Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 22 maj 2016

Boktips Små män kastar långa skuggor av Margit Sandemo


Små män kastar långa skuggor av Margit Sandemo, del 38 av Sagan om Isfolket
Det här var en mycket bra bok. En av de bästa av Margit Sandemo.

Ibland är livet ett enda stort sammanträffande. Jag hade just föreläst om våldtäkt och sedan blivit intervjuad i tidningen om det, sedan börjar jag lyssna på den här boken, där det utspelar sig många våldtäkter.

Däremot tror jag inte det är därför som jag tyckte så mycket om boken, som utspelar sig under andra världskriget. Det jag tycker om är skildringarna av kriget, både i Norge och Europa. Hur Margit Sandemo väver in riktiga historiska personer som får ta del av berättelsen om Isfolket.

Den här gången får vi följa familjen Volden, speciellt syskonen Karin och Jonathan Volden, när deras livsöden vävs samman. Den onde Tengel har vaknat upp och tagit plats i en fysisk person. Isfolket hittar inga spår efter honom, och anar att han är på väg mot Norge för att hämnas. Därför skickar familjen Volden iväg sina barn. Något som de grymt kommer att ångra, eftersom barnen där råkar mer illa ut än vad de hade gjort om de hade befunnit sig hemma.

Som liten flicka blev Karin Volden brutalt våldtagen vid två tillfällen. Även om hon till viss del lyckades glömma de grymma upplevelserna, blev hon med tiden alltmer sluten och rädd för kontakt med andra människor. Under kriget blev hon utsatt för ett nytt övergrepp, och då blev det en våldsam reaktion. Speciellt som brodern Jonathan råkar riktigt illa ut som följd till det som hänt Karin.

En mycket spännande bok. Tyvärr finns den inte hos någon av internetbutikerna, utan bara att lyssna på hos Storytel. Hoppas du gör det, för boken var mycket bra.



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!