Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 23 december 2014

Mina Berner Sennenhundar och skrivarstugan


Hemma igen efter några intensiva, helt underbara signeringsveckor i Skåne. Då bor jag i min skrivarstuga, mitt i naturen. När jag öppnar dörren på morgonen händer det att himlen är så här vacker.

En liten stund senare börjar solen ta sig uppför horisonten.

Tudor och Pluto i morgonljuset.

Pluto har våtexem på låret och har därför tratt. Det gör att han är vansinnigt lik sin halvsyster Tola, som dog januari 2013. Både Tola och Pluto är min uppfödning och mycket älskade.

Tudor älskar att dra grenar, och det finns det gott om på tomten, även om de låg i fina högar innan Tudor började leka med dem. Nu är de utspridda över hela tomten. I bakgrunden Pluto med sitt fina täcke som skydd för det stora såret på låret.

Det är härliga omgivningar och här är det full fart på hundarna. Tudor springer så fort att han inte fastnar ordentligt på fotot.

Pluto och Tudor jagar varandra över kohagen och runt träden.


 Ibland hoppa Tudor på Pluto och så busar de ett tag.

Gamlingen Pluto, 9 år, orkar inte busa så länge, utan sätter sig ned och väntar medan Tudor glatt springer omkring och busar för sig själv.

Tudor.

Så är det dags för fotografering med båda hundarna. Tudor sätter sig på ena kanten, långt från Pluto.

När jag väl föser ihop dem tittar Tudor misstänksamt på Pluto som ser mycket nöjd ut.


"Vad har du ätit?" undrar Tudor och luktar Pluto i munnen.

"Fy, vad det luktar äckligt", tycks Tudor säga, medan Pluto vänder sig bort från honom, väl medveten om att även Tudor snart kommer att upptäcka hur gott det är att äta kobajs.

"Men ta det där fotot någon gång så vi får springa iväg igen!" Den här gången blev det rätt bra.


Stugan badar i solstrålar.

Rakt genom fönstret går strålarna, in i mitt lilla kompakta kök med kallvatten.


En populär sovplats för alla hundarna i familjen. Här är det Tudor som lagt beslag på den. (Här finns gott om sovplatser så det räcker och blir över för alla hundarna, men denna är speciellt populär.)

"Hallå där! Du ligger på min plats", säger Pluto.

Tudor lämnar snällt platsen och Pluto lägger sig bekvämt tillrätta.


På kvällarna har jag undrat varför ytterlampans sken har varit så svagt. Jag blev mycket förvånad när jag såg att det berodde på att Björnbärsbusken har krupit in i lampan och mår gott i värmen.


Det har varit en intensiv och händelserik decembervistelse i sommarstugan. Tyvärr klarade jag mig inte från storm i år heller, utan var tvungen att ställa in en av mina signeringar, på grund av stormen Alexander, som drabbade södra Sverige den 12 december. Dessutom har det kommit lite snö som snabbt har försvunnit.

Pluto ligger gärna nära vedkaminen efter att ha varit ute, lite frusen pga sin ålder, 9 år.

Tack alla fans/läsare för en härlig decembersignering 2015 och tack skrivarstugan för att du gav mig ett härligt krypin även vid detta års signering. Och tack mina älskade Berner Sennenhundar, Tudor och Pluto, som höll mig sällskap i år.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!