Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 31 augusti 2017

Skördetid ger tid för eftertanke

Skördetid ger tid för eftertanke

Den här tiden är lite som semester för mig. Nu ska det skördas i Paradiset. Tankarna kan springa fritt omkring i huvudet medan jag plockar tomater, paprikor, gurkor, zucchini, ärtor, bönor, grönkål, svartkål, plommon och blåbär. Har jag glömt något, ja just det, morötter, potatis och lök.

Dagarna är bråda. På söndag reser jag till Island. Det gäller att gå upp tidigt och fånga dagens första strålar. Som en reva i himlen lyser solen igenom molntäcket.

Utanför växthuset står Fjärilsbusken och lockar till sig humlorna, som ännu har mycket att göra.

Kiara och Tudor sitter och väntar på var sin gurka medan jag skördar i växthuset.

I år har många paprikor blivit röda. De är krispiga och vansinnigt goda. Nu ska de strimlas och torkas i ugnen, för senare användning.

Tomaterna, betydligt fler än dessa, har körts i mixern och blivit krossade tomater. Perfekt att ha i höstens och vinterns soppor och stuvningar.

Plommon har vi fått i så riklig mängd att vi inte orkar äta upp alla. De klyver jag, tar ur kärnorna och fryser in. Förra året gjorde vi plommonchutney, den har vi fortfarande kvar av. Något av det godaste jag vet är havregrynsgröt med plommonhalvor som får koka med och lösas upp i gröten. Den som spar han har.

Även dags att ta hand om alla blåbären. Jag har plockat flera liter på våra egna blåbärsplantor, Oskar, Putte, Emil. Men där finns inte tillräckligt många bär för att räcka till vinterns förråd. Därför har jag idag köpt sex hinkar med blåbär ifrån Westerdahls blåbärsodling utanför Eringsboda. Frysen börjar bli full. Kanske ska jag testa att torka några blåbär också, om jag hinner innan söndag.

Grönkålen skär jag i bitar och fryser in, eller kokar soppa, äter och fryser in. Grönkålen kan stå ute långt in i vintern. Förra vintern gick vi ut i snön och plockade in grönkål. De blir lite beskare i smaken, men helt okej.

Även i Paradiset finns det ormar. Den här hittade jag alldeles nyss. Tur att det var jag och inte hundarna som hittade den. Nu är den förpassade till utanför stengärdsgården, men den lär väl komma tillbaka.

När jag pysslar med skörden far tankarna till allt som hänt under åren, alla boksläpp, alla helger med skrivsugna kursdeltagare. En artikel i Nationalencyklopedin, kontrakt på ljudböcker, mycket uppmärksamhet i tidningar och radio. Och nu stundar Islandsresa med signeringar, föreläsningar och massor av intervjuer. Jag har haft ett bra år. En bra motvikt till helvetesåret 2015.

Nej, nu ska jag fortsätta ta hand om allt naturen har gett oss under året. Älskar hösten när det är skördedags. Men jag tycker lika mycket om våren då jag planterar och planerar inför skörden på hösten.

Nu släpper jag tankarna fria och sätter mig för att klyva plommon.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!