Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 11 juni 2018

Dagen började med en katastrof

Dagen började med en katastrof

Ordet katastrof används så lättvindigt nuförtiden. Snart får vi hitta på ett nytt ord som har samma tyngd som katastrof hade förr.

Men för mig innebar starten på dagen en katastrof. Nja, egentligen inte direkt, för jag hade en underbar morgonpromenad. Det hade kommit någon 0,001 mm regn inatt och plattorna var lite våta. Solen var framme och de tunga, svarta regnmolnen drog bort för att släppa sitt vatten någon annanstans. Hundarna var pigga och glada och blev ännu gladare när grannen kom med sin hund. Det är den enda hunden vi möter här ute på landet och vi träffas inte varje dag eftersom jag oftast går betydligt tidigare. Men idag blev promenaden senare eftersom det inte var närmare 30 utan bara 18 grader.

 Lydiga, glada hundar som sprang omkring och lekte, låg och brottades och direkt kom på inkallning när två andra grannar kom tillbaka från sin morgonpromenad. De är faktiskt mer morgonpigga än jag.

Glad kom jag hem, pussade på katterna och förberedde min morgonsmoothie. Körde nötterna först, hade sedan i melon, egenodlad gurka, blåbär, egna jordgubbar, alger och lite tranbärsjuice. När jag satte på mixern tänkte jag: Oj, vilken fart det var idag. Sedan såg jag hur min smoothie vällde ut under tillbringaren, ut på maskinen, bänken och nedför skåpet innan jag kom mig för att stänga av och dra sladden.

När jag tog tag i tillbringaren för att dra loss den, följde den med rakt upp, utan någon vridning alls. Kvar satt knivarna och runt allt det rann min smoothie. Nu värre än någonsin. Det blev storrengöring av köket. Maken undrade om jag inte skulle äta den geggan jag hade samlat ihop, men för mig såg det bara ut som spyor och jag hade tappat aptiten. Det blev knäckebröd och en kopp machate istället.

Magen känns tom utan smoothien, men det enda jag kan tänka på är den otäcka gröna sörja som fanns överallt i köket innan jag hade fått bort den. Det får bli bananpannkaka ett par dagar framöver.

Få se om dagen fortsätter i den lugna harmoni som morgonpromenaden gav mig, eller den stressfyllda besvikelse som fyllde mig när mixern gick sönder...

Önskar dig en underbar dag.

Nu ska jag låta mig uppslukas av orden och spökena på Torpa Stenhus.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!