Mina Bloggsidor

onsdag 27 februari 2013

Många användare börjar tröttna på att it-jättarna utnyttjar dem

Det här mycket intressanta inlägget hittade jag på SvD Näringsliv. Personligen irriterar jag mig på att det har blivit allt mer reklam på de sociala medier jag använder mig av. Vad tycker du? Läs och begrunda artikeln.

Facebook, Google och alla andra it-företag som tjänar annonspengar på information om sina användare kommer att få det betydligt svårare framöver. Enligt analysföretaget Ovum håller konsumenterna på att tröttna på att personlig information om dem utnyttjas. Två av tre vill använda teknik som döljer deras uppgifter.

Många företag i it-branschen lever redan stort på att sälja annonser som anpassas till vad de vet om sina användare. Det närmast klassiska exemplet är sök- och annonsföretaget Google som anpassar annonserna på sin söksida och e-posttjänst efter vad användaren letar efter.

Fast det här är bara början. Mängder av företag i olika branscher ser framför sig hur de ska kunna anpassa sina erbjudanden till konsumenterna genom att snabbt sammanställa alla spår de lämnar efter sig på internet.

Men nu varnar analysföretaget Ovum för att konsumenterna tröttnat och inte längre accepterar att de förlorar kontrollen över sina egna uppgifter. Enligt en stor undersökning som Ovum gjort bland 11 000 konsumenter i elva länder är det bara 14 procent som säger att de litar på att personlig information som de lämnar ifrån sig på olika sajter på internet inte blir utnyttjad.

Framför allt är det alla kontroverser som har varit kring Googles och den sociala nätverkssajten Facebooks hantering av användarnas information som fått många att dra öronen åt sig. Ett annat exempel är hur Whatsapp nyligen fick hård kritik av dataskyddsmyndigheterna i Kanada och Nederländerna.

Whatsapp är en tjänst som gör att man via en app i den smarta mobilen fritt kan skicka textmeddelanden till andra med tjänsten. Meddelandena går via datanätet och då slipper man undan kostnaden för sms.

Tjänsten har blivit enormt populär och det skickas mer än en miljard meddelanden via Whatsapp varje dag. Men dataskyddsmyndigheterna är mycket kritiska mot att appen krävt tillgång till användarnas adressböcker för att sedan lagra uppgifterna i sina egna servrar. Uppgifterna om kontakterna har lagrats oavsett om de använder Whatsapp eller inte.

Enligt Ovum skapar det här ett stort misstroende mot alla internetföretag och två av tre konsumenter skulle vilja ha ett enkelt skydd som förhindrar att deras uppgifter lagras och spåras och som gör att de till exempel slipper reklam som bygger på vad de gjort på nätet.

Ovums analytiker varnar för att ett svart hål håller på att öppna sig under hela den här delen av it-branschen där företaget lever på att samla in information om användarna. Som Ovum uttrycker det är dagens konsumenter negativt inställda medan morgondagens konsumenter kommer att bli osynliga för företagen och då försvinner också deras affärsmöjligheter.

Den här utvecklingen förstärks av att myndigheterna nu alltmer granskar it-företagens agerande och deras hantering av konsumenternas personliga uppgifter.

Nå, vad tycker du efter att ha läst inlägget?

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!