Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 26 december 2022

Hur ljuset tar sig in av Louise Penny

Hur ljuset tar sig in av Louise Penny

Louise Penny upptäckte jag för många år sedan och älskade hennes böcker, sedan föll hon i glömska. Därför blev jag glad över att hitta så många av hennes böcker som jag inte hade läst. Nu är jag igång med böckerna om kriminalkommissarie Gamache.

Han har det inte lätt, med en överordnad som motarbetar honom i allt. Ja, till och med lägger beslag på hans närmaste man. Gamache förstår att något är på gång. Men vad?

Har får ett meddelande från sin vän Myrna Landers i byn Three Pines och tar det som ett välkomnande avbrott att åka dit, där inget internet eller mobiltelefoner fungerar. Myrna är bekymrad över att en av hennes vänner som skulle komma på besök inte har dykt upp och inte går att få tag i.

Gamache inser när han nystar upp försvinnandet att den saknade kvinnan en gång varit en av världens mest kända personer.

Mitt i denna utredningen försöker Gamache ta reda på vad hans överordnade håller på med. En efter en omplaceras Gamache underlydande och de nya rekryter han får istället har ingen respekt för honom. 

Snart inser han att han måste ta sig till en trygg plats med de som fortfarande stödjer honom. Bästa platsen är Three Pines, men genom det tar han med sig våldet till den lugna byn.

Otroligt spännande! Läs boken!
 

LOUISE PENNY är en kanadensisk deckarförfattare som översatts till ett trettiotal språk och sålt över tre miljoner böcker bara i Nordamerika. Hennes deckarserie - som fått henne att kallas en modern Agatha Christie - utspelar sig i Québec i Kanada, med kriminalkommissarie Armand Gamache som huvudperson. Louise Penny har vunnit The Barry Award, The Agatha Award för Bästa kriminalroman sju gånger och Anthony-priset fem gånger.

»En mästerlig, nyanserad spänningsroman där tonen och miljön är precis lika fängslande som mordgåtans vem och varför.« People

»Armand Gamache står högt på listan över favoritkaraktärer.« Lottens bokblogg

»Det börjar rejält spännande och spänningen ökar sedan hela tiden, ända till slutet. Betyg: 4,5 av 5. « Bokföring enligt Monika  

»Det är en njutning att läsa Louise Pennys böcker.« Lotta Olsson, DN

»Louise Penny utövar sin magi och ger pusseldeckaren elegans och djup.« The New York Times

»Jag älskade allt med den här boken!« Läser just nu

 

   Boken får fem stjärnor av fem möjliga. 

 Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet.

Kramisar Kim

Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius  

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet, distanskurs Skriv om ditt liv samt Fortsättningskurs Skrivglädje för mig.

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

 

2 kommentarer:

  1. Jag älskar Pennys böcker om Gamache! Läste först på svenska, men så kon jag ifatt utgivningen, kunde inte vänta på översättning och läste på originalspråk istället. Det rekommenderar jag! Så mycket går förlorat i översättningen, främst stämning och de små klokheterna/skämten/allvarsorden. Nu väntar den senaste "Curiosities"!

    SvaraRadera
  2. Hej Ia
    Jag är också snart ikapp översättningen och kommer att övergå till engelskan.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!