Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 8 april 2010

Skrivprocess, om jag ändå kunde tänja på tiden...


Tiden rinner genom mina fingrar och försvinner bort alltför fort. Mycket pockar på uppmärksamhet i dessa dagar. Rabatterna ska vårrensas, de sista löven krattas upp. Huset ska vårstädas och jag har en bok som ska skrivas klar.

Mailen rasar in med många frågor om jag kan läsa berättelser för andra. Jag önskar jag hade tid till det, för jag vet att det finns många guldkorn där ute som bara väntar på upptäckt.

En gång läste jag en berättelse en flicka hade skrivit och tänkte "Åh, varför kan inte jag skriva så här underbart". När jag frågade henne om hon ville bli författare svarade hon att hon inte alls hade en tanke på det.

Vilket slöseri med ord... Kanske hon en dag ändrar åsikt och skriver ännu en fantastisk berättelse. Det var på den tiden då min tid räckte till för att läsa det andra hade skrivit, nu är jag glad om jag hinner med mina egna berättelser.

Tänk om man kunde tänja på tiden allt efter behov. En dag kunde ha 48 timmar när vi var i behov av det, andra dagar bara 12 när vi ville att dygnet skulle gå fort. För ibland vill man det, att tiden ska rusa iväg, eftersom man med spänning väntar på något: en resa, en speciell dag, en speciell händelse.

Mina fans skriver och undrar hur långt jag har kommit på "Boudicas strid mot Romarna". De frågar om boken blir tjock, om den är spännande, om den kommer ut tidigare. Det är inspirerande med alla deras frågor, eftersom jag inser att det är många som väntar på nästa bok om Theo och Ramona. Samtidigt är det lite stressande, eftersom jag känner att jag aldrig kan skriva en tillräckligt tjock bok för att mina stora fans ska bli nöjda.

Dessa dagar varvar jag mitt skrivande med otaliga hundpromenader, drar kvistar, krattar en liten stund och plockar upp efter hundarna. Det blir många fler hundpromenader än vanligt, eftersom Tola ska ha sin träning på grund av sin knäskada, Tickie inte ska gå så långt eftersom hon är helt nyopererad och Pluto ska ha sina vanliga långa rundor.

Istället för att bli stressad över att den vanliga 1-timmas promenaden nu sträcker ut sig över 2 timmar uppdelat på tre promenader, går jag och funderar över vad jag ska skriva när jag kommer in igen. Ibland känns det som om jag precis har kommit in i handlingen när det är dags för en ny hundpromenad. Jag biter ihop, slutar skriva och behåller berättelsen inom mig och jobbar vidare på min promenad. Jag får mycket frisk luft och motion, vilket ger energi och inspiration. Men tiden flyger alltför fort varje dag och innan jag vet ordet av är det kväll och dags att gå till sängs.

Tänk om jag ändå kunde tänja på tiden, åh, så många böcker jag skulle kunna skriva, så många vänner jag kunde hälsa på... så mycket annat kul jag kunde hitta på.

Men det är inte möjligt att tänja på tiden, så jag gör det mesta möjliga av den. Tackar nej till alla förslag om att läsa andras manus, pratar inte så mycket i telefon, ser ytterst lite på tv, ägnar mig åt att läsa fakta istället för skönlitteratur och arbetar i huvudet den tid jag inte sitter vid datorn. Jag vet att jag kommer att bli klar med även denna bok i tid, för på något konstigt sätt verkar det som om jag ändå lyckas tänja lite på tiden varje dag...

Kramisar från Kim

3 kommentarer:

  1. Med tänk så underbart att du har så mycket skrivklåda att inte tiden räcker till! Fast att inte riktigt hinna med trädgården - det skulle inte heller jag gilla.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle också önska att man kunde justera tiden efter sina egna behov.

    Dessutom skulle jag önska att jag hade flera böcker bakom mig så att den inre stressen jag känner skulle släppa sitt grepp. Nu har jag i alla fall kommit så långt att jag - efter många års tvekan - börjat skriva. Det känns både nervöst och spännande :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Annika. Ja, det är underbart att ha mycket fantasi och inte hinna skriva ned allting, men samtidigt frustrerande. Och trädgården låter ju inte vänta på sig, den växer så fort så fort... Kramisar Kim

    Hej Annikah. Javisst vore det underbart att kunns justera tiden. Tror inte det hjälper med att ha flera producerade böcker, den inre stressen släpper inte ändå. Iallafall inte för mig, eftersom jag har så många böcker inom mig att jag är rädd för att jag inte ska hinna skriva dem alla innan jag dör. Vad spännande att du har börjat skriva! Hoppas att mina tips är till någon hjälp. Gå in på www.kimselius.se så hittar du länk till alla mina blogginlägg och andra tips under Författartips på hemsidan. Lycka till! Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!