Vilken typ av manus vill förlagen ha, vilka manus antas, hur ska ditt manus se ut när du skickar till förlaget, ska du skriva synops, följebrev, berätta om dig själv? Allt detta och lite mer för du reda på i det här inlägget!
Vad vill förlagen ha?
Förlagen söker alltid efter välskrivna manus som passar förlagets
utgivningsprofil. Ibland går det att urskilja vissa trender i ett
förlags utgivning om man studerar den aktuella utgivningen. Förlagen kan
vara på jakt efter en viss genre – som svensk underhållningslitteratur
med samtidskänsla – därför att det finns plats för fler böcker med den
inriktningen i förlagets utgivning och för att genren är
företagsekonomiskt lönsam. Alla förlag måste ta ansvar för de
företagsekonomiska villkor som råder, vilket bland annat innebär att
de tar kommersiella hänsyn. Det betyder i klartext att de flesta förlag
inte tackar nej till en välskriven kriminalroman, men förlagen får
ganska ofta in kriminalmanus som inte håller även från etablerade
skribenter som exempelvis mycket erfarna journalister.
Om du som blivande debutant vill skriva en kriminalroman ska du göra
det för att din håg står till genren, annars råder jag dig att skriva
det du verkligen brinner för istället, vare sig det rör sig om fantasy,
underhållning eller poesi, så att din begåvning
kommer till sin rätt. Då är sannolikheten större att du har motivation
nog att fullfölja din idé och då har du störst chans att bli utgiven.
Nutiden – alltid aktuell
Många förlag söker litteratur med anknytning till samtida händelser.
Självupplevda böcker som ger personliga och dramatiska inblickar i
aktuella skeenden har ett nyhetsvärde. Förlagen är trendkänsliga när det
gäller att fånga upp samtida strömningar – till
exempel det ökade intresset för livsstilsfrågor som energihushållning
och ekologisk mat – ämnen en bred läsargrupp kan tänkas vara intresserad
av. Om du tror att du har en manusidé som mutar in ett område som är
högaktuellt och ligger rätt i tiden – och du
dessutom har hittat en egen ingång till ämnet – kan det vara läge att
fullfölja idén omgående. Behåll idén för dig själv under arbetets gång,
så minimerar du risken för att någon får för sig att använda dina idéer.
Vilka manus antas?
Vilka manus förlagen i slutändan fastnar för är alltid resultatet av
en helhetsbedömning som innefattar en rad faktorer. För det första bör
ett manus leva upp till genrekraven. Ett underhållningsmanus bör ha ett
lättflytande, okomplicerat språkbruk som bidrar
till att manuset blir färgstarkt och underhållande. En traditionell
spänningsroman bör ha en komposition som upprätthåller spänningen och
inte avslöjar allt på en gång. Ett populärvetenskapligt manus bör vara
välstrukturerat och ha tydliga resonemang och exempel.
Vid läsningen av romanmanus som sedan blir antagna har förlagen fångats
av en välskriven, väl komponerad, intressant och spännande berättelse.
Hur ska manuset se ut vid inskicket?
Rent allmänt bör manuset ge ett lättläst och lagom luftigt intryck,
vilket du uppnår med hjälp av läsvänlig radlängd (breda marginaler) och
1,5 i radavstånd. Använd ett ordinärt typsnitt (till exempel Times) i
lämplig grad som inte sticker ut, det är inte
genom typsnittet ditt manus bör utmärka sig. Läs på respektive förlags
hemsida för att hitta mer exakta anvisningar för hur de vill att din
text ska se ut. Skicka inte in handskrivet manus! Observera att de
flesta förlagen vill ha manuset i pappersform och
inte som e-post. Var noga med att spara en egen kopia. Förlagen
returnerar inte manus.
Följebrevet
När det gäller följebrevets utformning ska du i första hand följa
anvisningar på förlagens hemsidor. Skriv följebrevet med omsorg – det är
här du ger förlaget det första intrycket av dig och din text. Ett
personligt utformat brev som utstrålar självförtroende
kan få en förläggare att piggna till. Om författaren ger intryck av att
vara självsäker och oblyg ger det en fingervisning om att hon kommer
att kunna delta i den utåtriktade delen av marknadsföringen, om
publicering skulle bli aktuell. Följebrevet bör vara
välformulerat och språkligt korrekt. Glöm inte kontaktuppgifterna. För
den händelse att följebrevet skulle komma på avvägar när ditt manus når
förlaget kan du skriva namn och kontaktuppgifter på manuset också. Skriv
ett par rader där du presenterar dig själv
och berättar vilken genre din bok tillhör och vad den handlar om. Ingår
manuset i en planerad serie? Har du publicerat dig i antologier,
tidskrifter eller andra media? Har du gått skrivarkurser? Skriv då det.
Om du fortlöpande har publicerat ditt manus på
din blogg och fått positiva läsarkommentarer bör du absolut berätta om
det. Ett välskrivet följebrev som ger bilden av en målmedveten, strävsam
skribent som inte ger upp i första taget väcker alltid intresse hos
förlagen. Skriver du en fackbok är det intressant
att känna till din kunskapsbakgrund. Skriver du en kriminalroman kan
läsintresset höjas om du har en yrkesmässig anknytning till det du
skriver om – som polis, rättsläkare eller socionom – eller om du själv
har varit inblandad i kriminell verksamhet. Om ditt
manus skildrar samtidsfenomen råder jag dig att skriva några rader om
vilka aktualiteter du vill belysa. Om du anser att du har en unik ingång
och att ditt manus har något som gör att det sticker ut i mängden bör
du formulera dig kring det.
Synopsis
Idag är det vanligt att följebreven innehåller en synopsis, en
sammanfattning av manusets innehåll. Ett traditionellt sätt att lägga
upp en synopsis är att inleda med genrebeteckningen och/eller ett par
meningar som sammanfattar handlingen på ett spännande
sätt som lockar till läsning.
Ex. ”Minnesspår är en psykologisk spänningsroman. Den handlar om
fyrtioåriga Nora som bara har vaga minnesbilder av sin barndom. En dag
hamnar hon av en slump på en halvtom campingplats i norra Skåne och
oroande minnen börjar dyka upp.”
Följ upp den inledande presentationen med en kortfattad resumé på ca
en halv A4-sida. Ta en titt på baksidestexten på några bokomslag så får
du en idé om hur du kan formulera dig på ett slagkraftigt sätt.
Skicka en kopia till många förlag
När du väl sitter med ditt färdiga manus i handen och tänker skicka
iväg det är den bästa strategin att inte begränsa utskicket till ett
fåtal förlag. Annars riskerar du att få vänta länge, kanske upptill ett
år, på ett svar som oftast blir ett nej, och
det är knappast upplyftande. Om du skickar ditt manus till många förlag
är chansen större än annars att du får napp. Vad som är ett kvalitativt
manus är en bedömningsfråga och det är inte alltid förlagen har exakt
samma kriterier för vilka manus som kan komma
ifråga för utgivning. Det händer inte sällan att ett manus som får en
standardrefusering av ett förlag möts med entusiasm från ett annat.
Börja med att kontrollera att ditt manus faller inom ramarna för
förlagens utgivningsprofil. En förteckning över förlag
hittar du på Svensk bokhandels hemsida. Gå in på förlagens egna
hemsidor för aktuell information och gällande adressuppgifter innan du
skickar ditt manus. Se också till att du frankerar rätt så att du inte
hamnar i situationen att förlagen måste lösa ut ditt
manus, vilket du inte kan räkna med att de gör. Glöm inte de mindre
förlagen. De kan vara öppna för manus som de större förlagen betraktar
som alltför smala, udda och experimentella. Nystartade förlag kan ha
intresse av att fånga upp titlar som andra förlag
refuserar när de bygger upp sin utgivningslista. Vissa egenutgivare kan
tänka sig att ge ut andra titlar än sina egna böcker.
När refuseringsbrevet kommer
Refuseringar är så vanliga att det inte är något att ödsla besvikelse
och tankekraft på. Du kanske känner till att Astrid Lindgrens Pippi
Långstrump refuserades av Albert Bonniers förlag på sin tid, men visste
du att J. K. Rowlings första Harry Potter-bok,
Stephanie Meyers första bok i Twilightserien och Stephen Kings debutbok
Carrie bemöttes med ett flertal refuseringar innan de kom ut? Det är
inte bara blivande debutanter som refuseras. Det händer också att redan
etablerade författare får sitt senaste manus
refuserat av sitt förlag. Ett avslag från förlagsvärlden är absolut
ingenting att gräva ner sig för eller bli bitter över. Rent krasst kan
man se refuseringen som ett förväntat inslag på vägen mot ett antaget
manus. För mig var det en konstruktiv idé att se
allt pyssel omkring manusutskicken som veckans kontorsarbete. Jag
avsatte tid till att söka information om olika förlag, skriva ut,
frankera och posta precis som jag avsatte tid till att söka stipendier
och skicka ut texter till tidskrifter. På så sätt fick
de många refuseringar som kom in en relativt neutral klang. Det är
klart att jag blev besviken varje gång jag fick ett nej, men jag var
inte knäckt. Det var bara att sikta in sig på nästa veckas
kontorsarbete…
Alla svar som är längre än de en - två rader som utgör en
standardrefusering, och som innehåller några rader med positiva
synpunkter på manuset, är att betrakta som en positiv refusering. Har
man nått så långt att man har fått ett positivt refuseringsbrev
kan man kosta på sig att vara glad och låta glädjen inspirera till
fortsatt bearbetning.
Ovanstående text är hämtad från Bok och Biblioteks sida Community och skriven av Eva Jakobsson.
Här tror jag att du fick svar på de flesta frågor du har gått och burit inom dig, eller hur?
Lycka till med skrivandet!
Du hittar skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.
Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget.
Välkommen tillbaka!
Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.
Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!