Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 2 januari 2013

Skrivprocess: Stanna upp och tänk efter!

Visst är det underbart med skrivarflöde, "flow", inspiration. När fingrarna riktigt glöder och hjärnan kokar över av ord. Du vräker ur dig orden och det känns helt underbart. Kanske darrar du av lycka, precis som jag gör i det här skedet. Kanske sitter du bara där och skriver, helt uppslukad av berättelsen.

Trots att du ska passa på och ta vara på det här flödet, kan det vara bra att stanna upp, ta en andningspaus och se efter vad det är du egentligen skriver. Ja, visst låter det konstigt!

Men ibland är det så att när man är i det här flödet, är det mycket lätt att fastna i en dialog som egentligen inte för handlingen framåt, utan mest står och stampar på samma ställe.

Det räcker att du tar bort fingrarna från tangenterna/släpper pennan, reser dig upp och går ett varv i rummet innan du slår dig ned för att skriva igen.

Du har berättelsen kvar inom dig, men har fått någon minuts distans, vilket gör att du kanske upptäcker att du är inne på fel riktning i din berättelse.

Gör en blankrad och fortsätt skriv. Bry dig inte om att korrigera och ändra texten i det här läget, behåll flödet, men ändra riktning om det känns fel. Om allt känns rätt, ja då är allting bra och du kan fortsätta din berättelse, behålla glädjen inom dig och kanske få de där skakningarna av lycka som jag får när jag är inne i ett skrivarflöde.

Lycka till!

Kramisar Kim

Läs mer om Att skriva med glädje.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!