Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 4 januari 2019

Massor av disciplin

Massor av disciplin

Igår skrev jag klart "benet" på Staden på andra sidan Pyramiden. Jag fick många hejarrop och många som undrade hur jag klarade av att skriva så många böcker per år, samt hur jag klarade av att skriva flera böcker på en gång.


Disciplin
Nyckelordet är DISCIPLIN. Om du inte sätter dig för att skriva blir det ingenting skrivet. Så är det bara. Jag bestämmer mig för att jag ska skriva X-antal sidor/kapitel per dag. Eller att jag ska arbeta med två, eller tre, av mina böcker under dagen. Det beror på i vilket skede jag är i de olika böckerna.


Benet
Under mina skrivarkurser lär jag ut att man ska skriva "benet" först på berättelsen. Då är det lätt att komma in i ett flow. Det är bara att skriva på när man inte behöver tänka på kommatering, punkter, stavning, synonymer, grammatik etc. I det här läget ska själva berättelsen ut ur mig. Då tar oftast karaktärerna över och gör berättelsen till något helt annat än vad jag förväntat mig, eller så blir det som i Pyramiden, en karaktär gör något helt galet och oväntat.


Aldrig stanna upp
Det gäller att aldrig stanna upp och tänka "Åh, vad skönt nu är jag klar med den här boken, nu kan jag vila ett par veckor". Det är livsfarligt att tänka så om du verkligen vill skriva och få ur dig dina böcker.

Däremot kan jag unna mig att måla någon extra skåplucka nu när berättelsen är klar, eller ta en extra hundpromenad, eller som jag gjorde igår: göra surkål.


Ny bok
Nu när Pyramiden är klar låter jag den vila ett tag medan jag kastar mig över nästa bok, den är redan påbörjad. För det är så att ibland behöver jag fundera över den bok jag skriver på just då, liksom vila mitt i. Då plockar jag upp någon av de andra påbörjade böckerna och skriver lite på dem.

Eller så beror det på att jag vaknar mitt i natten och har ett kapitel till en av de böcker jag inte arbetar med just då. Det är bara att skriva så fort jag kan när jag vaknat. Eller på natten. På så sätt kan jag arbeta med två till tre böcker på en gång. Orden bara kommer till mig.

Hemligt projekt
Jag tycker om hemliga projekt. Förra året hade jag två sådana: Jag skrev barntexterna till Blekingetrafikens Hopp on hopp of-turer med skärgårdsbåtarna, samt att jag skrev en låttext på beställning. Jättekul jobb. I slutändan fick jag även läsa in texten till Blekingetrafiken. De hemliga projekten gjorde att Staden på andra sidan Pyramiden inte kom ut 2018 som var planerat, men vad gör det, jag kom ändå ut med 5 böcker under förra året, jag är rätt nöjd.

Årets hemliga projekt är inget jag kan berätta om, som du förstår, för då hade det inte varit hemligt längre. Idag kör jag igång med det projektet. Kanske dyker det upp nya spännande saker under året, då öppnar jag famnen och passar på att lära mig något nytt. Det gäller att vara nyfiken och prova på så mycket man kan, eller hur?

Nej, nu måste jag skriva! Skriv på du också!

Kramisar från Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!