Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med över 40 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare och föreläsare.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 2 mars 2013

Boktips: Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion

Det är ett tag sedan jag läste den här boken, men jag minns fortfarande hur jag grät och levde mig in i berättelsen. Ett underbart språk som fångar och fick mig att känna att jag var där och upplevde allt själv. Läs!!!

Ett år av magiskt tänkande är en enastående bok där Joan Didion skriver ärligt och passionerat om sorg och dess olika uttryck efter sin mans plötsliga bortgång. Boken har legat på bestsellerlistorna och den belönades med USA:s finaste litterära utmärkelse, National Book Award, 2005 och den är hyllad av en enig kritikerkår.

Joan Didion har kallats den amerikanska journalistikens “first lady”, berömd för sina skarpa och personliga reportage. Hon blev tillsammans med bland andra Hunter S. Thompson och Tom Wolfe, en av förgrundsfigurerna inom New journalism.


Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka! 

"Det är fint och eftertänksamt skrivet och det berör verkligen!" Bokbloggen Eli läser och skriver om Mysrys

Läs mer om Mysrys.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

fredag 1 mars 2013

Ny marknadsföringskanal för egenutgivare

Författaren Eva Holmqvist har på sin blogg Tröst för ett knyte berättat om Novellisten, en bra marknadsföringskanal för egenutgivare. Här får du en klar uppfattning om vad du kan göra på Novellisten och hur det hjälper dig att sälja dina böcker. Här är Evas Blogginlägg:


Novellisten - En social e-handelssida för oberoende författare
Min e-bok Kedjor känns bara när du rör dig har just lagts upp för försäljning hos Novellisten och i samband med det bad jag Teuvo Lahtinen att berätta om vad Novellisten är.

Novellisten.se är en så kallad social E-handelssida vilken inkluderar förutom en egen butikshylla, blogg och en facebook-liknande chatt funktion; Bokcafé. Alla dessa funktioner är starkt kopplade till ett antal sociala medier vilket hjälper till i marknadsföringen för den oberoende författaren. Inom vårt upptagningsområde hör även mindre förlag. Har du ett eget förlag som redan är aktivt med en eller flera författare/titlar kommer du ha stor nytta av att belysa ditt förlag hos oss. Eftersom webbutiken är gratis att starta har du enklare att räkna ut din budget. Den avgift som författare samt förlag betalar är baserad på försäljning. En procentsats per sålt exempel är kostnaden du har att räkna med. Alltså inga fasta kostnader att ta med i beräkning utan vinst från första sålda exemplaret. Beräkningen grundar sig på en E-bok publikation där vi räknar att du skapar din E-bok själv med gratis programvara. Vi ger ut en instruktionsbok gratis.

 Vår Bokcafé funktion ger författaren ett finstämt marknadsföringsinstrument. Läsaren kan enkelt ställa frågor och umgås med författarna. För författaren ger det stora möjligheter att påannonsera i ett tidigt stadium om sitt pågående bokprojekt. Detta skapar ett intresse för den kommande boken och ger författaren obegränsade möjligheter till att skräddarsy den kommande premiären för boken. Med skapade förhandsbokningar är det enklare att avgöra hur många exemplar som är lämpligt att trycka inför första upplagan.

Förutom möjligheterna till kunskapshämtning via specifika grupper inom vår Bokcaféapplikation har vi ambitionen att bli den mestomfattande inom kunskaper om egenutgivning. Kunskaper som är värdefulla såväl för den enskilda författaren som mindre förlag

Vårt Bloggverktyg ökar automatiskt spridningen av både dig som författare/förlag, men även för böcker och ditt kunnande eftersom denna är del i ett större sammanhang. Tillsammans bildar kollektivet författare/förlag en bloggsfär som lockar till sig flera läsare.

Vår Supportavdelning är ständigt online för att ta emot frågor från dig som författare/förlag och från alla kunder. Omfattningsmässigt har vi ambitionen att ombesörja den mest omfattande kunskapsdatabas för egenutgivning och social medier. Det är enkelt att skicka in frågor som besökare och medlem. Vår kunskapsdatabas kommer på sikt att innehålla rikligt med exempel, hjälp inom egenutgivning och handledningar inom applikationsområden av skilda slag inom utgivning.

Låter det som en intressant och spännande sida? Gå in och läs mer om Novellisten här.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

"Dina tips har verkligen hjälp mig extremt mycket! --- Jag hoppas att jag någon gång blir publicerad, du har fått mig att tro att det finns en möjlighet. Tack!" Anonym

Läs mer om Att skriva med glädje.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se. Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här

torsdag 28 februari 2013

"Mysigt rysliga noveller" Tanja Dianovas Bokblogg om boken Mysrys av Kim M Kimselius

Författaren Tanja Dianova har på sin Bokblogg recenserat min bok Mysrys. Nedan kan du läsa vad hon tycker om boken.

Kim M. Kimselius: Mysrys – mysigt rysligt


Kim M. Kimselius: Mysrys - samling av mysigt rysliga noveller
Författaren Kim M. Kimselius är välkänd för sina fristående äventyrsböcker uppbyggda runt riktiga historiska händelser. Men hon skriver även för vuxna. Jag har skrivit om hennes bok Att skriva med glädje på min blogg tidigare.

Samlingen Mysrys består av 42 noveller som berör olika ämnen. Några av dem är väldigt skrämmande och rysliga, några av dem bär på djupa filosofiska tankar.

Några av novellerna påminde mig om min barndom på sovjetiska pionjärläger där de flesta barn bodde på somrarna i “stor barack med massa sängar”. Då berättade vi spökhistorier varje kväll vid läggdags. Läskigt, skrämmande och spännande.

Det är svårt nu att gå igenom alla noveller och recensera dem var för sig. Men jag vill uppmärksamma några noveller från samlingen av Kim M. Kimselius.

Pappa, min pappa handlar om en liten pojke Niklas som försöker förhindra föräldrarnas separation genom att skada sig.  I hoppet att pappa återvänder till familjen äter Niklas piller från sin mormors burk. En mycket psykologisk och dramatisk berättelse.

Vad duktig du är är en berättelse om ett gift par där kvinnan får göra allt i hemmet. Men omgivningen tror att det är mannens förtjänst att de bor i ett fint hem och har det så bra i livet. Mannen får massor med beröm medan frun står i hans skugga. Tänkvärt och aktuellt i vårt samhälle som strävar efter jämställdhet.

De sju sista novellerna i samlingen är Kim M. Kimselius personliga berättelser där hon beskriver upplevelser från sitt liv. Kim är väldigt öppen och ärlig i de novellerna. Det är väldigt lätt att knyta an till hennes böcker och det är intressant att följa hennes utgivning.
Boken finns att köpa här och här.

Tack Tanja för din fina recension.


Det är härligt att läsa vilka olika favoriter läsarna har i min novellsamling. Många har novellen Har jag berättat som sin favorit, andra har Turisten som försvann. Min favorit är Quintus, som jag alltid kallar för Per och Pernilla när jag talar om den.

En annan av mina favoriter är När tiden inte längre spelar någon roll. Här kan du läsa ett litet smakprov:


NÄR TIDEN INTE LÄNGRE SPELAR NÅGON ROLL
...Idag hade utflykten ned till labbet mer liknat en flykt. Egentligen hade hon inget ärende ned till forskningsavdelningen, men när den nyanställde helt okänsligt hade sagt: "Inte kan du väl sakna någon som varit död så länge?" Då hade något gått sönder inom henne. Något skört som länge hade varit på väg att brista. I alla år hade hon varit stark för andras skull. Idag, på tioårsdagen, var det som om hennes krafter inte längre räckte till.

Ella önskade att hon kunde springa nedför de hundratals trappor som ledde till det underjordiska labbet, inte för att komma fort ned, då hade hon tagit hissen, utan för att springa ifrån sig den vanmakt hon kände, den ensamhet som just i det ögonblicket hotade att dränka henne i känslor och tårar.
Här fanns ingen som kunde se henne gråta. Det var inte många som tog trapporna, de fanns där som nödutgång om något skulle hända.
Alltför fort tog trapporna slut. Hon stack ned sitt identitetskort i låset. Dörren klickade till och lampan lyste grön. Ella tog tag i handtaget och drog upp den stora plåtdörren. De få gånger hon tagit trapporna hade hon alltid ångrat sig när hon skulle öppna dörren, eftersom den var så outhärdligt tung. Nu kämpade hon med dörren och önskade att hon hade kört några träningspass på gymmet, istället för att sitta framför tv:n och mumsa kladdkaka.
När Ella hade fått upp dörren hörde hon upprörda röster längre bort i korridoren. Plötsligt strömmade folk ut ifrån den stora forskningssalen, den där det arbetades med det hemliga experimentet. Människor i vita rockar sprang rakt mot henne. Ella stirrade förvånat på de panikslagna människorna som vällde likt en flodvåg mot henne. I nästa stund hörde hon smällen. En dov, avlägsen smäll, som om det skedde en explosion någonstans långt bort, men när hon såg hur glasfönster splittrades och flög in i de flyende människorna, insåg Ella att explosionen måste ha skett i forskningslabbet.
Mer hann hon inte tänka förrän tryckvågen nådde henne och hon slungades bakåt, ut genom den stora brandsäkra dörren, den som skulle skydda anläggningen från att skadas. Den dörr hon just hade öppnat och som lämnat en tunnel för explosionen att sprida sig uppåt, ända till översta våningen och de hundratals oskyldiga kontorsarbetarna som inte anade vad som väntade.
Det var mycket Ella hann tänka när hon flög bakåt, men tryckvågen var ingenting i jämförelse med det eldmoln som slungades mot henne i explosionen. Ella hann se hur människorna framför henne uppslukades av eldmolnet, sedan var det hennes tur. Hon blundade medan hon svävade i luften, buren av tryckvågen...


Nu blev jag väldigt sugen på att sätta mig och skriva en ny novell...

Hör av dig till mig om du har skrivit en recension om mina böcker!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Läs mer om Mysrys. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

onsdag 27 februari 2013

Många användare börjar tröttna på att it-jättarna utnyttjar dem

Det här mycket intressanta inlägget hittade jag på SvD Näringsliv. Personligen irriterar jag mig på att det har blivit allt mer reklam på de sociala medier jag använder mig av. Vad tycker du? Läs och begrunda artikeln.

Facebook, Google och alla andra it-företag som tjänar annonspengar på information om sina användare kommer att få det betydligt svårare framöver. Enligt analysföretaget Ovum håller konsumenterna på att tröttna på att personlig information om dem utnyttjas. Två av tre vill använda teknik som döljer deras uppgifter.

Många företag i it-branschen lever redan stort på att sälja annonser som anpassas till vad de vet om sina användare. Det närmast klassiska exemplet är sök- och annonsföretaget Google som anpassar annonserna på sin söksida och e-posttjänst efter vad användaren letar efter.

Fast det här är bara början. Mängder av företag i olika branscher ser framför sig hur de ska kunna anpassa sina erbjudanden till konsumenterna genom att snabbt sammanställa alla spår de lämnar efter sig på internet.

Men nu varnar analysföretaget Ovum för att konsumenterna tröttnat och inte längre accepterar att de förlorar kontrollen över sina egna uppgifter. Enligt en stor undersökning som Ovum gjort bland 11 000 konsumenter i elva länder är det bara 14 procent som säger att de litar på att personlig information som de lämnar ifrån sig på olika sajter på internet inte blir utnyttjad.

Framför allt är det alla kontroverser som har varit kring Googles och den sociala nätverkssajten Facebooks hantering av användarnas information som fått många att dra öronen åt sig. Ett annat exempel är hur Whatsapp nyligen fick hård kritik av dataskyddsmyndigheterna i Kanada och Nederländerna.

Whatsapp är en tjänst som gör att man via en app i den smarta mobilen fritt kan skicka textmeddelanden till andra med tjänsten. Meddelandena går via datanätet och då slipper man undan kostnaden för sms.

Tjänsten har blivit enormt populär och det skickas mer än en miljard meddelanden via Whatsapp varje dag. Men dataskyddsmyndigheterna är mycket kritiska mot att appen krävt tillgång till användarnas adressböcker för att sedan lagra uppgifterna i sina egna servrar. Uppgifterna om kontakterna har lagrats oavsett om de använder Whatsapp eller inte.

Enligt Ovum skapar det här ett stort misstroende mot alla internetföretag och två av tre konsumenter skulle vilja ha ett enkelt skydd som förhindrar att deras uppgifter lagras och spåras och som gör att de till exempel slipper reklam som bygger på vad de gjort på nätet.

Ovums analytiker varnar för att ett svart hål håller på att öppna sig under hela den här delen av it-branschen där företaget lever på att samla in information om användarna. Som Ovum uttrycker det är dagens konsumenter negativt inställda medan morgondagens konsumenter kommer att bli osynliga för företagen och då försvinner också deras affärsmöjligheter.

Den här utvecklingen förstärks av att myndigheterna nu alltmer granskar it-företagens agerande och deras hantering av konsumenternas personliga uppgifter.

Nå, vad tycker du efter att ha läst inlägget?

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

tisdag 26 februari 2013

Intervju med Kim M Kimselius om hur man som författare kan använda Sociala Medier

Har tidigare berättat om en intervju som journalisten Johan Dahlberg har gjort med mig. Den här gången har han pratat med mig om Sociala Medier och hur man som författare kan använda sig av dem.

Intervju: Författaren Kim M. Kimselius använder sociala medier

Kim M Kimselius 
Kim M. Kimselius, författaren bakom den historiska äventyrsserien om Theo och Ramona, ger ut sina böcker på eget förlag. Hon är en flitig användare av sociala medier för att marknadsföra sig själv och sina verk.

Du är en flitig användare av sociala medier. Vilka kanaler går det att hitta dig på?
Jag finns på de flesta sociala medier: Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Boktipset, Goodread, etc. Det som jag har haft mest nytta av är Facebook och Twitter än så länge, i kombination med min blogg och hemsida www.kimselius.se.


Är det viktigt att även ha en blogg, eller räcker det med till exempel Facebook?
Bloggen är ett sätt att nå ut till folk som ännu inte har hittat till mina böcker. Hemsidan finns för de som vill ha mer information om mig, mina böcker, mina föreläsningar, kontaktadress etc. Det räcker absolut inte att bara vara aktiv på Facebook. Många av de som jag kommer i kontakt med, till exempel lärare, har inte facebook.


Hur mycket jobb krävs det för att vara framgångsrik på sociala medier?
Minst två timmar om dagen lägger jag på nätet. Jag bloggar, lägger ut länkar på Facebook och Twitter och G+. Besvarar frågor och kommenterar andras inlägg på de sociala medier där jag finns.
Dessutom har jag flera sidor på facebook där jag berättar om mer specifika saker: jag lägger ut skrivtips på sidan Att srkiva med glädje, jag berättar om Mayafolket och lägger ut bilder från min Mexikoresa på sidan Mayafolkets Hemlighet. Dessutom har jag två sidor om andra världskriget: På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa. Här delar jag med mig av fakta. Dessutom finns det sidan Kimselius Böcker. Där jag håller kontakt med mina fans/läsare. Mycket jobb med andra ord…

Kim M. Kimselius har gett ut en rad fiktiva böcker med historiskt tema, till exempel Mayafolkets Hemlighet.
Kim M. Kimselius har gett ut en rad fiktiva böcker med historiskt tema, till exempel Mayafolkets Hemlighet.


Använder du främst sociala medier för att du tycker att det är kul eller som ett jobbverktyg för att marknadsföra dina böcker?
Att jag halkade in på sociala medier var för att en av mina vänner fanns på Facebook och berättade att det fanns en fanklubb om mig där. Därför gick jag med, och jag blev förvånad över hur många vänförfrågningar som låg och väntade på mig.

När jag ändå var igång tog jag ett konto på twitter också. Därefter gick jag en kurs med Joakim Jardenberg på bokmässan i Göteborg och startade min blogg och blev nyfiken på vad sociala medier var. Nu finns jag på de flesta sociala medier, både som ett led i marknadsföringen av mina böcker, men också för att det är kul att lära känna likasinnade, diskutera böcker och få nya vänner!


Följer dina läsare främst dig som person eller dig som författare?
Det vet jag faktiskt inte, har aldrig frågat dem. Många av dem som jag har som vänner på Facebook har jag träffat personligen, andra blir vän med mig efter att ha läst mina böcker. Jag tror att många tycker det är roligt att få följa en författares vardag, för det blir ju lite så när man är vän på Facebook. De som följer mig på Twitter är mest mediamänniskor, författare, lärare, bibliotekarier och andra inom branschen.
Tack Kim!

Tack Johan för ett mycket trevligt inlägg!

Kramisar Kim !


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka! 

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Bilden ovan: Jag med några av mina 23 böcker. Foto Bertil Knoester.

måndag 25 februari 2013

Vad kan författaren göra för att sticka ut? Marknadsföringstips!

Det kommer ständigt nya böcker och nya författare. Det är lätt att din bok drunknar i utbudet. Vad kan du göra för att just din bok ska sticka ut bland alla andra böcker? Här lämnar den professionella marknadsföraren Heather Hart sina bästa tips:

Författare gör i allmänhet ett av två misstag - och de är på exakt motsatta ändar av spektrumet. Antingen gör de misstaget att tro att deras bok kommer att sälja sig själv - alltså inte marknadsföra alls, eller så förvandlas de till självupptagna, tjatiga reklampelare för sin bok. Å ena sidan kommer ingen att veta att den första typen av författare finns, å andra sidan kommer alla att veta vem de är - och hata dem. Inget sätt är bra för bokförsäljningen.

Det bästa sättet är att nå en gyllene medelväg. Ja, du måste marknadsföra dina böcker - men du bör göra det i förklädnad. Skrik inte till världen att köpa din bok, men låt folk vet vem du är, vad du vet, och att du har skrivit en bok. Jag säger ständigt till författarna att frasen "Köp min bok" inte
bör vara en del av deras ordförråd. För att få boken såld, måste du bygga upp ett förtroende - och förtroende kommer från att bygga relationer och dela kunskap fritt. Istället för att tala om för folk att de ska köpa dina böcker, kan du svara på deras frågor och sedan, i förekommande fall, kan du nämna att du täckte ämnet mer i detalj i en av dina böcker. Om du skriver fiktion, kan du dela vad andra läsare har sagt om dina böcker eller sprida noveller.Sammanfatta allt detta: Medan du aldrig tutar i ditt eget horn, bör du se till att någon annan gör det, genom att ge dem en anledning till det. Var verklig, var ärlig och var till hjälp.


Vad kan då författarna göra för att sticka ut från havet av böcker som översvämmar marknaden dessa dagar?Tänk utanför ramen. Jag kan inte ge dig nyckeln till hur du ska lyckas  få din bok att sticka ut - för då skulle alla göra på samma sak och då skulle inte din bok sticka ut längre. Nyckeln är att hitta ett sätt att vara unik. Jag älskar historien om författaren som delade ut gratisexemplar av sin bok till alla på flyget, när hon var på väg till releasen för hennes bok. Det gjorde att varje passagerare blev en mun-till-mun-försäljare för hennes bok, hon kom också i nyheterna och det är gratis publicitet.

Uppenbarligen har många av oss inte den typen av en budget för marknadsföring, därför är det  viktigt att komma på idéer som fungerar för oss. Kanske du kan planera en särskild kampanj runt en semester som nämns i, eller har anknytning till din bok. Hitta marknadsföringsidéer som är direkt relaterade till din bok, som på eller annat sätt kommer att hjälpa rätt målgrupp att hitta boken.


Ett annat sätt att gå utanför ramen för att hjälpa din bok stå ut, är att använda din passion. Införliva marknadsföringen av boken i de saker som du bara älskar att göra. Jag såg en gång ett tält format som författarens bok (fram-och baksida tryckt på utsidan, medan ändarna såg ut som sidorna). Alla på den campingplats tillbringade helgen med att titta på omslaget till hans bok. En annan författare ställde upp en livsmedelsmonter för att marknadsföra sin bok om att ge smak till liv. Dessa böcker stod ut eftersom författarna hade kul när de marknadsförde boken och de tänkte utanför ramen för normal marknadsföring.


Facebook eller Twitter? Vilken är din favorit bland sociala nätverk för att marknadsföra böcker och varför?Facebook. Jag känner att jag borde säga Twitter eftersom det är som "the place to be" för författare. De flesta marknadsförare av böcker kommer att säga att det är ett ovärderligt verktyg (och jag håller med), men med Facebook kan du bygga starkare relationer. Jag finns på Twitter. Jag skriver där regelbundet. Och där har jag även sett direkt gensvar som medfört försäljning från några av mina tweets, men Facebook genererar inte försäljning direkt, utan det bygger upp en varaktiga relation mellan dig och dina läsare.

Facebook har massor av grupper som författare kan gå med i, för att hjälpa dem bygga upp nätverk och marknadsföra sina böcker. Dessa grupper är vanligtvis redan fulla av människor i samma nisch och det är en färdig publik för ditt budskap - så länge du gör det taktfullt och kommer ihåg att skamlös egenreklam är tabu. Att bli en känd person i rätt Facebook-grupp kan inte bara öka din försäljning, utan även öka din sfär av inflytande och samtidigt ge dig viktiga kontakter med andra författare.




Hur skiljer sig din bok - "Ett år av marknadsföring av böcker" från resten av marknadsföringsböcker
som finns idag?Jag är så glad att du frågade, därför att den är annorlunda. De flesta marknadsföringsböcker som finns, går oftast igenom endast en viktig detalj av marknadsföringen. Ett år av marknadsföring av böcker hjälper författarna  att skapa goda marknadsföringsvanor, och ger dem daglig tips på marknadsföring och godbitar som de kan läsa på bara några minuter och sedan omsättas i handling. Målet är att hjälpa författare att utveckla starka marknadsföringsrutiner och att hålla dem levande hela tiden under sin boks marknadsföringsresa. Istället för att tala om för författarna att de ska marknadsföra sin bok dagligen, vill jag vägleda dem. Jag tror att uthållighet och kunskap är oersättliga nycklar för att behärska bokens marknadsföring. 

Intervjun är hämtad från BookBuzzr och gjord av Vikram Narayan.

Här är en länk till boken A Year of Book Marketing av Heather Hart.

Nå, har du lärt dig något? Det kändes bra att läsa den här texten, för det känns som om jag har hittat rätt sätt att marknadsföra mina böcker.

Har du fler tips du vill tillföra det här inlägget?

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

söndag 24 februari 2013

Struten intervjuar författaren Kim M Kimselius

 På Bok och Biblioteksmässan i Göteborg i september 2012 blev jag intervjuad av tidningen Struten. Nu har jag fått tidningen med artikeln och jag tyckte så mycket om både fotona och artikeln att jag ville dela med mig av den till dig.

Här kan du läsa artikeln:
Kim Kimselius har skrivit 17 historiska böcker som utspelar sig i olika århundraden. Strutens juniorreporter Kamilla Hissan har träffat henne.

Vad handlar böckerna om?
- Jag har skrivit 17 historiska böcker som handlar om Theo och Ramona som reser tillbaka i tiden. På varje resa känner de att de hittar en mening med resan, som om någon skulle behöva deras hjälp. De har bland annat varit hos Mayafolket i Mexiko, i andra världskriget och hos Farao i Egypten.

Varför har du valt att skriva om historia?
- Jag har alltid älskat historia. Eftersom jag tror på återfödelse så känns det som om jag har levt på de olika tiderna och vill bara lära mig mer.

Varje bok handlar ju om en annan tid, vilken är din favorittid?
- Favoriten är nog På flykt från andra världskrigets fasa. När jag skulle skriva den var det så fängslande, eftersom jag fick träffa människor som levde på den tiden och fick uppleva kriget.

Hur får du reda på så mycket om varje tid?
Jag läser väldigt många faktaböcker som jag själv köper och som jag får från andra bibliotek och länder. Jag reser också till länderna där böckerna utspelar sig. Bland annat var jag i Mexiko när jag skulle skriva boken om Mayafolket som utspelar sig under 600-talet.

Gör du någonting annat under fritiden?
- Jag är också coach för barn som vill skriva själva. Jag hjälper balnd annat med att svara på frågor från barn som vill skriva egna böcker och ger dem lästips. (Panelen Unga Fakta)

Ja, det var artikeln! Så här ser framsidan på tidningen ut:


Här ser du när jag blev intervjuad på Bokmässan i Göteborg:



Här kan du se fler foton från Bokmässan i Göteborg 2012.

Alltid kul att bli intervjuad. Tycker mycket om fotona.

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Läs mer om Mayafolkets Hemlighet.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här