Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 9 mars 2015

En riktig TychoBrahedag

I ett blogginläggKim M Kimselius Författarblogg berättade jag om en dag då det mesta gick fel. Då fick jag kommentaren att det förmodligen var en riktig TychoBrahedag. Jag hade inte en aning om vad det var, har du?

Jag var tvungen att googla på ordet. På Wikipedia hittade jag all information jag behövde, en fantastisk sida!

En TychoBrahedag
Tycho Brahe-dagar, även kallade egyptiska dagar och förkastade dagar, är i de skandinaviska länderna ett antal bestämda datum under året som betraktades särskilt otursförföljda. De har fått sitt namn efter den danske astronomen Tycho Brahe. I överförd bemärkelse används ordet för att beskriva vilken dag som helst som verkat särskilt otursdrabbad.[1]

Brahe fick på 1500-talet i uppdrag av kejsar Rudolf II att bestämma vilka dagar på året som kunde anses som otursdagar. Han kom fram till att det fanns trettiotvå sådana dagar i almanackan. I den svenska Bondepraktikan förtecknades trettiotre ”förkastade” dagar och under dessa skulle man inte flytta, byta arbete eller gifta sig. Idag kallar man vilken dag som helst där allt går åt skogen för en Tycho Brahe-dag.

Tycho Brahes egen otursdag
Brahes egen otursdag sägs ha inträffat på en bankett hos Rudolf II i Prag 1601. Brahe ansåg sig inte kunna lämna bordet före kejsaren och satt och höll sig så blåsan sprack med bukhåleinflammation och döden som följd. Detta är mycket möjligt en felaktig bild av vad som hände, då sentida undersökningar vid Lunds universitet av Brahes hårstrån visar på en hög halt av bly och kvicksilver nära roten på hårstråna. Han kan alltså ha blivit förgiftad och dött av akut kvicksilverförgiftning. Kvicksilverförgiftning leder till symptom som liknar dem vid prostataförstoring. 2010 öppnades graven på nytt och en genomgripande undersökning av kvarlevorna gjordes. Det visade sig då att kvicksilverteorin helt kunde avskrivas. Kvicksilverinnehållet i skägget visar på en nivå som inte kan ha förorsakat hans död. Genom radiokemisk neutronaktiveringsanalys avspeglades kvicksilverintaget under hans sista månader att nivån var normal och faktiskt minskade fram till hans död.

Otursdagar (TychoBrahedagar) enligt Bondepraktikan
Januari: 1, 2, 4, 6, 11, 12 och 19
Februari: 11, 17 och 18
Mars: 1, 4, 14 och 15
April: 10, 17 och 18
Maj: 7, 15 och 18
Juni: 6
Juli: 17 och 21
Augusti: 2 och 10
September: 1 och 18
Oktober: 6
November: 1, 6 och 18
December: 6, 11 och 18

Den 11 januari ansågs vara den absolut värsta otursdagen under året.
 
Hela inlägget är hämtat direkt ifrån Wikipedia.

Ja, nu vet både du och jag att en riktig TychoBrahedag är en dag då det mesta går fel.

Rubriken på Kim M Kimselius Författarblogg är idag "Snart klar för korrekturläsning".

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina drygt 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!