Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 3 juni 2020

Skrivprocess Fånga läsaren och håll dem kvar i ett hårt grepp

Skrivprocess Fånga läsaren och håll dem kvar i ett hårt grepp

Att gripa tag i läsaren direkt och hålla fast genom hela boken är något som är viktigt för en författare. 

Just nu är jag uppslukad av serien Glastronen av Sarah J Maas. Det är en författare som har förmåga att gripa tag och inte släppa greppet om läsaren.

Hur gör man då?
Börja med något som fångar läsarens uppmärksamhet. Ett telefonsamtal, att man anar att något kommer att hända, eller ha ett sådant fängslande språk att det inte går att sluta läsa.

Det många gör fel är att börja med att beskriva karaktären, eller miljön, för att bygga upp bilden för läsaren. Fel! Fel! Fel!

Grip tag och överraska. Skaka om!

Läs början på de böcker som har blivit bästsäljare. Hur börjar de?

Nu kan du inte börja på samma sätt, men det gäller att få en känsla för vad det är som gör att en bok fångar eller inte.


Det perfekta kapitlet
Det gäller att inte bara fånga läsaren i det första kapitlet, utan hålla dem kvar genom hela boken.

För att lyckas med det gäller det att du varierar tempot i varje kapitel, lugna avsnitt, dramatiska stycken och avslutande text som väver en tråd till kommande kapitel.

Tänk berättelsen som en väv full av fängslande mönster. Varje tråd måste hållas samman med nästa, annars skulle väven falla samman. Om väven varit helt platt och grå hade ingen fångats av den. Men en färgstark, varierande väv griper tag i betraktaren.


Tänk i bilder när du väver ihop berättelsen!
Se allting framför dig när du skriver, som om du betraktar en bild där din berättelse vävs fram. Skildra bilden genom att berätta vad du ser, istället för att skriva rakt upp och ner. Låt läsaren vara betraktaren som ger djup åt din text.


Karaktärerna är nog så viktiga
Om du har lyckats fånga läsaren med en spännande inledning får du inte släppa dem där. Det är viktigt att läsaren verkligen bryr sig om dina karaktärer. Då får du dem att läsa vidare för att se hur det går för personerna i handlingen.

Gör karaktärerna till verkliga personer, sårbara, hjärtevarma, hårda, tuff barndom, bra barndom, minnen som format personen under uppväxten. Gör karaktärer som folk känner igen sig i. Då har du lyckats fånga dem.

En författare som är mästare att skapa karaktärer är Jussi Adler Olsen. I Avdelning Q har han en sammansättning av udda karaktärer, som man i vissa stunder hatar, men ändå älskar, just för att de är så genuint vanliga, men ändå udda. Läs böckerna så förstår du vad jag menar.


Tänk på detaljerna
Historien och karaktären är det som driver berättelsen framåt. Men det är de små detaljerna som gör att man fängslas och inte kan sluta läsa. Ju mer läsaren lär känna karaktärerna och platserna där händelserna utspelar sig, desto mer vill de läsa.

Som exempel kan jag nämna Lucy Rileys böcker De sju systrarna. Böckerna handlar om sex systrar. Alla är adopterade. När deras far dör får de ledtrådar till sitt förflutna. Det tar läsaren med runt om i världen. Fakta blandas med spänning och kärlek. Starka, detaljrika karaktärer som man månar om och vill läsa mer om.


Vem är din hjälte?
Vad är det som gör huvudpersonen till just den han/hon är? Kan det vara något personen har uträttat, något personen är på väg att göra. Kanske det inte alls är en hjälte? Allt är inte svart och vitt, det finns gråzoner, utnyttja dem!


Fortsätt hålla läsaren fången
Tänk på de tidigare James Bondfilmerna. För visst har du sett några av dem? Vad gör dem bra? Varför vill vi se nya James Bondfilmer hela tiden, trots att det är nya karaktärer som spelar huvudpersonen.

Mycket beror på den spännande handlingen. Öppningsscenen är det alltid fart och fläkt över. Även om det kanske inte alltid har något med själva historien i boken att göra, så är man fast.

Exotiska platser, nya miljöer, ofta många olika i varje film. Det gör att man inte bara är fängslad av spänningen, utan även får utforska nya världar genom filmen.

I James Bondfilmerna händer det hela tiden något. Även om det är en lugn stund anar man att det när som helst kommer att dyka upp en bov som förstör lugnet.

Om du inte har sett någon James Bondfilm rekommenderar jag dig att göra det. Eller varför inte ta dig tid att läsa Ian Flemings böcker om James Bond?


Vem berättar historien?
I ett tidigt skede av berättelsen måste du bestämma dig vem som är berättaren av historien. Ska du skriva i första person, så att det är JAG som berättar. Eller i tredje person så att det är HON/HAN som berättar.

Du kan också vara en allvetande berättare. Du vet allt som ska hända, men det vet inte karaktärerna i berättelsen. På så sätt kan du lägga ut ledtrådar till läsarna och bygga upp förväntan.


Knyt ihop trådarna
Låt inga trådar i väven hänga lösa när berättelsen är klar. Se till att ha vävt samman allt noga. Om du har gett en glimt av något som ska hända, måste du se till att det också händer.

I min bok Den gömda Inkastaden berättar jag i början av boken att mannen ger sin trolovade en sjal som bevis för att de ska leva tillsammans. När så Ramona får en sjal av Theo i slutet av boken, påminner jag läsaren, genom Ramonas tankar, om vad sjalen betyder för berättelsen. Jag knyter ihop trådarna i väven.


Berätta istället för att skriva
Det finns inget bättre än att dras in i berättelsen så att det känns som om man är där. Att man delar den livsfarliga situation karaktärerna befinner sig i. För att få den känslan måste du BERÄTTA istället för att skriva.

Om du skriver att personen är ledsen, ska du ställa dig frågan: Hur vet du det?

Beskriv hur personen ser ut, rödgråtna ögon, näsan kanske är röd för att personen har snutit sig upprepade gånger på grund av sorgen.

Att beskriva istället för att skriva kallas för att gestalta. Tänk på att inte gestalta genom hela boken. Det kan vara tröttande för en läsare att hela tiden vara delaktig av en actionfylld berättelse. Ibland måste du låta läsaren vila lite.


Vill du lära dig mer kan du gå någon av mina distanskurser, eller läsa någon av alla mina handböcker om skrivprocessen. Du kan även ta för vana att kika in på bloggen för att ta del av nya skrivtips.

Lycka till med ditt skrivande!


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet och distanskurs Skriv om ditt liv för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.
 
Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!