Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 21 oktober 2014

"Inte lik någon annan bok jag har läst om andra världskriget"



LexieLäser har recenserat min bok På liv och död i andra värlskrigets skugga. Nedan kan du läsa hennes inlägg.

Boktitel: På liv och död i andra världskrigets skugga

Serie: Theo och Ramona #15
Författare: Kim M Kimselius
Utgivningsmånad: 2013-06-14
Förlag: Roslagstext
Sidor: 348
Källa: Recensionsexemplar från författaren i utbyte mot ärlig recension (tack så oerhört mycket!)
Köp här: Adlibris|Bokus |CdOn
Betyg: 4 av 5
Genre: Barn- och Ungdomslitteratur
Från: 12+

Handling:
En judestjärna kastar Theo och Ramona in i andra världskrigets fasor. Till deras förvåning har någon annan rest med dem i tiden. En person som ställer till det rejält för dem i sin okunnighet om tidsresor. De hamnar direkt i allvarliga svårigheter, som bara har en enda utväg: Döden!

En fängslande bok som skildrar andra världskriget från olika sidor: en tysk familj, gömda personer, samt judar i koncentrationsläger. Boken beskriver även många av andra världskrigets händelser genom de olika personernas upplevelser. En ohyggligt spännande historisk äventyrsbok, som avslutas med en gedigen faktadel.


Vad jag tyckte om boken:
Detta var en bok som tilltala mig väldigt mycket då historia och andra världskriget är något som intresserar mig.

Boken är väldigt intressant, välskriven och lyckades få mig att känna att den var lite spännande. Absolut är det en fängslande bok då jag inte ville lägga ifrån mig den när jag väl började läsa den. Jag vill även tillägga att den är lite hemsk därav jag tycker att den passar från 12 års åldern.

Vid vissa delar av boken satt jag helt spänd på vad som skulle komma att hända härnäst och jag tycker det är viktigt när man skriver äventyrsböcker, speciellt för unga, att spänning finns där.

På liv och död i andra världskrigets skugga är inte lik någon annan bok jag har läst om andra världskriget för unga vilket jag tycker är väldigt positivt. 
Samtidigt som man får en ny bok att gilla får man även lära sig lite historia då boken avslutas med faktadelar och liten ordlista.


Jag rekommenderar denna bok till er som gillar historia och är nyfikna på historiska äventyrsböcker för unga då jag anser att denna bok passar även vuxna. 
Den kan även passa bra som present till en som inte är så glad för att läsa men gillar historia känner jag då jag har sagt till min respektive att han borde ge denna bok en chans.


Tack för den fina recensionen LexiLäser!

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!