Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 25 mars 2013

Skrivprocess: Röda tråden

Det talas mycket om Röda Tråden när det gäller berättandet. Vad är då den röda tråden? Jo, det är det som binder samman hela berättelsen från första till sista sidan.

Berättelsen ska löpa på en tänkt röd tråd, som för handlingen framåt. Om man tappar sammanhanget i berättelsen kallas det för att man har tappat tråden.

Kanske kommer talesättet från kung Theseus i den grekiska mytologin. Han räddade sig ut ur Minotaurus labyrint genom att följa en röd tråd, som han hade lagt ut när han gick in i labyrinten. (En mycket spännande berättelse, som jag rekommenderar dig att läsa!) Eller så är det helt enkelt bara ett talesätt!

Just nu ser jag min berättelse om Persiens Pärla som ett spindelnät. Jag har byggt upp berättelsen med gula lappar, som sitter klistrade på datorn, bildskärmen, på skrivbordet...

I mitt huvud är dessa gula lappar placerade i ett spindelnät. Hela historien finns uppbyggd där, jag ser händelserna fastklistrade på olika ställen på nätet. Allteftersom jag plockar upp en händelse/gul lapp, förs den in i mitten av spindelnätet och "äts upp av" spindeln/berättelsen.

Det är fascinerande att hålla hela berättelsen i huvudet, veta allt som ska hända, plocka ned en händelse till mitten av nätet och skriva om den. På så sätt behöver jag inte skriva boken från början till slut, utan jag skriver en händelse här, och en händelse där, utifrån vilken del av spindelnätet jag väljer att plocka min idé/gula lapp.

Till slut för jag samman alla inskrivna händelser, som då ligger i ett stort dokument, där texten har olika färger för varje händelse. Nu plockar jag iordning händelserna och ordnar dem efter den röda tråden, så att allt hör ihop, från början till slut.

Låter det svårt?

Det här är ett bra sätt om du har massor av fantasi och inte kan ge dig till tåls att skriva från början till slut, utan du vill nå fram till slutet så fort som möjligt.

Mina idéer poppar upp lite hur som helst. Har inte någon idé poppat upp när jag sätter mig för att skriva, då plockar jag bara en av de gula lapparna och skriver om den händelsen.

På det här sättet blir det även spännande för mig att skriva boken. Jag är alltid lika nyfiken på när jag läser det färdiga resultatet: har jag lyckats hålla den röda tråden, få boken sammanhängande, hålla spänningen vid liv genom hela boken? Hittills har jag lyckats med mina 23 böcker. Ska bli spännande att läsa Persiens Pärla när den är klar!

Lycka till med ditt skrivande!

Läs tidigare inlägg om skrivprocessen här.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Läs mer om Persiens Pärla.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se. Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!