Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 28 december 2015

Låt orden flöda

Låt orden flöda
Idag är en mellandag, en dag många är lediga, en dag som gjord för att skriva, eller hur?

Istället för att slå på tv:n, sätta dig med favoritboken, eller städa, tycker jag du ska passa på att få ur dig orden du bär inom dig.

Jag har länge haft flera kapitel i huvudet, de har legat där och skramlat omkring, men på grund av hög feber har de varit lite huller om buller och fingrarna har inte lyckats få ned orden. Men idag! Nu är det dags, nu är jag feberfri och orden har lagt sig tillrätta. Nu ska jag skriva, hela dagen. Jag ska låta orden spruta ur mig, hamra på tangenterna tills de glöder.

Självklart ska jag ta pauser, annars försvinner orden, för fantasin behöver ständigt flöde av endorfiner som jag får av att motionera. Städa en liten stund går också bra, bara jag rör på mig.

Har du fått den där fina skrivboken du önskat dig? Kanske har du fått en ny dator i julklapp? Kanske har du fått tid? Ta vara på det och skriv!

Bästa tiden att skriva
Det finns ingen bästa tid för att skriva, det är ingen idé att gå och vänta. Den bästa tiden är NU, just NU! Det gäller att alltid gripa tag i tillfällena och skriva, du behöver inte sitta en hel dag, men skriv varje dag, några ord, några sidor, några kapitel.

Släpp alla hämningar och skrev om precis vad som helst. Om du har tänkt på vilka böcker som de senaste åren har blivit succéer och därefter blivit film, så är det de annorlunda böckerna, de som ingen annan har skrivit tidigare. Unika berättelser. Skriv din unika berättelse, skriv från hjärtat och vräk ur dig orden. Tänk inte på meningsuppbyggnaden, stavning och grammatik, bara skriv på. Allt det där kommer i ett senare skede, när orden har kommit ur dig, då är det dags för korrekturläsning. Men tills dess gäller det att få ur dig orden och komma in i flödet. När du är där grips du av en magisk känsla av att orden formas av sig själv.

Precis så var det när jag skrev böckerna om andra världskriget: På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets skugga.

När man hamnar i ett flöde/flow händer det här
På grund av att orden grep tag i mig blev det en inledning till boken, något jag normalt inte brukar ha. Men jag kände att de här orden var  viktiga, eftersom det var precis så jag kände när jag skrev böckerna:

Det händer något magiskt när jag sätter fingrarna till tangenterna. Plötsligt finns orden bara där. De väller ur mig, berättelsen föds ur mina fingrar. Girigt läser mina ögon orden som tar form på den vita skärmen. Jag visste inte att alla de här orden fanns där, min plan var att berätta något annat, en annan historia, ur någon annans ögon.

Då träder personen fram och nästan skriker ur sig orden, vill berätta, vill att jag ska se det med hennes ögon. DET HÄR HÄNDE MIG, säger hon. Genom mina fingrar formas hennes ord, tar form till en sorgsen berättelse som andas hopp och förväntan och oändligt mycket längtan.

Finns det någon där, undrar jag inom mig, någon som berättar de här orden, eller är det bara min fantasi?

Många gånger har jag tänkt den tanken när orden formas i mitt inre, när de forsar ur mig, lever ett eget liv och tycks brännas in likt eld på den vita skärmen. Det är inte mina ord, ändå är de mina, berättade av mig, nej av mina fingrar, för munnen kan inte forma orden, det är mina fingrar som föder orden, just nu.

Det är något magiskt med fingrarna, de lever sitt eget liv. Kanske, kanske det ändå är så, att hon som berättar verkligen har levt en gång, att hon nu talar genom mina fingrar, att hon berättar sin historia för mig, så att jag kan berätta för mina läsare.

Ja, i alla fall händer det något magiskt varje gång jag sätter fingrarna till tangenterna, orden föds ur mitt inre, ord jag inte visste fanns, starka ord. Berättelsen vill inte dö, orden för den vidare. Magin lever inom mig, jag för den vidare till dig, fånga den, ta tag i den och låt berättelsen leva vidare, för det är viktigt att vi inte glömmer.

Denna bok har jag skrivit till minne av alla de som inte längre kan berätta sin historia. Eftersom det kom andra ord än jag hade planerat blev det två böcker om andra världskriget.

Eftersträva flöde/flow
Det är ett sådant flöde du ska eftersträva, då har du flow, då vill du inte sluta skriva, du glömmer att äta, du hoppar på stolen för att du behöver gå på toa men orden vägrar släppa sitt grepp om dig.

Släpp alla hämningar och skriv!

Lycka till!

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?


Kramisar Kim

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva 2016/2017.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här
 
Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

4 kommentarer:

  1. Nu i helgen kom min syster och mamma på besök. De hjälpte mig att städa, vilket frigjorde massa tid för mig att skriva. ��

    SvaraRadera
  2. Hej Nathalie

    Vilken snäll mamma och syster du har. Var rädd om dem. Skriv på!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Inspirerande Kim! Tack! Har ännu inte fått ngn tid att skriva med mkt att göra under jul men senare idag så kanske äntligen... Men först en promenad i snö och sol :-) kram Anni

    SvaraRadera
  4. Hej Anni

    Tack så mycket! Ja, ut och motionera då kommer orden.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!