Mina Bloggsidor

torsdag 11 april 2013

Vad krävs för att din bok ska bli en bästsäljare? Tips och råd!

Drömmer du om att din bok ska bli nästa bästsäljare? Vill du veta hur du ska bära dig åt för att nå dit?  När du har läst nedanstående inlägg förstår du att det inte finns några framgångsrecept, det gäller bara att ha turen på sin sida!

Nedanstående artikel har jag översatt från två olika bloggar. Den första är Author Marketing Expert Inc.

Detta är möjligen ett av de bästa inläggen jag har sett på länge, om vad som krävs för att bli en bästsäljande författare. När någon får en stor hit, vill alla veta hur de gjorde för att nå denna framgång. För att sedan tillämpa det på sitt eget skrivande. Det är inget fel med det. Men i slutändan handlar det enbart om arbete och om boken - men det handlar också om tur helt enkelt. 

Nedanstående text har jag översatt från bloggen Huff Post Books. Länken till den här artikeln fick jag från ovanstående blogg.

Hugh Howey, röner mer framgångar för varje sekund.
 
Howey säljer just nu mer än en halv miljon exemplar av romanen, Wool, Boken hyllas på minst två kontinenter.



Tidningarna kallar honom för "tuff förhandlare." Detta är nära sanningen, men det är viktigt att notera att när det är dags att förhandla med förlaget, var Howey i en styrkeposition, en position där kanske mindre än en av 50.000 författare någonsin befinner sig.


Det är värt att påpeka detta, eftersom många människor har börjat titta på Howeys framgång för att lära sig hans knep och för att kunna sälja bästsäljare.


Verkligheten är dock denna: Många författare misslyckas kommersiellt även om de gör på samma sätt som tidigare bästsäljare. En del av dem som gör på samma sätt blir bästsäljare eftersom de även gör många andra saker, eller har ett unikt skrivsätt. En del bara lyckas få en bästsäljare, utan att för den skull ha arbetat hårt för det. Det faktum att agenter och förlag ofta råder författarna att efterlikna en viss väg till bästsäljarlistan, säger nog mer om alls vår önskan att finna ordning i en oordnad värld.


Tänk på följande råd:



Skriv den bästa bok du kan skriva

 Skriva en bra bok kan vara sin egen belöning, men du kan bygga en trappa till månen av alla bra böcker som aldrig har nått någon framgång. Wool är en bra bok, enligt min åsikt, och en historia som visar en hel del originalitet. Men problemet med ovanstående råd är tvåfaldig.

Först, om man får tro
Howey (och vi har ingen anledning att betvivla honom), hade  han inte som mål att skriva en bok alls. Han skrev en novell, och den historien blev så populär att han bestämde sig för att spinna vidare tills det blev en hel roman.


Många andra egenutgivare som blivit bästsäljare är inte särskilt bra. Några av dem är i själva verket ganska dåligt - åtminstone enligt normerna för traditionella kritiker eller enligt de stora förlagshusen. Därför är Howeys väg till framgång inte en historia som bekräftar värdet av att skriva en bra bok för att skapa en bästsäljare. Alltför många dåliga böcker har ändå blivit bästsäljare.


Rubriken är viktig

 Jag vet inte vad Howey tänkte om sin titel Wool (Ull). Enligt de stora förlagen är det en dålig titel. Den är inte poetisk, den väcker inte nyfikenhet och gör ingenting för att meddela sin genre till den blivande läsaren. Det förklarar varför Simon & Schuster försökte övertala Howey att ändra titeln på boken. Naturligtvis hade boken då redan etablerat sig som en stor bästsäljare, vilket gjorde titeln till ett ovärderlig varumärke. Howey behövde inte vara ett geni för att inse det negativa av att ändra titeln i det här läget. Han förtjänar beröm för att inte lät sig övertalas av det stora förlagets "visdom".

Få recensioner
Tidningen uppmärksammar att Howey gav bort böcker till bloggare och Goodreads granskare.
Detta är en bra strategi. Det är
i själva verket så bra, att alla gör det. Jag skulle våga säga att den genomsnittliga bokbloggare kan sluta acceptera PDF-filer och ändå ha tillräckligt  med gratisböcker för att hålla igång läsningen de kommande hundra åren. Med andra ord garanterar det inte en bästsäljarstatus genom att skicka gratisexemplar till bokbloggare.


Han fick några bra recensioner från webbplatser - BoingBoing och Wired.com 's GeekDad bland annat - som verkade ge boken ett uppsving. Däremot har många andra romaner fått liknande behandling på välbesökta webbplatser utan att se någon effekt alls på sin försäljning.


Det är möjligt att Howey träffade rätt på  Goodreads i precis rätt tid - precis som det sociala nätverket skulle hyperboliska. Det finns vissa belägg för att de som är aktiva på ett viss socialt nätverk, precis som det slår varphastighet, kan skapa sig ett namn genom att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Det finns ett ord för att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Ordet är lycka.


Ha en bra hemsida eller många följare på de sociala nätverken.


Om inte annat, kanske Howeys framgång kan driva en påle genom hjärtat på sociala medier som har, likt sirenernas sång, vilselett så många blivande författare att slösa sin kreativa energi på något fullkomlig meningslöst.


Har Howey byggt sin bästsäljare på en imponerande hemsida? Nej De nuvarande siffrorna säger en hel del. Även efter alla hans framgångar har Howey  3/10/13) 6067 Twitter anhängare. Här finns många författare som du aldrig hört talas om (och aldrig kommer)som  har tiotusentals eller hundratusentals följare. Han har 2.941 vänner på Facebook, och så vitt jag kan se, ingen officiellt författare sidan. Han har 1.268 vänner på Goodreads.


Om du bryr dig om den här sortens siffror, är detta inga siffror att eftertrakta. Lyckligtvis för Howey, spelar det dessa siffror inte så stor roll som alla säger.


En hemsida kan vara avgörande för den genomsnittliga fackförfattaren, men Howey visar hur onödigt det är för romanförfattare. Howey har något mycket mer värdefullt än ett fantastiskt socialt nätverk: han har folk som köper hans böcker!


Engagera dina fans.


Howey har gjort en annan beundransvärd sak (förutom att skriva en bra bok). För att citera tidningen: "Han var värd för en" Fråga mig något "session på den  populära hemsidan Reddit. Där skulle han besvara frågor under 12 timmar Han uppmuntrade fan konst och fan fiction som har ull som centrum, hans läsare har utformats bokomslag. och skrivit sin egen novell utifrån hans bok. Han använde sig av 30 av hans mest hängivna fans till att vara testläsare. Som tack fick de böckerna så fort de kommit ut."


Problemet med dessa åtgärder är dock att de lider av kyckling-och-ägget-problem. För att få fans, måste du ha läsare.


För att sammanställa Hugh Howeys framgångar. Han har gjort ett par saker rätt. Först, han
skrev en bra bok. Men många bra böcker blir inte bli bästsäljare och många bästsäljare är inte bra böcker i  kritikernas ögon. Han engagerar sina fans, men tills en författare har fans finns det ingen att engagera. Det är alltså inget som hjälper den genomsnittliga romanförfattare.


Han har också gjort ett par saker fel (enligt normerna för vad experterna säger). Han satte en till synes dålig titel på sin bok och han har inte satsat på sociala nätverk.


Vad Howey har haft mest nytta av är en stor mängd recensioner, vilket är rimligt eftersom han har sålt massor av böcker - mer än en halv miljon. Goodreads har Wool Omnibus har 12.726 betyg och 2.219 recensioner. Däremot har John Grisham Företaget nästan 20 gånger bättre betyg.

 
Med dessa sista siffrorna får vi en inblick i orsaken till Howey framgång. Det krävs mer ansträngning för att skriva en Goodreads recension än det gör att betygsätta en bok, och betygsgenomsnittet på Howeys bok är högt. Vilket indikerar, tror jag, att han bildar en vänskaplig förbindelse med sina läsare.


Men här är vi tillbaka på hönan-och-ägget-problem. Ingen tvekan om du kan fylla hela bibliotek med författare vars arbete utgörs av en vänskaplig koppling till läsarna. Tyvärr försvinner de flesta av dessa författare i glömska. 



Vad beror då Hugh Howeys framgång på? Kanske borde vi göra exakt det som Howey själv gör. Han är charmigt ärlig om det som förvandlade honom till nr 1 av science fiction författare i Amerika.
I en nyligen publicerad artikel i Kirkus, säger han, "Jag undrar om lotterivinnare får e-postmeddelanden där folk ber om råd om hur man vinner nästa storvinst",  "jag tror att turen spelar stor roll om man ska lyckas eller ej".

 

Kanske hittade du några tips och råd du kan följa för att få större framgång med din bok, eller du kanske bara tyckte det var kul läsning, precis som jag gjorde. Det var därför jag ville dela med mig av detta till dig!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget.
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här 

2 kommentarer:

  1. Tack Kim för ett mycket bra och givande inlägg
    Ha en härlig torsdag
    kram kram
    Emma

    SvaraRadera
  2. Hej Emma
    Tack! Önskar dig också en fin dag!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!