Här är ett annorlunda och kul blogginlägg om min bok Mayafolkets Hemlighet:
Här i Happyvardag delger rektorskan sina skolcoola hemlisar. Idag
handlar det om den spännande historiaundervisningen – om vår länk till
det förflutna. Den historiska länken som kan ge oss värdefull
information om dåtiden, så att vi kan förstå samtiden och också fundera
över strategiska val samt skapa beredskap inför framtiden. Historia som
ett av våra mest kraftfulla verktyg att skapa och behålla nyfikenhet,
engagemang och lusten att lära. Och vad, om inte skönlitteratur med en
historisk touch, skulle kunna passa bättre som utgångspunkt?
Om ni mot all förmodan har missar Kim M Kimselius böcker om Theo och Ramona ( http://kimselius.se/bocker.html)
bör ni omedelbart lägga beslag på någon av dessa och påbörja er egen
historiska resa. Spänning blandat med fakta är ett vinnande koncept.
Kimselius ger språket liv och du flyger fram genom sidorna. Läsbart och
läsvärt! Med stor möjlighet till faktafördjupning. Jag verkligen älskade
varje sida i Mayafolkets Hemlighet.
Hur hänger detta ihop med historiaundervisningen då? Ja, man önskar
ju att alla lärare ska använda skönlitteratur som stöd till sin
undervisning. Böckernas värld är en fantastisk källa till inspiration,
upplevelse och samtal. Här kan man skapa en gemensam utgångspunkt – en
slags bas för en specifik kurs eller ett specifikt område. Här kan man
använda sig av källkritik och en jämförande “studie” kring hur kursen
eller ämnet belyses. Här kan man verkligen snacka om intresseskapande!
Boken kan användas i klassuppsättning där varje elev läser sin bok och
man hanterar uppgifter (individuellt eller kollektivt) utifrån ett
specifikt upplägg. Eller också används boken till högläsning (något som
tyvärr verkar vara på utdöende och det smärtar mitt hjärta) inför en
kurs, ett område alternativt som ett stöd under tiden. ALLA oavsett
ålder mår bra av att få saker lästa för sig. Högläsning är en slags
konst som kan ge en upplevelse utöver det vanliga – det är min bestämda
övertygelse.
Redan ett par kapitel in i boken (Mayafolkets Hemlighet) fick jag ett
uppslag till en underbar storyline. Storyline är en arbetsmetod där
elever, och ibland även lärare, antar en “ny” identitet och får x antal
uppdrag att lösa, där det oväntade händer och deras
problemlösningsförmåga likväl som samarbetsförmåga tränas. Jag såg
liksom framför mig hur vi skulle kunna förpassa våra elever via en
tidsresa till ett historiskt äventyr utöver det vanliga. Hrm….vi får väl
se vad vi kan planera för. Spännande!
Och hur berör detta ämne er som föräldrar då kanske ni undrar? Ja, i
skolan av idag handlar ganska lite av föräldraengagemanget om att
förhöra fakta inför läxor och prov. Om du som förälder kan ställa
“rätta” frågor (be ditt/dina barns lärare berätat vad detta är) som
utmanar just ditt barn, ja det är då vi kan ta kunskapen till nya
nivåer. Så köp Kimselius böcker, läs dem själv och gärna högt för
ditt/dina barn. Låt er sväva iväg i fantasin och prata om den där andra
tiden, den andra platsen. Om du kan koppla någon av hennes böcker till
något ditt barn just håller på med i skolan så är det en härlig bonus.
Tänk vilket underbart stöd just en bra skriven skönlitterär bok kan bli!
För ditt/dina barn!
Kram Mia
Här hittar du bloggen.
Vad tyckte du, håller du med mig om att det här var ett jättefint blogginlägg om min bok Mayafolkets Hemlighet?
Kramisar Kim
Vinn en signerad bok (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om
Mysrys.
Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!