Det kommer ständigt nya böcker och nya författare. Det är lätt att din bok drunknar i utbudet. Vad kan du göra för att just din bok ska sticka ut bland alla andra böcker? Här lämnar den professionella marknadsföraren Heather Hart sina bästa tips:
Författare gör i allmänhet ett av två misstag - och de är på exakt motsatta ändar av spektrumet. Antingen
gör de misstaget att tro att deras bok kommer att sälja sig själv - alltså
inte marknadsföra alls, eller så förvandlas de till självupptagna, tjatiga reklampelare för sin bok. Å ena sidan kommer ingen att veta att den första typen av författare finns, å andra sidan kommer alla att veta vem de är - och hata dem. Inget sätt är bra för bokförsäljningen.
Det bästa sättet är att nå en gyllene medelväg. Ja, du måste marknadsföra dina böcker - men du bör göra det i förklädnad. Skrik inte till världen att köpa din bok, men låt folk vet vem du är, vad du vet, och att du har skrivit en bok. Jag säger ständigt till författarna att frasen "Köp min bok" inte bör vara en del av deras ordförråd. För
att få boken såld, måste du bygga upp ett förtroende - och
förtroende kommer från att bygga relationer och dela kunskap fritt. Istället
för att tala om för folk att de ska köpa dina böcker, kan du svara på deras frågor
och sedan, i förekommande fall, kan du nämna att du täckte ämnet mer i
detalj i en av dina böcker. Om du skriver fiktion, kan du dela vad andra läsare har sagt om dina böcker eller sprida noveller.Sammanfatta
allt detta: Medan du aldrig tutar i ditt eget horn, bör du se till att
någon annan gör det, genom att ge dem en anledning till det. Var verklig, var ärlig och var till hjälp.
Vad kan då författarna göra för att sticka ut från havet av böcker som översvämmar marknaden dessa dagar?Tänk utanför ramen. Jag kan inte ge dig nyckeln till hur du ska lyckas få din bok att sticka ut - för då skulle alla göra på samma sak och då skulle inte din bok sticka ut längre. Nyckeln är att hitta ett sätt att vara unik. Jag
älskar historien om författaren som delade ut gratisexemplar av
sin bok till alla på flyget, när hon var på väg till releasen för hennes bok. Det gjorde att varje passagerare blev en mun-till-mun-försäljare för
hennes bok, hon kom också i nyheterna och det är gratis publicitet.
Uppenbarligen
har många av oss inte den typen av en budget för marknadsföring, därför är det viktigt att komma på idéer som fungerar för oss. Kanske du kan planera en särskild kampanj runt en semester som nämns i, eller har anknytning till din bok. Hitta
marknadsföringsidéer som är direkt relaterade till din bok, som på eller
annat sätt kommer att hjälpa rätt målgrupp att hitta boken.
Ett annat sätt att gå utanför ramen för att hjälpa din bok stå ut, är att använda din passion. Införliva marknadsföringen av boken i de saker som du bara älskar att göra. Jag såg en gång ett tält format som författarens bok (fram-och baksida tryckt på utsidan, medan ändarna såg ut som sidorna). Alla på den campingplats tillbringade helgen med att titta på omslaget till hans bok. En annan författare ställde upp en livsmedelsmonter för att marknadsföra sin bok om att ge smak till liv. Dessa böcker stod ut eftersom författarna hade kul när de marknadsförde boken och de tänkte utanför ramen för normal marknadsföring.
Facebook eller Twitter? Vilken är din favorit bland sociala nätverk för att marknadsföra böcker och varför?Facebook. Jag känner att jag borde säga Twitter eftersom det är som "the place to be" för författare. De
flesta marknadsförare av böcker kommer att säga att det är ett ovärderligt
verktyg (och jag håller med), men med Facebook kan du bygga starkare relationer.
Jag finns på Twitter. Jag skriver där regelbundet. Och
där har jag även sett direkt gensvar som medfört försäljning från några av mina tweets,
men Facebook genererar inte försäljning direkt, utan det bygger upp en varaktiga relation mellan dig och dina läsare.
Facebook har massor av grupper som författare kan gå med i, för att hjälpa dem bygga upp nätverk och marknadsföra sina böcker. Dessa
grupper är vanligtvis redan fulla av människor i samma nisch och det är en
färdig publik för ditt budskap - så länge du gör det taktfullt och
kommer ihåg att skamlös egenreklam är tabu. Att
bli en känd person i rätt Facebook-grupp kan inte bara öka din
försäljning, utan även öka din sfär av inflytande och samtidigt ge dig viktiga
kontakter med andra författare.
Hur skiljer sig din bok - "Ett år av marknadsföring av böcker" från resten av marknadsföringsböcker som finns idag?Jag är så glad att du frågade, därför att den är annorlunda. De
flesta marknadsföringsböcker som finns, går oftast igenom endast en viktig detalj av marknadsföringen. Ett
år av marknadsföring av böcker hjälper författarna att skapa goda
marknadsföringsvanor, och ger dem daglig tips på marknadsföring
och godbitar som de kan läsa på bara några minuter och sedan omsättas i handling. Målet
är att hjälpa författare att utveckla starka marknadsföringsrutiner och
att hålla dem levande hela tiden under sin boks marknadsföringsresa. Istället
för att tala om för författarna att de ska marknadsföra sin bok dagligen, vill jag vägleda dem. Jag tror att uthållighet och kunskap är oersättliga nycklar för att behärska bokens marknadsföring.
Intervjun är hämtad från BookBuzzr och gjord av Vikram Narayan.
Här är en länk till boken A Year of Book Marketing av Heather Hart.
Nå, har du lärt dig något? Det kändes bra att läsa den här texten, för det känns som om jag har hittat rätt sätt att marknadsföra mina böcker.
Har du fler tips du vill tillföra det här inlägget?
Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!
Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.
Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här
Jag med några av mina 23 böcker.
Foto Bertil Knoester.
Jättebra tips! Det gäller bara att ha en bok att marknadsföra. :)
SvaraRaderaKram!
Hej Anneli
SvaraRaderaDet kommer! Ge inte upp!
Pratar om just det idag på Att skriva med Glädjes tipssida på Facebook: https://www.facebook.com/AttSkrivaMedGladje
Du kommer att få din bok antagen!
Kramisar Kim