Mina Bloggsidor

onsdag 27 mars 2013

De stora bokförlagen bestämmer vilka böcker DU kommer att läsa!

Det här är en mycket angelägen artikel skriven av Gert Gelotte på GP. Läs och tänk efter, sedan kanske du förstår varför du ibland har så svårt att hitta boken du letar efter. Dela gärna detta inlägg, för jag vill att så många som möjligt ska förstå, hur svårt det är för många författare att nå ut till sina läsare!

Har ni funderat över varför det är så lätt att köpa glass, om man vill ha de stora glassmultisarnas produkter, och så svårt om man vill ha en liten tillverkares godare glass? Jag vet, smaken är personlig och även ett stort företag kan tillverka god glass, men min favoritglass kommer från ett mejeri i Västergötland. Det går att finna återförsäljare i Göteborg, men man får leta lite och lägga butikerna på minnet.

Att butiker, särskilt små butiker, inte har ett bredare glassortiment beror på något som kallas vertikal integration. Stora tillverkare sätter konkurrensen ur spel genom att ta kontroll över återförsäljarna. En kioskägare kan få ett förmånligt avtal, inklusive frysbox. Då behövs inte ens ett löfte att som motprestation låta bli att sälja konkurrenternas produkter. Det blir för dyrt att stå upp för konkurrensen och kunderna.

I glassbranschen liksom i livsmedelsbranschen som helhet är vertikal integration mycket vanligt. Det är ett obehagligt sätt att manipulera marknaden genom att köpa den, men kanske inte ett direkt hot mot demokratin. Det är det däremot om böcker säljs som glass.

Yttrandefrihet medför inte publiceringsplikt. Men yttrandefrihet förutsätter att marknaden är tillgänglig. Det är den bara i begränsad omfattning, påpekade nyligen Författarförbundets ordförande Gunnar Ardelius i en artikel på DN Debatt.

Ardelius exemplifierar med hur mediejätten Bonnier AB kontrollerar bokmarknaden från förlag till bokhandel. Bonnier AB äger, skriver Ardelius, Adlibris, Pocketgrossisten, Pocketshop och AB pocketklubben och kontrollerar helt eller delvis vilka böcker som säljs på Åhléns, Rusta och i bokhandelskedjan Ugglan – där tio av tolv "månadens bok" är en bok från Bonniers. Den andra jätten KF Media äger Norstedts, Akademibokhandeln och Bokus. Natur & Kultur har köpt in sig via sammanslagningen av Akademibokhandeln med Bokia.

Det är läsarna som skall avgöra om en bok säljer bra eller dåligt, inte ett manipulativt ägande som sätter konkurrensen ur spel och tjänar pengar på att begränsa ordens och litteraturens mångfald.

Gunnar Ardelius vill att regeringen ser över konkurrenslagstiftningen. Det kan vara nödvändigt. Men ägare till mediekoncerner som lever på att sälja ord och tankar borde förstås veta bättre än att utarma den marknad de själva lever av. Och vi har rätt att förvänta oss en mer genomtänkt affärsmoral av den som säljer böcker än av den som kränger glass.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se. Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg Kim!! Man kan ju också fundera över varför det så ofta är de stora förlagens författare som ofta samma vecka får stora presentationer i de stora dagstidningarna för att inte tala om alla författarporträtt av de stora förlagens författare i Bonniers tidnigar som Damernas, Amelia-gruppens tidningar m fl. Det är en rundgång av information som är så kopplad till de största förlagens ägarmakt.

    SvaraRadera
  2. Hej Min blogg / Eva
    Tack! Precis vad jag försöker peka på, det hör ihop med ovanstående text. Allt ägs av stora koncerner som äger det mesta och ser till att marknadsföra sina "produkter".
    Tråkigt när vi har den utvecklingen.
    Tack för din kommentar!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!