Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 24 juni 2010

Venedig

Venedig är en stad som alltid fascinerat mig, dit ska jag resa! Som vanligt gäller att jag måste skriva en bok om platsen...

Venedigs historia började på 500-talet e.Kr. när germanska stammar invaderade den italienska halvön. Flyktingar från norra Italien sökte sig då till några öar i en skyddad lagun utmed kusten. Till slut växte ett nytt samhälle fram i denna sumpmark. Flera viktiga handelsvägar passerade området vilket gjorde att staden hade ett utmärkt läge för handel. Venedig växte och på 800-talet frigjorde sig Venedig från det bysantinska riket.

I och med att staden låg ute i vattnet var det svårt för andra europeiska härskare att erövra staden. Det var en av de orsaker som gjorde att Venedig kunde bevara sin självständighet under medeltiden och bli centrum i en mäktig handelsrepublik, där även öarna Cypern och Kreta ingick.

Venedigs unika omgivningar ställer idag till stora problem för staden. De öar som staden är uppbyggd på sjunker långsamt, samtidigt som nivån i det kringliggande havet stiger. De italienska myndigheterna arbetar med olika projekt för att förhindra staden från att helt försvinna under vattnet.

I Venedig tillåts ingen biltrafik förutom vändplanen vid Piazzale Roma. Man går eller tar egen båt, gondol, båttaxi, traghetto eller vaporetto. Det kan vara besvärligt att ta sig fram i Venedig, särskilt som ovan turist, eftersom gatorna är ojämna och det finns många trappbroar att ta sig över.

Staden är byggd på många små öar, med otaliga gränder och broar mellan gamla hus. Polis och brandkår rycker ut i sina små båtar och alla transporter sker på vattnet. Visst låter det fantastiskt, som en riktig sagostad.

Donna Leons bok Natt i Venedig var den första bok jag läste av författaren. Direkt trollbands jag av Venedig och sättet folket levde där. Nu slukar jag allt som Donna Leon skriver, för att i fantasin få resa till sagornas stad.

Här kan du läsa mer fakta om Venedig.

Här kan du läsa Aftonbladets guide om Venedig.

Dagens Nyheters Reseguide till Venedig

Här hittar du en karta över Venedig.

Nu undrar jag... blev du sugen på att åka till Venedig efter att ha läst det här blogginlägget?

En sak är säker, jag vill väldigt, väldigt gärna åka till Venedig nu när jag lärt mig ännu mer om staden.

Här kan du läsa fler faktainlägg.

Kramisar Kim
Första bilden föreställer Suckarnas bro i Venedig, andra bilden är en satellitbild över Venedig.

5 kommentarer:

  1. Underbar stad Venedig, jag var där när vi var nykära så den staden har alltid varit speciell för mig.
    Nu undrar jag på en helt annan sak, men du kanske vet;varför firar vi svenskar midsommar alltid på en fredag efter den riktiga midsommaren,och när började man med det?Jag kan tänka mig 2 anledningar.Att man skal ha en långhelg ute i grönskan eller att man super så mycket på midsommaren att man måste ha två dager att repa sig på.
    hälsningar Wenche

    SvaraRadera
  2. Ja Kim, jag blev ÄNNU mer sugen på att resa dit efter detta, särskilt eftersom staden hotas med att helt försvinna under vatten.
    Ps. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  3. Hej Wenche. Lyckliga dig som har besökt Venedig! Åh, vad roligt att du är nyfiken på Midsommartraditionerna, jag som precis skrivit ett blogginlägg om det: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/2010/06/midsommar.html Här får du svar på alla dina frågor. Kram Kim

    Hej Jenny. Känner precis som du, det är bråttom innan staden försvinner. Detsamma! Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Jag har redan varit där så jag blev faktiskt inte sugen alls. Visst,Venedig är exotisk men inget mer. Det är i själva verket en av de skitigaste städerna som jag har besökt i Italien och det stillastående vattnet i kanalerna stinker. Men Venedig är Venedig och det innebär att det är en stad man bör besöka minst en gång i livet.

    Donna Leons böcker läser jag med stort intresse och det är inte bara på grund av hennes intressanta intriger, nej maten spelar också en stor roll.Tänk vad mycket gott familjen Brunetti äter under en hel roman :-)

    SvaraRadera
  5. Hej Annika. Det är ungefär vad min man säger också, att Venedig är Europas största kloak, därför vill han inte dit. Men jag vill gärna se staden som den är nu, innan den försvinner eller åtgärdas för att inte försvinna under vattenytan.

    Håller med dig om att du äter en hel del goda måltider, dessutom fascineras jag av hur det dagliga livet sker, med båtar och promenader och böckerna andas en stor samhörighet och trygghet, trots mord och våld. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!