Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 9 oktober 2013

Boken Persiens Pärla fördjupar sig i Persiens historia under två olika kungars regeringstider

Jag är inte den som slänger mig över tidningen på morgonen. Ibland kan det ta flera dagar innan jag läser tidningen, då har det samlats en hel hög. Igår när jag kom hem från förmiddagsrundan med hundarna mötte min man mig och sa: "Har du sett artikeln i tidningen?" Något jag inte hade gjort, trots att den låg uppslagen på köksbordet, med bild på mig. Av min mans leende förstod jag att det var något bra. Därför fick jag bråttom att skynda in för att läsa artikeln i Blekinge Läns Tidning BLT, 8 oktober 2013. Här kan även du läsa den:

Ett avslöjande som höjer hela serien!


Persiens Pärla är den artonde boken i Kimselius serie om Theo och Ramonas tidsreseäventyr. En av de bästa böckerna i serien, tycker BLT:s recensent.

Persiens Pärla av Kim M Kimselius utgiven på Roslagstext förlag

Boken tar vid där den förra slutade, Ramona har precis gjort en ny tidsresa. Det visar sig att hon har hamnat i Persien på 500-talet f.Kr.

Kvinna lik Ramona
Innan hon ens hinner fundera över var hon är, griper en kvinna tag i henne och börjar springa, en kvinna som är väldigt lik Ramona själv. Theo ser Ramona försvinna och reser efter henne. När han väl kommit till Persien hittar han inte Ramona utan någon helt annan, någon som han aldrig kunnat drömma om att möta där och då.

Boken fördjupar sig i Persiens historia under två olika kungars regeringstider. Den ena är Kyros den store. Han skapade ett persiskt imperium och skrev Kyros-Krönikan som anses vara den första urkunden om mänskliga rättigheter. Det är uppfriskande att läsa om en stor ledare som inte var en fullständig tyrann.

Den andre kungen är Dareios I, som främjade handeln, anlade städer, inrättade ett postsystem och gjorde Persien till en världsledande finansmakt.

När man beskriver två storkungar är det lätt att det blir mycket militärhistoria, men Kimselius har lyckats väva in anekdoter och ta fasta på mycket annan historia runt omkring, vilket ger en mer nyanserad bild av epoken.

Historisk fakta
Persiens Pärla är spännande från första sidan. Den medryckande historien och det livliga språket vittnar om Kimselius stora berättarglädje. Boken är fylld av historisk fakta, vilket gör att läsningen inte bara är underhållande utan också lärorik. De verklighetstrogna miljöerna och de färgstarka karaktärerna ger boken liv. För den som vill veta mer finns som vanligt en faktadel i slutet av boken. Där finns även en ordlista som underlättar läsningen.

Persiens Pärla är en av de bästa böckerna i serien och nu får man svar på vissa frågor som ställdes redan i den första boken. På så sätt knyter Persiens Pärla ihop alla böckerna i serien.

Avslöjandet ger inte bara den här boken en ny dimension utan höjer faktiskt hela serien och ger tidsresandet en ny tvist.

Av Hanna Lindbom


Oj, vilken fin recension! Tack snälla Hanna! Jag vet att Hanna har recenserat mina böcker i många år, och läst samtliga böcker i serien, det ger tyngd åt recensionen, eftersom Hanna verkligen vet vad hon talar om.

När jag får fina recensioner om mina böcker blir jag mycket, mycket skrivsugen.

Nå, vad tyckte du om recensionen? Håller du med? Eller är det något annat du vill tillägga?

Kramisar från en glad och skrivsugen Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!