Det här mycket intressanta inlägget hittade jag på SvD Näringsliv. Personligen irriterar jag mig på att det har blivit allt mer reklam på de sociala medier jag använder mig av. Vad tycker du? Läs och begrunda artikeln.
Facebook, Google och alla andra it-företag som tjänar annonspengar på
information om sina användare kommer att få det betydligt svårare
framöver. Enligt analysföretaget Ovum håller konsumenterna på att
tröttna på att personlig information om dem utnyttjas. Två av tre vill
använda teknik som döljer deras uppgifter.
Många företag i it-branschen lever redan stort på att sälja annonser
som anpassas till vad de vet om sina användare. Det närmast klassiska
exemplet är sök- och annonsföretaget Google som anpassar annonserna på
sin söksida och e-posttjänst efter vad användaren letar efter.
Fast det här är bara början. Mängder av företag i olika branscher ser
framför sig hur de ska kunna anpassa sina erbjudanden till
konsumenterna genom att snabbt sammanställa alla spår de lämnar efter
sig på internet.
Men nu varnar analysföretaget Ovum för att konsumenterna tröttnat och
inte längre accepterar att de förlorar kontrollen över sina egna
uppgifter. Enligt en stor undersökning som Ovum gjort bland 11 000
konsumenter i elva länder är det bara 14 procent som säger att de litar
på att personlig information som de lämnar ifrån sig på olika sajter på
internet inte blir utnyttjad.
Framför allt är det alla kontroverser som har varit kring Googles och
den sociala nätverkssajten Facebooks hantering av användarnas
information som fått många att dra öronen åt sig. Ett annat exempel är
hur Whatsapp nyligen fick hård kritik av dataskyddsmyndigheterna i
Kanada och Nederländerna.
Whatsapp är en tjänst som gör att man via en app i den smarta mobilen
fritt kan skicka textmeddelanden till andra med tjänsten. Meddelandena
går via datanätet och då slipper man undan kostnaden för sms.
Tjänsten har blivit enormt populär och det skickas mer än en miljard
meddelanden via Whatsapp varje dag. Men dataskyddsmyndigheterna är
mycket kritiska mot att appen krävt tillgång till användarnas
adressböcker för att sedan lagra uppgifterna i sina egna servrar.
Uppgifterna om kontakterna har lagrats oavsett om de använder Whatsapp
eller inte.
Enligt Ovum skapar det här ett stort misstroende mot alla
internetföretag och två av tre konsumenter skulle vilja ha ett enkelt
skydd som förhindrar att deras uppgifter lagras och spåras och som gör
att de till exempel slipper reklam som bygger på vad de gjort på nätet.
Ovums analytiker varnar för att ett svart hål håller på att öppna sig
under hela den här delen av it-branschen där företaget lever på att
samla in information om användarna. Som Ovum uttrycker det är dagens
konsumenter negativt inställda medan morgondagens konsumenter kommer att
bli osynliga för företagen och då försvinner också deras
affärsmöjligheter.
Den här utvecklingen förstärks av att myndigheterna nu alltmer
granskar it-företagens agerande och deras hantering av konsumenternas
personliga uppgifter.
Nå, vad tycker du efter att ha läst inlägget?
Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!
Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.
Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här
Jag med några av mina 23 böcker.
Foto Bertil Knoester.
onsdag 27 februari 2013
Många användare börjar tröttna på att it-jättarna utnyttjar dem
Etiketter:
Facebook,
Google,
It-företag,
It-jättarna,
Kim M. Kimselius,
Ovum,
Sociala Medier,
SvD Näringsliv,
Whatsapp
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!