Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 19 februari 2018

Om jag hade gjort något annat

Om jag hade gjort något annat

Tanken slog mig i går kväll: Tänk om jag hade gjort något annat, om jag inte hade blivit författare? Om alla de outgivna manusen hade fått ligga kvar i byrålådan, vad hade hänt då?

En känsla av lugn och välbefinnande kom över mig vid den tanken.

Förr skrev jag mina manus i lugn takt. Tillbaka till Pompeji, min debutroman som sålde gigantiska upplagor på en vecka, tog mig till exempel fem år att skriva. Nu skriver jag fyra till sex böcker per år och ger ut dem också. Inte bara lägger dem i byrålådan som jag gjorde tidigare.

På sätt och vis var det roligare att bara skriva för byrålådan. Det fanns ingen press, ingen oro för vad läsarna skulle tycka, ingen deadline, ingen tanke på att det var för många ord, grammatik eller stavning. Jag bara skrev, för att jag helt enkelt var tvungen för att få ur mig orden.

Häxjakten är en sådan bok. En som skrevs bara för byrålådan. Nu har jag tagit upp den, dammat av den och håller på att gå igenom den. Eftersom boken är skriven på en vanligt skrivmaskin måste jag dessutom skriva in manuset i datorn. Den här boken är ursprunget till Jag är ingen häxa. Här kan du läsa hela berättelsen om hur Häxjakten förvandlades till Jag är ingen häxa.

Ibland längtar jag tillbaka till åren innan debuten. Då när jag bara skrev till mig själv och inte hade några förväntningar på mig. Samtidigt skulle jag inte vilja vara utan alla de böcker som står där med ryggarna utåt i bokhyllan. Böcker jag har skrivit. Många av dem har fört ett liv i byrålådan innan de fick se dagens ljus, men de flesta är helt nyskrivna, sprungna ur min skrivglädje, bara för att orden finns där och kräver att få komma ut.

Trots att jag vissa dagar är grymt trött och helst av allt vill göra något annat, får den här bokhyllan mig att ta nya tag och fortsätta skriva. För tänk när det står en bok till där, och till, och en till... Tänk när hela bokhyllan är full av mina böcker. Är det dags att sluta skriva då?

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!