Många olika sätt att arbeta med en bok
Det är fascinerande att se hur många olika sätt man kan använda en bok på. Den här veckan har jag sett en hel del exempel på det.
I höstas fick samtliga sjätteklassare var sitt exemplar av min bok Äventyr i Uddevalla. Nu reser jag runt i skolorna här i Uddevalla och pratar med eleverna. Det är inspirerande att höra dem berätta om boken. Jag har fått se många varierande exempel.
Först och främst har boken lästs. Antingen av var och en, eller som högläsningsbok.
När jag i en klass sa "Ni måste gå till Bohusläns museum och se stavarna som har en central roll i boken!" utbrast en elev "Det har vi redan gjort!"
Den klassen hade besökt samtliga platser jag har skrivit om i boken. Tänk vad mycket de har lärt sig! Först läst den spännande historien om Uddevalla från istid till nutid, därefter läst faktadelen och sedan sett allt på plats. Det är inte många som får uppleva det.
Ett annat sätt att använda boken var skrivuppgift. Då fick eleverna skriva "Äventyret Kim glömde". Då berättade varje elev om något de önskade att Ramona och Theo hade upplevt i Uddevalla. Någon hade skrivit att de hade besökt MacDonalds, andra att de hade besökt deras skola, önsketänkande kanske? Ja, det var många spännande berättelser från eleverna, jag fick med mig en hel del av dem. Har läst dem med nöje!
Det har även ritats teckningar. Då har eleverna ritat varje gång de haft högläsning av boken. Därefter har teckningarna satts ihop till en liten bok. För mig var det en upplevelse att se bilderna, för jag vet vad boken handlar om och jag vet i vilken ordning händelserna kommer. Något jag såg klart och tydligt i teckningarna. En bilderbok av min bok om Uddevalla. Det var riktigt magiskt att se. De hade inte bara illustrerat de stora händelserna, utan där fanns de små, små detaljerna som nu förstorats upp till ett eget "kapitel" i bilderboken.
Tänk vad många olika sätt det finna att arbeta med en bok när det finns kreativa lärare, för någon måste komma på idéerna.
Nu väntar ännu en föreläsningsdag, och därefter ytterligare två. Det ska bli spännande att se om någon har hittat på ytterligare sätt att använda min bok Äventyr i Uddevalla.
Du vet väl att många skolor använder mina böcker som temaböcker när de läser om vissa ämnen. Jag har fått massor av brev från elever som tackat mig för att de har fått högsta betyg efter att ha läst mina böcker och därefter fått prov i ämnet. De tackar mig för det, men jag tycker de ska vara stolta över sig själva, för det är de som har gjort prestationen.
Nu ska jag iväg och föreläsa. Ser fram emot att träffa nya skolklasser.
Ha en bra dag!
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare
Copyright Kim M. Kimselius
Kanske
vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?
Vad roligt att du läser min blogg. Lämna
gärna en kommentar längre ned i det här inlägget. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.
onsdag 25 april 2018
Många olika sätt att arbeta med en bok
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Kim!
SvaraRaderaBra idéer för att arbeta med en bok! Kul att får tack av elever som skrivit bra på historieprov! Välförtjänt!
Hälsningar
Per W
Hej Per
SvaraRaderaJavisst var det... Tack för din fina kommentar!
Kram Kim :-)
Vilken upplevelse att få möta sådana klasser! Inget går upp emot att få höra att de verkligen läst och kommit in i bokens handling på det sättet. Jag fick också bilder en gång. Det var magiskt. Det vill jag uppleva igen.
SvaraRaderaHur kom det sig att du skrev just den här boken?
Kram!
Hej Anna
SvaraRaderaJa, det är fantastiskt att få den här typen av respons.
Äventyr i Uddevalla skrev jag på uppdrag av Destination Uddevalla. Jag har skrivit många böcker på uppdrag: Snapphaneresan, Det glömda kriget 1808-1809, Mysteriet med Guldgubbarna, Döden på Island, Det osynliga folket på Island... Tror det var alla.
Kram Kim :-D