Skönlitterära tankar i vetenskapens värld
Av de
skatter jag tog med mig hem från årets Bokmässa är nog Kim M. Kimselius Att
skriva med glädje den jag känner varmast för. Inte bara för att jag fick boken
signerad, och dessutom en trevlig pratstund med författaren, utan också för att
den verkligen väcker glädjen att skriva. Kim M. Kimselius, som har ett
imponerande antal ungdomsböcker på sin publikationslista, delar generöst med
sig av sina erfarenheter och tips, och det är inte utan att man blir
inspirerad! Just det kreativa skrivandet har nog en lockelse för många och hon
visar hur författaren på ett systematiskt sätt kan kanalisera sina idéer och
sätta dem på pränt. Men det som hon kanske inte själv tänkte på när hon skrev
boken är att den inte bara handlar om skönlitterärt skrivande. Många av råden
kan lika gärna tillämpas på andra genrer, till exempel den
populärvetenskapliga, eller varför inte den vetenskapliga?
Med det sagt
känner jag att här behövs exempel. Jag kommer därför att varva några av
Kimselius råd med studentcitat från ett material som jag just håller på att
analysera. Studenterna, som alla har gjort ett examensarbete i biologi, har
fått skriva en populärvetenskaplig artikel om sitt projekt – innan de skrev sin
vetenskapliga rapport. De har också fått reflektera över hur erfarenheten från
det populärvetenskapliga skrivandet kom till användning när de skrev rapporten.
Här är ett axplock av hur de tänker.
Student 1:
Man skall försöka göra läsandet intressant, även om det är en vetenskaplig
rapport. Till exempel tycker jag att det är viktigt med en titel som väcker
lite nyfikenhet, även om det är en vetenskaplig rapport.
Kimselius:
Skrivglädje för mig är när jag berättar något jag tycker är roligt att läsa,
antingen det är en dikt, en novell eller en hel bok. Skrivglädje är när du
skriver direkt från ditt hjärta, om något du brinner för, ord du har inom dig
som bara måste komma ut.
Student 2:
Kanske ska introduktion och diskussion skrivas i lite tätare anslutning till
varandra? Eller åtminstone få lite mer uppmärksamhet och tid lagt på sig.
Kimselius:
För att vara säker på att mina böcker slutar bra brukar jag skriva slutet
först! Eller i alla fall i början av mitt skrivande av den nya boken. Om jag
har slutet klart för mig då vet jag vart berättelsen är på väg, då blir även
hela berättelsen lättare att skriva.
Student 3:
Det populärvetenskapliga skrivandet påminde mig konstant om personen som skall
läsa mitt arbete. Mitt skrivande blev mer öppet och jag blev mer mån om att
göra arbetet lättförståeligt.
Kimselius:
Skriv nu en saga som glimmar, glittrar och fängslar. Skriv den så att alla vill
läsa just din saga.
Tack för ett mycket intressant inlägg Susanne!
Nå, vad tyckte du om det här, tyckte du också det var intressant läsning?
Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget.
Välkommen tillbaka!
Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.
Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här
Tack själv, Kim, för all härlig inspiration från både din bok och blogg!
SvaraRaderaHej Susanne
SvaraRaderaTack! Du har förmåga att göra mig glad med dina ord! Det gillar jag!
Kram Kim :-)