Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 25 februari 2013

Vad kan författaren göra för att sticka ut? Marknadsföringstips!

Det kommer ständigt nya böcker och nya författare. Det är lätt att din bok drunknar i utbudet. Vad kan du göra för att just din bok ska sticka ut bland alla andra böcker? Här lämnar den professionella marknadsföraren Heather Hart sina bästa tips:

Författare gör i allmänhet ett av två misstag - och de är på exakt motsatta ändar av spektrumet. Antingen gör de misstaget att tro att deras bok kommer att sälja sig själv - alltså inte marknadsföra alls, eller så förvandlas de till självupptagna, tjatiga reklampelare för sin bok. Å ena sidan kommer ingen att veta att den första typen av författare finns, å andra sidan kommer alla att veta vem de är - och hata dem. Inget sätt är bra för bokförsäljningen.

Det bästa sättet är att nå en gyllene medelväg. Ja, du måste marknadsföra dina böcker - men du bör göra det i förklädnad. Skrik inte till världen att köpa din bok, men låt folk vet vem du är, vad du vet, och att du har skrivit en bok. Jag säger ständigt till författarna att frasen "Köp min bok" inte
bör vara en del av deras ordförråd. För att få boken såld, måste du bygga upp ett förtroende - och förtroende kommer från att bygga relationer och dela kunskap fritt. Istället för att tala om för folk att de ska köpa dina böcker, kan du svara på deras frågor och sedan, i förekommande fall, kan du nämna att du täckte ämnet mer i detalj i en av dina böcker. Om du skriver fiktion, kan du dela vad andra läsare har sagt om dina böcker eller sprida noveller.Sammanfatta allt detta: Medan du aldrig tutar i ditt eget horn, bör du se till att någon annan gör det, genom att ge dem en anledning till det. Var verklig, var ärlig och var till hjälp.


Vad kan då författarna göra för att sticka ut från havet av böcker som översvämmar marknaden dessa dagar?Tänk utanför ramen. Jag kan inte ge dig nyckeln till hur du ska lyckas  få din bok att sticka ut - för då skulle alla göra på samma sak och då skulle inte din bok sticka ut längre. Nyckeln är att hitta ett sätt att vara unik. Jag älskar historien om författaren som delade ut gratisexemplar av sin bok till alla på flyget, när hon var på väg till releasen för hennes bok. Det gjorde att varje passagerare blev en mun-till-mun-försäljare för hennes bok, hon kom också i nyheterna och det är gratis publicitet.

Uppenbarligen har många av oss inte den typen av en budget för marknadsföring, därför är det  viktigt att komma på idéer som fungerar för oss. Kanske du kan planera en särskild kampanj runt en semester som nämns i, eller har anknytning till din bok. Hitta marknadsföringsidéer som är direkt relaterade till din bok, som på eller annat sätt kommer att hjälpa rätt målgrupp att hitta boken.


Ett annat sätt att gå utanför ramen för att hjälpa din bok stå ut, är att använda din passion. Införliva marknadsföringen av boken i de saker som du bara älskar att göra. Jag såg en gång ett tält format som författarens bok (fram-och baksida tryckt på utsidan, medan ändarna såg ut som sidorna). Alla på den campingplats tillbringade helgen med att titta på omslaget till hans bok. En annan författare ställde upp en livsmedelsmonter för att marknadsföra sin bok om att ge smak till liv. Dessa böcker stod ut eftersom författarna hade kul när de marknadsförde boken och de tänkte utanför ramen för normal marknadsföring.


Facebook eller Twitter? Vilken är din favorit bland sociala nätverk för att marknadsföra böcker och varför?Facebook. Jag känner att jag borde säga Twitter eftersom det är som "the place to be" för författare. De flesta marknadsförare av böcker kommer att säga att det är ett ovärderligt verktyg (och jag håller med), men med Facebook kan du bygga starkare relationer. Jag finns på Twitter. Jag skriver där regelbundet. Och där har jag även sett direkt gensvar som medfört försäljning från några av mina tweets, men Facebook genererar inte försäljning direkt, utan det bygger upp en varaktiga relation mellan dig och dina läsare.

Facebook har massor av grupper som författare kan gå med i, för att hjälpa dem bygga upp nätverk och marknadsföra sina böcker. Dessa grupper är vanligtvis redan fulla av människor i samma nisch och det är en färdig publik för ditt budskap - så länge du gör det taktfullt och kommer ihåg att skamlös egenreklam är tabu. Att bli en känd person i rätt Facebook-grupp kan inte bara öka din försäljning, utan även öka din sfär av inflytande och samtidigt ge dig viktiga kontakter med andra författare.




Hur skiljer sig din bok - "Ett år av marknadsföring av böcker" från resten av marknadsföringsböcker
som finns idag?Jag är så glad att du frågade, därför att den är annorlunda. De flesta marknadsföringsböcker som finns, går oftast igenom endast en viktig detalj av marknadsföringen. Ett år av marknadsföring av böcker hjälper författarna  att skapa goda marknadsföringsvanor, och ger dem daglig tips på marknadsföring och godbitar som de kan läsa på bara några minuter och sedan omsättas i handling. Målet är att hjälpa författare att utveckla starka marknadsföringsrutiner och att hålla dem levande hela tiden under sin boks marknadsföringsresa. Istället för att tala om för författarna att de ska marknadsföra sin bok dagligen, vill jag vägleda dem. Jag tror att uthållighet och kunskap är oersättliga nycklar för att behärska bokens marknadsföring. 

Intervjun är hämtad från BookBuzzr och gjord av Vikram Narayan.

Här är en länk till boken A Year of Book Marketing av Heather Hart.

Nå, har du lärt dig något? Det kändes bra att läsa den här texten, för det känns som om jag har hittat rätt sätt att marknadsföra mina böcker.

Har du fler tips du vill tillföra det här inlägget?

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Jättebra tips! Det gäller bara att ha en bok att marknadsföra. :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Anneli

    Det kommer! Ge inte upp!

    Pratar om just det idag på Att skriva med Glädjes tipssida på Facebook: https://www.facebook.com/AttSkrivaMedGladje

    Du kommer att få din bok antagen!
    Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!