller en kort berättelse om författaren och boken. Eller berätta för din vän/författaren om din kontakt och presentera författaren för din kontakt.

10. Be! En bön och ett gott ord hjälper alltid. Be för din vän/författaren och boken. Om du inte brukar be, kanske du kan be någon annan hjälpa dig att sända en bön.

11. Fråga. Fråga din vän/författaren om du kan hjälpa till med något. Kanske du har någon talang, kontakter, specialkunskaper etc, som kan vara just precis det som författaren behöver. Eller så kanske författaren bara behöver lite hjälp med att packa och skicka iväg böcker, eller hjälp med några telefonsamtal.

12. Gör en videoinspelning om boken och lägg ut den på Youtube och andra videosajter.

13. Hjälp din vän göra video om boken. Varje författare behöver en kameraman och någon som kommer med goda råd. Lägg även denna gång filmen på Youtube och andra videosajter.

14. Titta efter specialbutiker. När du kör omkring i din hemstad eller närliggande stad, håll ögonen öppna efter specialbutiker som kanske kan vara intresserade av din väns/författarens bok. Barn/Ungdomsböcker i leksaksaffärer, Historiska böcker i Museibutiker. Ta gärna kontakt med butiken själv, eller lämna kontaktuppgifter till din vän/författaren.

15. Titta efter andra försäljningsmöjligheter. Om din väns/författarens bok handlar om hälsa eller är en barn/ungdomsbok kanske den kan intressera läkarmottagningar eller tandläkare. Återigen: Ta kontakt själv eller lämna kontaktuppgifterna vidare till din vän/författaren.

16. Föreslå kataloger, föreningar, och andra  försäljningsmöjligheter. Om du ser en postorderkatalog som har liknande böcker som din väns/författarens bok, berätta för din vän/författare om katalogen. Detsamma gäller föreningar, grupper, bolag osv. som kan vara intresserade av att köpa några exemplar av din väns/författarens bok.

17. Hjälp till med att sälja rättigheter. Om du tycker att din väns/författarens bok skulle bli en perfekt film och du har kontakter med en skådespelare eller filmproducent som du tror skulle vara intresserad av att göra film av boken, presentera din vän för din kontakt. Det samma gäller Tv-producenter, radioreportrar, agenter etc.

18. Var en mentor. Var ett bollplank för din väns försäljningsidéer, boksläpp, bokomslag etc. Dela med dig av din erfarenhet (om du har några) om marknadsföring, skrivandet, förlagsverksamhet, tryckning, design osv.

19. Starta en hjälpgrupp. Bilda en grupp om några kunniga personer som kan hjälpa din vän/författaren med skrivandet, publiceringen, eller försäljningen av vännens/författarens bok. Ni kan träffas ofta, minst en gång i månaden, eller talas vid per telefon eller på nätet.

20. Skriv ett rekommendationsbrev, eller skriv en introduktion till boken. Skriv en bra recension som kan användas på bokomslaget eller i marknadsföringen.

21. Sociala nätverk för din vän/författaren. Twittra om din väns bok. Retweeta (skicka vidare) vännens/författarens twitter. Engagera dig i en konversation med henne på Facebook eller Twitter. Skriv kommentarer på din väns/författarens blogg. Många inlägg synliggör din vän/författaren mer på nätet och hos sökmotorerna.

22. Kämpa för din väns/författarens bok. När du besöker en bokhandel kan du se efter om din väns/författarens bok finns inne. Om den gör det, sätt boken med framsidan utåt i bokhyllan, då syns boken bättre.

23. Sprid din väns/författarens bok. Om du har råd att köpa några extra böcker, kan du lämna dem lite varstans på stan. Lämna en bok på bussen, donera en bok till ditt bibliotek, lägg en bok i ett väntrum. Varje bok som kommer ut i stora världen hjälper till att visa upp din väns/författarens bok och gör också att du sprider kunskapen om att boken finns.

24. Låt din vän/författaren bo hos dig. Om din vän/författaren ska resa runt och signera sina böcker i närheten av där du bor, kan du erbjuda dig att vännen/författaren får bo hos dig.  Kör omkring vännen/författaren till de olika mediauppdragen och signeringsuppdragen. Hämta/lämna vännen/författaren på tågstationen/flygplatsen. Gör så mycket du kan för att signeringsturen i din stad ska bli så bra som möjligt för din vän/författaren. Du kan också, om du vill, hjälpa din vän/författaren med att boka en signerings-, föreläsningstur, mediaintervjuer och andra författarevenemang.

25. Rekommendera din väns/författarens bok till din bokklubb. Om du tillhör en bokklubb kan du rekommendera din väns/författarens bok som läsning i klubben, eller i varje fall berätta om boken för de andra i bokklubben.

26. Sälj böckerna på dina evenemang. Om du är föreläsare, håller seminarium eller besöker mässor etc, erbjud dig att sälja din väns bok tillsammans med dina böcker, eller vilka andra varor du än säljer.

27. Länkar. Lägg upp länkar från din hemsida eller blogg till din väns/författarens bok, blogg och hemsida. Eller ännu bättre: Gör en alldeles egen sida där du rekommenderar din väns/författarens bok, eller föreläsningar, och lägg där en länk till din väns/författarens bok, blogg och hemsida.

28. Intervjua din vän/författaren. Om du är värd för ett internetradioprogram, Podprogram, eller videoseminarium, intervjua din vän/författaren där.

29. Skapa andra produkter. Hjälp din vän/författaren att skapa andra produkter att sälja.

30. Köp boken 1001 vägar att marknadsföra din bok och ge till din vän. Okej, det här var lite själviskt av mig, men din vän/författaren kommer att älska den här gåvan och kommer att lära sig mycket genom att hämta idéer från boken. (Hälsning från John Kremer som har lämnat alla dessa tips. Vill du läsa hela inlägget på engelska kan du göra det här.)

Tipset om det här blogginlägget fick jag från Ann Ljungberg, som är mycket aktiv när det gäller att lämna skrivtips, hon håller skrivarkurs, ger ut böcker etc.

Nu fick du lite att tänka på, eller hur? Har skrattat gott åt några av de här punkterna, något du kanske också har gjort!

Fick en kommentar från Lennart Guldbrandsson som jag väldigt gärna vill att du tar del av också. Han skriver så här:

Mycket bra tips och råd.

Det enda jag känner att jag behöver kommentera rör punkt 8, och det beror på att jag har skrivit på Wikipedia i över 5 år.


8. Lägg upp en Wikipediasida för din vän/författaren. Eftersom författare in kan lägga upp sin egen Wikipediasida, kan du hjälpa till med det. Varje författare förtjänar en Wikipedia sida. På Wikipediasidan kan du skriva en kort biografi, räkna upp de böcker författaren skrivit och lägga en länk till författarens hemsida.
Det här är en sanning med modifikation. Alla kan visserligen redigera Wikipedia, men alla kan också redigera andras bidrag, och därför har man skapat vissa policies för att veta vad som ska stå kvar. En av de policy-sidorna handlar om vad lägsta kravet för vad som ska tas upp i Wikipedia. Så här står det om författare:
  • Enskild eller huvudsaklig upphovsman till två eller flera verk som publicerats av förlag och uppmärksammats av oberoende källor.
  • Har vunnit ett kvalificerat pris, till exempel Augustpriset.
Med andra ord, man kan inte lägga in sig själv och förvänta sig att få vara kvar om man inte redan är ganska känd (som Kim är).

Dock finns det andra saker man kan göra på Wikipedia. Om man är tillräckligt känd rekommenderar jag att man laddar upp en snygg bild av sig själv (istället för att räkna med att någon annan ska ta ett bra kort - bara fria bilder får läggas upp). Man kan också presentera bra källor (tidningsartiklar, TV-program, etc), och då helst på diskussionssidan. Om man inte är tillräckligt känd gör man sig bara en otjänst om man försöker pressa in en artikel. Istället kan man göra sig ett namn genom att skriva artiklar om saker man kan mycket om och genom att visa sig vara en pålitlig person som det går att diskutera med.

Om ni undrar mer om Wikipedia är det bara att fråga.

Med vänliga hälsningar,
Lennart

Dela med dig av dina marknadsföringsknep, ut och sprid kunskaper om din favoritförfattares böcker med hjälp av ovanstående tips. Sprid gärna också denna tipslista till så många som möjligt. Om du lägger en länk till min blogg i inlägget, är det helt okej om du kopierar det här blogginlägget rakt av.

Ser fram emot att höra ditt bästa marknadsföringstips.

Mitt egna marknadsföringstips är att vara den du är, tro på dig själv och tala väl om det du vill marknadsföra, med det kommer du långt!

Kramisar Kim

Vinn en signerad bok (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Mayafolkets Hemlighet.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

torsdag 16 augusti 2012

Nytt bokformat: Excess

Det händer hela tiden nya saker på bokmarknaden och det är svårt att hänga med i de snabba vändningarna.

Här är en nyhet, i alla fall för mig. Kanske har du hört talas om Excess tidigare?

excess® är ett nytt kvalitetsformat som kombinerar lätthet, varaktighet och bekvämlighet. Den kompakta formen och revolutionära layouten gör det möjligt att publicera en komplett bok med en minimal volym och utmärkt läsbarhet.

Det nya bokformatet är unikt och kommer ursprungligen från Holland. Kombinationen av bokens storlek på endast 8x12 centimeter och det tunna, exklusiva pappret bidrar till att enbart en hand krävs för att greppa boken samt vända blad. excess är tillverkad enligt gammal boktradition med trådbunden rygg och har därför betydligt längre livslängd än exempelvis en pocketbok.

Det nya smidiga formatet excess ges ut av Pocketförlaget, i nära samarbete med holländska Jongbloed bv. Excess är en inbunden bok med trådbunden rygg som tål läsning om och om igen, pärmarna är hårda och stabila och formatet endast 12x8 cm. Boken är lätt att ta med överallt och läsupplevelsen helt unik då man läser på tvären vilket möjliggör en textstorlek som är förvånande stor.

Här kan du se en film om boken och få en bra uppfattning om bokens storlek:


Tänk vad mycket nymodigheter det kommer hela tiden! Undrar om det här blir en succé, vad tror du?

Kramisar Kim


Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Att skriva med glädje.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

onsdag 15 augusti 2012

Vill du ha ett exemplar av boken Att skriva med glädje? Utlottning av Kim M Kimselius skrivbok

Nu har du möjlighet att få ditt alldeles egna, signerade exemplar av boken Att skriva med glädje.

Skriv i kommentarsrutan att du vill vinna boken Att skriva med glädje, om du även länkar till detta inlägg i din blogg och/eller facebook får du fler vinstchanser. Lägg länken till ditt blogginlägg om boken i kommentarsfältet.



I boken Att skriva med glädje hittar du 15 års livserfarenhet. Nej, egentligen hittar du 58 års livserfarenhet, för mitt skrivande började långt innan jag debuterade som författare. Om det och mycket mer kan du läsa om i min bok Att skriva med glädje.

Här kan du se några av bokens 63 kapitel:
Tips för dig som drömmer om att bli författare
Skriv en bok
Kött på benet
Gestaltning
Hitta ditt författarspråk
Första meningen
Motivation och discipin
Korrekturläsning
Skrivkramp
Tid att skriva
Bygg upp din berättelse
Bokens namn
Spökskrivare
Hur långt ska ett kapitel vara
Antal manusblad
Dags att skicka till förlag
Bokomslag från idé till färdigt omslag
Föreläsningar
Ge ut på eget förlag

Bokens baksidestext:
Med en dunderdebut: 11.000 sålda böcker på en vecka, 23 böcker utgivna och 15 år som författare, vet Kim M. Kimselius hur man skriver en bok.

Här delar hon generöst med sig av sina kunskaper i en glädjefylld bok där hon berättar om allt, från första början till färdig bok.

En bok som gör det möjligt för alla att skriva, på ett roligt och inspirerande sätt!
"Skriv direkt från hjärtat!" uppmanar Kim, och det är precis det hon har gjort!


Några röster om Kims skrivande:
"Kim, man blir så lätt förälskad i dig, dina böcker, dina karaktärer och din öppenhet och din förmåga att dela med dig och inspirera! Årets nobelpris i självkänsla går till Kim M Kimselius!" Copywritern på författarsajten 1av3.se

"Dina tips har verkligen hjälp mig extremt mycket! --- Jag är bara 19 år och hade inte en tanke på att det kunde finnas möjlighet för mig att bli publicerad förrän jag hittade din blogg --- Jag hoppas att jag någon gång blir publicerad, du har fått mig att tro att det finns en möjlighet. Tack!" Anonym

"Vill bara säga, att jag alltså är imponerad av, inte bara dina berättelser som sådana, utan även av ditt mycket flödande och spänstiga språk!" Carsten Palmer Schale


Inledning till Att skriva med glädje:
Älska orden lika mycket som jag gör!
Det här är ingen självbiografi, eller övningsbok i skrivandet. Den här boken handlar om kärleken till orden, något jag kallar Sagans kraft och Ordens makt.

Här vill jag visa dig hur lätt det är att skriva, om du gör det på rätt sätt. Med dina ord kan du förändra en hel värld, du kan skänka glädje och inspiration, få läsarna att gråta och förflytta dem i tid och rum. Du kommer att bli en riktig trollkarl när du behärskar Sagans kraft och Ordens makt.

I den här boken tar jag dig med från början till slut. Jag berättar om min väg till författarskapet, och jag delar med mig av allt det jag lärt mig sedan jag debuterade som författare 1997.

Min förhoppning är att du, efter att ha läst den här boken, ska älska orden lika mycket som jag gör.

Slå dig ned i lugn och ro och låt mig genom ordens magi förflytta dig in i bokens värld.


Du kan delta i tävlingen fram till den 26 augusti, genom att skriva i kommentarsfältet. Om du länkar till blogginlägget i din blogg får du två vinstchanser. Vinnaren meddelas den 27 augusti.

Lycka till!

Kramisar från Kim


 
Vinn en signerad bok:  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Mysrys.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

tisdag 14 augusti 2012

Novelltävling! Prissumma 100.000 och publicering i en antologi

Missa inte chansen att tävla med din novell, vinna 100.000 kronor och få din berättelse publicerad i en bok!

Skicka in ditt bidrag till den sjätte tävlingsomgången av Umeå novellpris
före den 1 oktober 2012.

Umeå novellpris är Sveriges största årliga novelltävling. Prissumman är 100 000 kronor och tävlingen är till för alla författare som skriver på svenska, såväl etablerade som debutanter.


Umeå novellpris, Sveriges största novellpris, instiftades 2007 som ett led i Umeås kandidatur för att bli kulturhuvudstad. Syftet har också varit att uppmärksamma Västerbotten som berättarnas län. Nu har Umeå formellt fått uppdraget att vara hela Europas kulturhuvudstad 2014 och novelltävlingen har uppnått nationell status. Ett stort antal bidrag skickas in varje år och ett gott samarbete med Umeås internationella litteraturfestival, Littfest, har etablerats. Sedan 2011 ansvarar Umeå stadsbibliotek för att genomföra tävlingen.

En jury bestående av författarna Per Olov Enquist, Peter Kihlgård, Pamela Jaskoviak och Gunnar Balgård samt kulturjournalisten Kerstin Wixe fördelar prissumman på 100 000 kronor. De bästa novellerna presenteras varje år i en antologi.

Tävlingsregler

  • Tävlingsbidraget ska vara skrivet på svenska.
  • Novellen får inte vara tidigare publicerad.
  • Den ska inte vara längre än 30.000 tecken inklusive blanksteg.
  • Innehållet är valfritt.
  • Novellen lämnas in anonymt. Namn får INTE stå på novellen. Namn och adress ska bifogas novellen i ett slutet kuvert. (Novellen och kuvertet med kontaktuppgifter kommer vi att märka med löpnummer så att de kan kopplas samman senare. Författarna är anonyma för juryn fram till dess att vinnaren utsetts – först då öppnas kuvertet.)
  • Novellerna skickas in i pappersform. Digitala bidrag tas inte emot.
  • Tävlingsbidragen ska vara oss tillhanda senast den 1 oktober 2012.
  • Observera: endast ETT bidrag per författare.
  • Inskickat material returneras ej.
  • Eventuell vinstskatt betalas av pristagaren.
  • Juryns beslut kan inte överklagas.
Tävlingsbidrag skickas till:
Umeå novellpris
c/o Åsa Zetterström
Umeå stadsbibliotek
901 78  Umeå

Prisutdelning och offentliggörande


Prisutdelningen sker i samband med Littfest i Umeå i mars 2013. Under perioden fram till prisutdelningen pågår juryns arbete. Pristagarna kommer att meddelas några veckor i förväg för att kunna delta vid prisutdelningen.Information om tidigare pristagare – se länkarna i högerspalten på denna sida.

Novellboken


En tryckt antologi med de prisbelönta novellerna publiceras i samband med prisutdelningen. Antologin kan beställas här.

För mer information, kontakta


Åsa Zetterström
090-16 33 21
073-580 86 53
asa.zetterstrom@umea.seChrister Edeholt
090-16 33 44
070-593 83 47
christer.edeholt@umea.se


Drömmer du om att bli publicerad tycker jag absolut att du ska skicka in till den här tävlingen.

Vill du ha skrivtips och hjälp på vägen, tycker jag att du ska titta i min bok Att skriva med glädje, som du har chans att vinna ett exemplar av (se nedan). Boken beräknas utkomma nästa vecka! Då lottar jag även ut flera exemplar av boken här på min blogg. Håll ögonen öppna för det blogginlägget!

Lycka till!

Kramisar Kim

Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker) Läs mer om Att skriva med glädje.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

måndag 13 augusti 2012

Reklampauser i livet

En man berättade för mig att han hade besökt en pub, när han kom in var det fotbollsmatch på tv. Han slog sig ned för att titta. När det verkade bli mål i matchen blev det plötsligt reklampaus. När reklamen var över hade matchen fortsatt. En liten ruta visade om det hade blivit mål eller ej. Men de fick inte se målet.

Givetvis trodde mannen att detta var en engångsföreteelse, men varje gång det såg ut att bli mål knäpptes reklamen på, hela matchen igenom. Han blev lite konfunderad och när matchen var över frågade han varför de sände reklam när det blev mål.

Då berättade pubgästerna att kanalen de just tittat på inte hade råd att köpa målen på fotbollsmatcherna, därför sändes reklam under själva målen. Om man ville se mål, då fick man skaffa sig en betalkanal!

Det fick mig att fundera... Tänk om vi hade reklampauser på det här sättet i livet: Värkar inför förlossning. Aj, vad ont det gör. Fixa en reklampaus, och när den är över ligger det lilla nyfödda barnet i din famn.

En tenta du går och oroar dig för, fixa en reklampaus och du kliver glatt ut ur tentalokalen efter pausen.

En jobbig arbetsintervju: Reklampaus och du sitter där på din nya arbetsplats när reklamen är över...

Jamen... Du ser själv, det fungerar inte.

Tycker inte om reklam som avbryter i filmer när det är som mest spännande. Föredrar SVT, för där sänds ingen reklam, eller filmkanalerna. Men ibland tittar jag på reklamkanalerna och då passar jag på att gå in på Facebook eller Twitter under reklamen, eller så hänger jag en maskin tvätt, kör några armhävningar, maggympa eller gör något annat kul. Allt annat än att titta på reklamen.

Vad gör du när det är reklam på tv?

Kramisar från Kim 


Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om  Snapphaneresan.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker. (Ingen reklam, bara upplysningar!) :-)

söndag 12 augusti 2012

Önskar jag kunde förändra världen!

Med min "penna" kan jag göra mycket: Jag kan berätta om allt som hänt, jag kan göra folk lyckliga, jag kan hitta skatter, jag kan sprida glädje.

Önskar att jag även kunde förändra världen med mina ord. Gör mina böcker någon skillnad? Är det någon som lyssnar på det budskap dem bär inom sig, om kärlek, fred, livsglädje och gemenskap?

Jag önskar jag kunde förändra världen med ett enda penndrag, ett enda ord, en enda bok. Så som sker i böckerna Bläckhjärta och efterföljarna.

Men jag vill göra det på riktigt!

Jag vill utplåna fattigdom, mobbing, krig och allt elände. Jag vill att alla ska vara lyckliga och glada och slippa bekymmer för morgondagen.

Jag vill förändra världen och jag gör vad jag kan, ett steg i taget genom mina ord. Men det går för långsamt, jag vill göra mer!

Kramisar Kim

Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker) Läs mer om På liv och död i andra världskrigets skugga.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.