Bygg upp förväntan inför din bok
Vänta inte med marknadsföringen
Många gör misstaget att invänta marknadsföring av sin bok tills boken är färdig och har kommit ut. Helt fel. Du ska börja berätta om boken så tidigt du kan, utan att för den skull tjata ihjäl folk om boken.
Jag minns när jag hade debuterat med min bok Tillbaka till Pompeji och var ute och föreläste i skolorna. Då berättade jag om min kommande bok, Jag är ingen häxa. Något jag tyckte var ett smart drag, eftersom jag byggde upp förväntan hos mina läsare.
När jag berättade om det på förlaget tyckte de inte alls att det var lika bra, de tyckte jag skulle sälja in den bok som fanns ute i handeln. De hade fel! Det visade sig att min marknadsföring var bra, för min andra bok sålde lika bra som den första.
Tiderna förändras
Jag tror att jag var före min tid. Jag har alltid gått på magkänsla, redan då kändes det rätt att göra på det här sättet. Nu är förlagen väl medvetna om att det gäller att marknadsföra en ny bok så tidigt som möjligt.
Jag minns en smart reklamkampanj. Ett förlag lade ut nederdelen av ett bokomslag på en hel annonssida, med orden kommer den... Nästa gång de lade ut en annons var omslaget lite större, samma sak följande gång. Nyfikenheten var väckt och jag väntade med spänning på att få se hela omslaget och få reda på vad boken hette.
Börja i tid
Det har egentligen aldrig varit en medveten tanke att jag ska marknadsföra en bok innan den kommer ut. Jag tycker helt enkelt bara det är roligt att få berätta om det projekt jag håller på med. Dessutom älskar jag att få lägga ut bokomslagen allteftersom de växer fram hos illustratören.
Jag har märkt att just att få se bokomslaget växa fram är populärt hos läsarna. De kommer med åsikter och tycker till, något jag tycker är riktigt bra. Jag lyssnar och tar till mig det de säger, även om jag kanske inte alltid går efter deras förslag. Men ibland har deras ord fått mig att ändra på omslaget.
Ta hjälp av dina följare
Ta hjälp av dina läsare och de som följer din blogg. Låt dem vara delaktiga från allra första början. Bolla idéer med dem, rubriker, bokomslag. Visa dem olika förslag på omslaget, olika färgsättningar. Utlys en tävling och lotta ut en bok när den är tryckt.
Skaffa provläsare, både innan boken kommit ut och efter att den är utkommen. Få dem att skriva recensioner om boken, ta hjälp av dem att sprida kunskap om att din bok finns.
5 viktiga punkter om marknadsföring
Börja berätta om boken så tidigt som möjligt.
Gå på magkänsla.
Låt läsarna vara delaktiga i omslaget, rubriken, texten.
Skaffa provläsare.
Skaffa läsare som vill recensera din bok.
Lycka till!
På Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.
Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?
Kramisar Kim
Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.
"Kimselius
delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina
erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och
att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som
fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på
skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren
Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Även den går att beställa på nätet.
"Det är
en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till
datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att
ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än
att skriva!" Helena Milton
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.
Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här
Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!