Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 3 januari 2019

Slutsålt och nytt

Slutsålt och nytt

Skräckresan med Titanic
En bok som har sålt bra under julen är Skräckresan med Titanic. Den är slut på Förlagssystems lager. Vi lyckades skrapa ihop 20 böcker som vi hade hemma och de går iväg till Förlagssystem idag, för vidare leverans till internetbutikerna som har många beställningar. Vilket innebär att böckerna i stort sett är slutsålda innan vi ens hunnit leverera dem.

Men oroa dig inte om du väntar på boken. Innan jul beställde vi nya böcker från tryckeriet och de borde komma vilken dag som helst.

Tänk att Titanic är ett så intressant ämne. Till hjälp har vi förstås Titanicutställningen som reser runt i Sverige och ställs ut på olika platser. Just nu befinner den sig i Göteborg.


Staden på andra sidan Pyramiden

Staden på andra sidan Pyramiden är en bok jag vet många väntar på, det är sista boken i trilogin om Markus och Matilda. En fantasyserie, där de båda huvudpersonerna förvandlas till djur av en elak häxa.

Den här boken var planerad att komma ut för två år sedan, men har skjutits på när jag har fått andra uppdrag. Nu är den i stort sett klar. Jag har bara de allra sista kapitlen kvar och beräknar bli klar med berättelsen idag. Men det innebär inte att den är klar. Därefter ska jag läsa igenom och bearbeta berättelsen innan den går iväg till korrekturläsarna.


Färdig berättelse när sista ordet är skrivet?
När jag var yngre trodde jag att berättelsen var klar när sista ordet var skrivet. Jag har ju skrivit sedan jag var 8 år. På den tiden fanns det inga datorer. Först skrev jag för hand, därefter fick jag låna pappas manuella skrivmaskin som var en riktig utmaning för ett barn att skriva på. Jag fick "hamra" ned varje tangent eftersom de var så tröga.

Längre fram skaffade jag en elektrisk skrivmaskin. Då gick det fortare att skriva, fortfarande trodde jag att texten var klar när sista ordet var skrivet. Det var så skönt att dra ut papperet ur valsarna och lägga det sista papperet till den växande högen av A-4blad som hade fyllts med svarta bokstäver. Ibland kan jag sakna den känslan. Det var mer synligt när boken var klar, inte bara en mängd ord i datorn.


Man lär sig med tiden
Nu har jag lärt mig att det allra första jag skriver bara är "benet". Det första utkastet på berättelsen. Jag skriver aldrig om det jag har skrivit, däremot lägger jag på mer text, eftersom jag har haft så bråttom att få ur mig orden att jag ibland glömt saker, eller inte brytt mig om att ta med det i första utkastet.


Det många gör fel
Jag har mött många människor under mina skrivarkurser, både på Färgargården och över hela landet, som tror att berättelsen måste vara perfekt från första början.

Det gör oftast att de får skrivkramp, det låser sig när de inte kommer vidare. De ställer för stora krav på sig redan från början, istället för att njuta av att släppa loss orden och låta dem bli vad de vill bli.

Släpp alla krav och ha kul när du skriver, då blir din berättelse som bäst.

Nu ska jag skriva klart Pyramiden. Det ska bli spännande att se om huvudpersonerna hittar på något annat än vad jag har tänkt mig. Skriv på!

Kramisar från Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!