Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 26 februari 2013

Intervju med Kim M Kimselius om hur man som författare kan använda Sociala Medier

Har tidigare berättat om en intervju som journalisten Johan Dahlberg har gjort med mig. Den här gången har han pratat med mig om Sociala Medier och hur man som författare kan använda sig av dem.

Intervju: Författaren Kim M. Kimselius använder sociala medier

Kim M Kimselius 
Kim M. Kimselius, författaren bakom den historiska äventyrsserien om Theo och Ramona, ger ut sina böcker på eget förlag. Hon är en flitig användare av sociala medier för att marknadsföra sig själv och sina verk.

Du är en flitig användare av sociala medier. Vilka kanaler går det att hitta dig på?
Jag finns på de flesta sociala medier: Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Boktipset, Goodread, etc. Det som jag har haft mest nytta av är Facebook och Twitter än så länge, i kombination med min blogg och hemsida www.kimselius.se.


Är det viktigt att även ha en blogg, eller räcker det med till exempel Facebook?
Bloggen är ett sätt att nå ut till folk som ännu inte har hittat till mina böcker. Hemsidan finns för de som vill ha mer information om mig, mina böcker, mina föreläsningar, kontaktadress etc. Det räcker absolut inte att bara vara aktiv på Facebook. Många av de som jag kommer i kontakt med, till exempel lärare, har inte facebook.


Hur mycket jobb krävs det för att vara framgångsrik på sociala medier?
Minst två timmar om dagen lägger jag på nätet. Jag bloggar, lägger ut länkar på Facebook och Twitter och G+. Besvarar frågor och kommenterar andras inlägg på de sociala medier där jag finns.
Dessutom har jag flera sidor på facebook där jag berättar om mer specifika saker: jag lägger ut skrivtips på sidan Att srkiva med glädje, jag berättar om Mayafolket och lägger ut bilder från min Mexikoresa på sidan Mayafolkets Hemlighet. Dessutom har jag två sidor om andra världskriget: På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa. Här delar jag med mig av fakta. Dessutom finns det sidan Kimselius Böcker. Där jag håller kontakt med mina fans/läsare. Mycket jobb med andra ord…

Kim M. Kimselius har gett ut en rad fiktiva böcker med historiskt tema, till exempel Mayafolkets Hemlighet.
Kim M. Kimselius har gett ut en rad fiktiva böcker med historiskt tema, till exempel Mayafolkets Hemlighet.


Använder du främst sociala medier för att du tycker att det är kul eller som ett jobbverktyg för att marknadsföra dina böcker?
Att jag halkade in på sociala medier var för att en av mina vänner fanns på Facebook och berättade att det fanns en fanklubb om mig där. Därför gick jag med, och jag blev förvånad över hur många vänförfrågningar som låg och väntade på mig.

När jag ändå var igång tog jag ett konto på twitter också. Därefter gick jag en kurs med Joakim Jardenberg på bokmässan i Göteborg och startade min blogg och blev nyfiken på vad sociala medier var. Nu finns jag på de flesta sociala medier, både som ett led i marknadsföringen av mina böcker, men också för att det är kul att lära känna likasinnade, diskutera böcker och få nya vänner!


Följer dina läsare främst dig som person eller dig som författare?
Det vet jag faktiskt inte, har aldrig frågat dem. Många av dem som jag har som vänner på Facebook har jag träffat personligen, andra blir vän med mig efter att ha läst mina böcker. Jag tror att många tycker det är roligt att få följa en författares vardag, för det blir ju lite så när man är vän på Facebook. De som följer mig på Twitter är mest mediamänniskor, författare, lärare, bibliotekarier och andra inom branschen.
Tack Kim!

Tack Johan för ett mycket trevligt inlägg!

Kramisar Kim !


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka! 

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Bilden ovan: Jag med några av mina 23 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Hej Kim
    Intressant att läsa om ditt tänkande. Jag tycker du är en fantastisk kvinna som håller så många bollar i luften samtidigt.
    Jag följer dig för att lära mig och få alla dessa tips du så givmilt delar med dig.
    Som en extra bonus träffar jag dig IRL på bokmässan varje år.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Anitha
    Härligt att läsa din kommentar. Tror redan att du vet en hel del ;-)
    Ja, ska bli lika roligt att träffa dig på bokmässan i höst som tidigare.
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!