Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 9 februari 2012

Huskurer mot förkylning

Eftersom jag ofta var förkyld förr har jag lärt mig några knep för att försöka hålla förkylningarna borta, men även för att snabbt bli av med dem när de väl slår till.

Antiseptiska servetter är superbra att ha i fickan. Tvätta händerna innan du äter din lunch, efter att du har tagit i pengar, kört kundvagnar etc. Eller ha en flaska antiseptisk handtvätt i väskan. Den här vanan lärde jag mig när jag var i Kina och den har fungerat bra.

När jag känner att förkylningen är på gång och jag snabbt vill bli frisk, då tar jag till den dunderkur som min engelska väninna Pat lärde mig:

1/3 del pressad citron
1/3 whiskhy/cognac/rom (alltså något av det)
1/3 hett vatten (så varmt du bara klarar av att dricka)
1 stor klick honung

Intages sängliggande! För det slår garanterat till direkt. De gånger jag har druckit det har jag slocknat omedelbart och vaknat frisk nästa morgon! Det är nästan magiskt!

När förkylningen redan slagit till har jag ett bra knep för att jaga bort den så fort som möjligt:

Färskriven Ingefära, honung och hett vatten. Te-påse i är okej, men behövs inte. Ju mer effekt du vill ha desto mer ingefära, men då blir även teet starkare och kanske mer svårdrucket. Du ska dricka upp den rivna ingefära och inte låta den ligga kvar på botten av koppen!

Vid halsont är det bra att stoppa kärnfria vindruvor i frysen. Plocka upp och ät som vingummi, lindrar halsontet bättre än alla halstabletter och glass.

För att hålla dig så frisk som möjligt gäller det att äta en allsidig kost, med mycket frukt och grönt, helst ekologiskt. Ät så hälsosamt du bara kan så får din kropp större motståndskraft mot förkylning. Fast det där visste du säkert redan innan!

Hoppas att mina huskurer kan vara till någon hjälp för dig! Krya på dig om du just nu är sjuk! Se till att hålla dig frisk om du ännu inte drabbat av förkylning.

När jag var barn fick jag lära mig att man skulle vara varm om fötter och huvud, för om man hade förkylningsbaciller i kroppen bröt förkylningen ut när man blev kall. Inte vet jag om det är sant, men det kan vara ytterligare en sak att tänka på!

Här hittar du ännu mer tips om hur du ska bota/undvika förkylning.

Ha det så bra!

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här



Jag med några av mina 26 böcker. Foto Bertil Knoester. 

20 kommentarer:

  1. Ooooo. Jag favoritar denna!! Detta är ju superbra tips :) Jag gillar! Tack vännen!

    SvaraRadera
  2. Här kommer en siciliansk huskur:
    Pressa apelsiner och värm upp juicen. Blanda ner mycket honung och drick så varmt som möjligt. (Juicen får inte koka dock, för då försvinner både vitaminerna i apelsinen och honungens välgörande efffekter).
    God medicin som lindrar riviga halsar och gör att man känner sig lite piggare.

    SvaraRadera
  3. God morgon Kim min vän

    Ja huskurer är nog sannerligen de bäst beprövade och de mest effektiva. Jag är en sån där person som dricker brännässeldrink varje morgon och tror att naturens eget apotek innehar det mesta vi egentligen behöver. Back to basic du vet

    Vill bara säga att jag är ofta här och läser även om jag itne alltid kommenterar...
    Ha en fin torsdag och var rädd om dig
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  4. Min mamma använder ingefära och varmt vatten som du skrev om. Fick veta av henne att dom gav galten hemma på gården femstjärnig konjak när den blev sjuk. Galten var frisk dagen efter. Vet inte vad som kan motsvara 5stjärnig konjak idag.

    Själv använder jag så starka kryddor som möjligt på maten när jag är sjuk. Om näsan är täppt så släpper det genast, så man får vara beredd med näsdukarna. Brukar använda chili, cayennepeppar eller svartpeppar beroende på hur "svårt" sjuk jag är :)

    SvaraRadera
  5. Jag brukar fundera på detta med detta förkylningar..

    Jag är sällan förkyld numera, dvs. efter min utlands flytt till Asien.

    Vi äter ingefära (i matlagningen) varje vecka och papaya varje dag (frukosten) och jag TROR att det håller oss kryare.

    Handhygien och frukt och grönsaker och tillräckligt med sömn, är min egna huskur till det mesta.

    Jag hoppas inte att du är förkyld nu?

    SvaraRadera
  6. Hej Trillingnöten
    Tack! Läs alla andra bra tips som ligger här i kommentarerna.
    Håll dig frisk!
    Kram Kim

    Hej Helena
    Jättebra tips! Ska jag ha i åtanke!
    Kram Kim

    Hej Livskrafter
    Vet hur det är, läser också ofta bloggar men kommenterar inte alltid. Helt okej!
    Tror precis som du att naturens apotek är bättre än de kemiskt framställda medlen.
    Detsamma!
    Kram Kim

    Hej Vargen
    Oj, det var inte dåligt att grisen fick konjak! Ja, där ser man... Alltid lär jag mig något nytt!
    Tror också på starka kryddor! Bra tips! Tack!
    Kram Kim

    Hej Katarina
    Härligt att höra! Tror också att ingefära är jättebra för att hålla förkylningar borta, precis som alla de saker du nämner.
    Nejdå, jag är inte förkyld nu. Kände att förkylning var på gång och tog min dunderkur och blev genast bra! Det fungerar!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Den där engelska tipset ska jag testa. Låter helt otroligt. Men tror du ska skriva (för antar att du har barn som läser här) att den är för vuxna. För inte ska väl barn dricka whisky, congac eller rom?

    MVH Helén

    SvaraRadera
  8. Bra tips! jag har en liten flaska handsprit i skåpet i skolan. Jag tar det innan maten och tror att det hjälper. Just nu är jättemånga som är förkylda... Kram

    SvaraRadera
  9. Hej Helén
    Ja, det var många trevliga tips som kom här i kommentarerna. Tror att barnen förstår att de inte ska dricka alkohol utan att det är ett tips för vuxna.
    Kram Kim

    Hej Isa
    Jättebra. Hoppas du håller dig frisk!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  10. Oj vad många bra tips! Även bland kommentarerna!! Ska komma ihåg dem (borde kanske skriva ut dem). Som tur är är vi väldigt sällan sjuka, men när jag är sjuk är det bara "uthärda" som gäller för det mesta. Whisky-tipset tror jag R skull gilla :) ! Men du, du skrev att vattnet skulle vara så varmt man kunde dricka det, men om man blandar det med 2/3 annat kan det ju inte bli så varmt... (ja, jag är lite tekniker i botten). Fast man kanske skulle blanda allt och värma det??
    Förresten, Kerstin ska till Kristianstad och busiga ungar på lördagen! De ser fram emot att träffa dig!

    SvaraRadera
  11. Hej Ingrid
    Ja Whiskytipset brukar vara populärt hos män. Det blir faktiskt varmt, eftersom du KOKAR upp vattnet och sedan blandar. Testa får du se!
    Oj, vad kul! Ser fram emot att träffa dem igen! Nästa år kanske du kommer till Underbara Ungar?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  12. Ska absolut testa på Rikard om han blir sjuk :) .
    Svarar "vem vet" på detta också (Underbara ungar likväl som Singapore ;) )! Det vore väldigt kul, men jag tar inte ut något i förskott, har haft mina fantastiska utlandsår och ställer in mig på hårt arbete när vi flyttar hem... Bokmässan är något som jag gärna skulle vilja uppleva!!

    SvaraRadera
  13. Hej Ingrid
    Ja, kom till bokmässan i höst så jag får träffa dig på riktigt!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  14. När du skriver 1/3 del rom osv menar du då ett normalstort dricksglas?

    SvaraRadera
  15. Hej Anonym
    Ja, inte den allra största storleken, då blir det inte så bra. Om man inte är van vid alkohol, som i mitt fall, då tar man ett lite mindre glas. Det viktiga är att proportionerna blir rätt.
    Hoppas att du inte är förkyld, och om du är det, hoppas jag du kryar på dig med hjälp av den här dunderkuren!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  16. Är det alkoholen som är det "botgörande"? Eller går det bra att värma upp och låta den avdunsta?

    SvaraRadera
  17. Hej Anonym
    Det är alkoholen som gör att allt rusar runt snabbt i kroppen och förkylningen drivs ut.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  18. Hej Anonym
    Det är alkoholen som gör att allt rusar runt snabbt i kroppen och förkylningen drivs ut.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  19. Tack för tipsen! Har just råkat ut för en förkylning kände den smög på mig här i söndags vaknade med täppt näsa har försökt kurera mig igår och idag med massa ingefärste och diverse drycker. Är inte förtjust i rom eller whiskey men det lät bra annars. Har du fler andra tips? När jag är förkyld sätter det sig alltid på bihålorna, och det gör ont.

    SvaraRadera
  20. Hej Sandra
    Härligt att höra att du uppskattade mina tips. Här hittar du fler tips och råd: http://mabra.com/forkyld-har-ar-basta-huskurerna/
    Hoppas du slipper bli värre sjuk. Krya på dig!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!