Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 30 oktober 2019

Skräcktema på Färgargården

Skräcktema på Färgargården

Igår glömde jag av att blogga, eftersom jag var helt uppslukad av skräckberättelserna som kursdeltagarna på sommarens skrivarkurser har skickat in.

Här ser du omslaget till Skräcken på Färgargården. Visst är det fint? Boken kommer ut under våren. Än så länge pågår arbetet med den.

Det är så många bra berättelser i år, en av dem fick mig att le extra mycket. Det var Jane-Helene Berntssons berättelse, Färgargårdens författarunder. (Det är även Jane-Helene som har gjort det fina omslaget.)

Jane-Helenes berättelse utspelar sig i framtiden och hon leker med tanken att många av de som har gått Kimselius skrivarkurs har blivit stora erkända författare och fått nobelpris. Därför har mycket hänt i Eringsboda och folk vallfärdar för att besöka Färgargården. Låter det som en spännande berättelse? Det är det, temat är ju skräck... (Jane-Helene har inte helt fel i sin framtidsvision, för Elias Våhlund, som gett ut Handbok för superhjältar har gått min skrivarkurs. Sist jag hörde något var boken översatt till 25 språk.)

En njutbar gårdag med andra ord, jag försvann bort bland alla magiska berättelser. Jag är så stolt och glad över att jag har fått lära känna alla dessa fantastiska författare. Några av dem kan du möta på mitt Öppet hus 1-2 augusti 2020.

Vissa av berättelserna jag läste igår påbörjades på skrivarkursen i somras. Jag ler vid minnet när delar av berättelserna lästes upp. Jag ler ännu mer när jag ser hur bra berättelsen har blivit, hur de avslutas med en knorr som får mig, som läsare, att vilja läsa mer av författaren. Precis så som en berättelse ska vara.

Blev du nyfiken på författarna? Många av dem har medverkat i de tidigare Färgargårdsböckerna.







För varje bok har författarna utvecklats mer och mer. Många av dem är flygfärdiga sedan länge och har debuterat med egna böcker. Det är så roligt att möta dem varje sommar och peppa dem lite till, utmana dem och se dem utvecklas för varje år.

Vill du också gå en skrivarkurs för mig och medverka i någon av antologierna? I helgen håller jag grundkurs, det finns några få platser kvar. Vecka 15 april 2020 är det dags för en ny grundkurs och 27 och 28 juli 2020 är det Eget skrivandekurs. De kurserna är bara till för dem som har gått grundkurs, eller distanskurs för mig. Nyfiken? Kika in på Skrivarkurserna.

Blev du nyfiken på böckerna i Färgargårdssserien? Fråga efter dem hos din bokhandlare, eller ditt bibliotek, annars finns de på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus,  Akademibokhandeln eller Storytel.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!  

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!