Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 15 juni 2020

Det händer något när man byter skrivplats

Det händer något när man byter skrivplats

För det mesta sitter jag inne och skriver. I fredags var det en mulen och blåsig dag. Något som gjorde mig sömnig och jag tappade inspirationen. Då tog jag och kopplade ur datorn från den stora skärmen och satte mig på verandan men den här bedårande utsikten.

Det dröjde inte länge förrän Kotten satt vid mina fötter.

Därefter kom Smilla och Kiara låg under verandan. Omgärdad av alla hundarna, vinden som slet och drog i håret, de lite kalla vindpustarna, blommornas doft... Det fick energin att komma tillbaka. När sedan solen tittade fram och bländade i skärmen brydde jag mig inte så värst mycket. Jag skrev på ändå, jag vet var tangenterna sitter och jag behöver inte läsa det jag skriver. Vips hade tre kapitel flödat ur fingrarna och batteriet krävde laddning.

Då var jag lite smått urblåst och frusen. Datorn hamnade på laddning och jag värmde mig med en kopp te.

Nöjd gick jag in och flyttade worddokumenten till InDesign och bröt om till färdiga boksidor. Tänk så mycket jag åstadkom under en arbetsdag, bara för att jag bytte plats.

Här sitter jag i normala fall när jag skriver. På den här bilden är InDesigndokumentet öppet.

Att byta skrivplats är något jag alltid rekommenderar när man får skrivkramp. Det händer nämligen något när man får ny utsikt. Tankarna flödar i en annan riktning.

Hoppas att du blev inspirerad och funderar över var du ska sitta nästa gång du skriver! Jag har en hel del favoritplatser ute i trädgården. Tur att datorn går på batteri.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskursHitta glädje i skrivandet och distanskurs Skriv om ditt liv för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.
 
Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!