Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 25 mars 2020

Kimselius läser Svarta Döden om pestens härjningar på 1300-talet

Kimselius läser Svarta Döden om pestens härjningar på 1300-talet

Utan närmare eftertanke satte jag mig ned och spelade in första kapitlet av min bok Svarta Döden. Omålad, okammad, men med rösten under kontroll. Så här i Coronatider tänkte jag att det kunde vara intressant att höra en bok som utspelar sig under pestens härjningar på 1300-talet. Hur folk löste problemet då, hur det gick för världens befolkning och hur man undgick att drabbas.

Tanken är att jag ska spela in ett kapitel om dagen. Eller fler, vi får se hur responsen är på inläsningarna. Här är i alla fall första kapitlet av Svarta Döden. Berätta gärna vad du tyckte om den, för att inspirera mig att läsa in fler texter.


Om du inte kan ge dig till tåls tills jag har läst in alla kapitlen finns boken redan nu inläst att lyssna på hos t.ex. Storytel etc.

Det är Pestens år 1348 i Florens. Pesten utplånar allt i sin väg och lämnar byar och städer öde. Det är en ohygglig katastrof som drabbar Europa.

Theo och Ramona förflyttas i tiden och hamnar mitt i den pestsjuka staden. Där träffar de Minette som bär på en stor hemlighet. När hon till slut avslöjar den för Theo och Ramona, är det något så fruktansvärt att de knappt tror att det är sant. De inser att de måste ta sig därifrån så fort de kan. Deras flykt gör att de till slut står öga mot öga med Svarta Döden.

Digerdöden/Svarta Döden härjade i Europa på 1300-talet. I staden Florens sägs nära 100% av stadens invånare ha dött av pesten. Detta är en fängslande bok som realistiskt skildrar pestens framfart i Florens. Boken är uppbyggd runt riktig fakta, liksom samtliga böcker om Theo och Ramona.

Blev du nyfiken på boken ? Fråga efter den hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus,  Akademibokhandeln eller Storytel.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

 
Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.

 
Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka! 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!