Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 2 januari 2019

11 skrivtips för att nå dina mål Dags att sätta igång

11 skrivtips för att nå dina mål 
Dags att sätta igång

Det finns ingenting som driver mig så bra som en deadline, alltså ett sista slutdatum för när boken måste vara klar. Tror att det skulle vara stört omöjligt för mig att skriva färdigt en bok,  om jag inte hade en deadline. Det beror på att jag alltid skriver på flera böcker samtidigt. Dessutom har jag många fler böcker inom mig.

Mina skrivmål för 2019
Därför är det bra att sätta upp mål. För mig gäller det att bestämma mig för hur många böcker jag ska ge ut det här året: Staden på andra sidan Pyramiden som borde ha varit klar nu, om inte Kiara hade försvunnit och varit borta 26 timmar. Dessutom ska de här böckerna komma ut under 2019: Pirater och vulkanutbrott på Island, Silverskatten på Johannishus slott, Historiens vingslag runt Färgargården, Ännu en Tre Hattarbok, den fjärde, samt en hemlig bok som jag ska ge mig på direkt Pyramiden är klar. Det blir sex böcker i år. Bara att beta av en efter en.


Fokusera på din bok
För många gäller det inte hur många böcker man ska skriva det här året, utan mer om man ska bli klar med det bokprojekt man håller på med.


Därför är det dags att sätta upp mål:
1. Hur många dagar i veckan ska du skriva?
2. Hur många timmar per dag?
3. Hur många sidor per dag?
4. Hur många tecken per dag?
5. När ska boken vara klar för korrekturläsning?
6. När ska boken vara klar för att skicka till förlag?
7. När är absolut sista deadline för boken?


Det är även en del andra saker du ska bestämma dig för:
8. Vem ska du låta korrekturläsa din bok, en vän eller en lektör/författarcoach?
9. Ska du ge ut boken själv, eller ska du skicka den till ett stort förlag?
10. Har du råd att ge ut boken själv, är det ens ett alternativ?
11.Oavsett vilket du väljer är det viktigt att ha en deadline.


Hur jag arbetar
När jag sätter mig för att skriva låter jag orden ta över och bestämma hur många timmar, eller antal sidor det blir. Jag är glad för vad det än blir. Jag är lyrisk om jag lyckas skriva fyra kapitel på en dag. Då har jag verkligen varit inne i skrivarbubblan och levt i bokens värld.

Lycka till med dina mål och fortsätt följ Skrivarbloggen för fler skrivtips och novelltävlingar.
Jag brukar aldrig sätta upp antal sidor, tecken eller timmar jag ska skriva. Jag har min arbetsdag 8-17 och jag försöker skriva så mycket jag kan under arbetsdagen, även om mycket tid går åt till sociala medier, mail, researcharbete och så vidare.

Kramisar från Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!