Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 17 september 2013

"Det jag tyckte var bäst med boken är hur spännande den är" På flykt från andra världskrigets fasa

Här är en fin recension skriven av författaren Kristina Svensson om min bok På flykt från andra världskrigets fasa.

Kim Kimselius lever mångas dröm. Hon promenerar med sina hundar, skriver böcker och är en av de få författare i Sverige som lever på sitt skrivande. Ovanpå detta är hon en generös person som alltid tar sig tid att dela med sig av goda råd. Jag har haft turen att träffa henne som hastigast på Bokmässan två år i rad och att ha en del kontakt med henne däremellan. Hon ställde exempelvis upp och berättade i Förverkliga din bokdröm om varför hon ger ut sina böcker själv.

Cliffhangers för spänning och variation


Det jag tyckte var bäst med boken är hur spännande den är. Kim jobbar mycket med cliffhangers; kapitlen slutar ofta med en mening som gör att jag bara måste läsa vidare. Ofta indikerar dessa cliffhangers att något hemskt är på väg att hända och det gör det – ibland. Men inte alltid vilket gör att det aldrig blir förutsägbart. Precis när jag sitter och funderar på hur ska de ta sig ur den här knipan så… Nej, jag ska inte avslöja vad som händer hos Gestapo.

För mig kändes På flykt från andra världskrigets fasa ganska realistisk vilket på ett positivt sätt skiljde den radikalt från en annan bok jag läste från samma tidsepok där hjälten ställde sig upp igen på slaget nio oavsett hur många revben han brutit.

Modiga motståndskvinnor i Paris

På flykt från andra världskrigets fasa utspelar sig i Paris och handlar om nazisternas övergrepp mot judar. Ett par av karaktärerna som är med är baserade på riktiga personer.

Vill du läsa hela Kristina Svenssons recension kan du gå in på hennes blogg Tomatsallad.

Tack Kristina!

Har du bloggat om någon av mina böcker får du gärna mejla Kim M Kimselius. Ser fram emot att höra av dig!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 26 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!