Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 12 april 2018

Tvivlar du på dig själv?

Tvivlar du på dig själv?

Vem har inte varit med om att läsa en bok och få känslan "varför skriver inte jag så här bra?".

Då kommer tvivlet och eftertanken. När du sedan får reda på att någon har läst din bok och haft samma tanke, då känns det direkt mycket bättre.

Vad ska du göra åt de här känslorna?
Det bästa sättet är att läsa mycket, många olika typer av böcker, olika genrer. Då kommer du att upptäcka hur bra dina egna böcker är.

Du kan sätta betyg på varje bok du läser 1-5, eller 1-10. När du har läst ett visst antal böcker ska du sätta betyg på din egen bok, utifrån de du har läst. Har du tagit dig igenom tillräckligt många böcker, av många olika författare i olika genrer, bör du få ett rätt bra betyg på din egen bok. Om inte, då sitter det bara i ditt huvud och du behöver tänka mer positivt.

Vad gör du när du ändå inte känner dig nöjd med din berättelse?
Det finns många olika saker att göra:
Åk på författarretreat!
Gå en skrivarkurs!
Googla din bok och läs de positiva recensionerna!
Gå samman med andra författare och bara var!
Skriv av dig dina känslor!
Tänk positivt!
Vänd dina negativa tankar till positiva (något jag lär ut på mina skrivarkurser och det ger förträffliga resultat!)!
Tro på dig själv och ditt skrivande!
Skicka in till förlag och få bekräftelse på att din berättelse duger!

Känns det bättre?

Du kan läsa mer skrivtips här.

Skriv på!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 

2 kommentarer:

  1. Lätt att tvivla på sig själv och får det krypa in i det innersta blir det förlamande. Jag håller på att samla kraft för utskick till fler förlag efter att ha fått nej från de förlag jag skickade till i första omgången. På det igen!

    SvaraRadera
  2. Hej Ia

    Bra att du ger dig på det igen. Ge inte upp, tänk på alla stora författare som har blivit refuserade gång på gång, Stephen King, J.K. Rowling, Astrid Lindgren...
    Lycka till!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!