Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 14 november 2009

Kimselius är i Finland och föreläser, andra dagen


Under två års tid gjorde jag flera föreläsningsresor till Finland, eftersom jag hade skrivit boken Det glömda kriget, efter förfrågan från Projekt 1809 i Finland. En berättelse om Sveriges och Finlands gemensamma historia.

 
Andra dagen i Finland/Helsingfors började med en titt ut genom panoramafönstren, snö utanför och havet låg blankt utanför. Vackert väder, en lovande dag framför mig. Bra!




Jag hoppade i bikinin och tog ett dopp i swimmingpoolen. Alldeles ensam, tyst, lugnt och en fantastisk utsikt över havet. Därefter bastu och då hörde jag hur någon plumsade i poolen utanför. Men jag såg aldrig någon.



Vid frukosten träffade jag den andra badgästen, en mycket trevlig norrman. Vi åt frukost gemensamt eftersom vi endast var tre gäster den morgonen.

Därefter blev jag hämtad av goda vänner, åt lunch med dem och deras barn. Sedan bar det
av till Auroraparken. Där fanns tsarens toalett och en fantastisk skog som både jag och barnen älskade.

En nyfiken and flög upp på broräcket och sträckte ut halsen för en brödsmula, som vi inte hade med oss.





Promenaden förde oss utefter ån, en riktig trollskog, med nedfallna träd. Snön låg vit på marken och det var riktig vinter. Barnen älskade det och så gjorde även jag

Därefter åkte vi till Hanaholmen, där barnen fick se julgranarna som prydde både över och bottenvåning, de fick se mitt rum, men höjdpunkten var swimmingpoolen, där de lade sig vid kanten och plaskade, hänförda över hur ljuset rörde sig i vattnet när krusningarna drog fram över ytan.

Vi hade en jättetrevlig timma på hotellet innan det var dags för vännerna att åka hem med nu två trötta barn. Jag gick in och bytte om till den halvvåta bikinin och hoppade i swimmingpoolen, igen. Det var ännu mysigare än på morgonen, ljuset var underbart genom fönstren, tystnaden var total och jag var helt avkopplad. Men jag saknade mina vänner och deras barns röster och det kändes lite ensamt.

Hanaholmens Kulturcentrum utanför Helsingfors är ett fantastiskt ställe dit jag rekommenderar alla att åka för att koppla av och äta riktig gourmémat till bra pris. Och för er som inte läst min bok "Det glömda kriget 1808-1809" kan jag berätta att en stor del av handlingen i boken utspelar sig här på Hanaholmens Kulturcentrum.

Ett smolk i dagens glädjebägare är att Finnairpersonalen strejkar från måndag. Mitt plan imorgon till Rovaniemi verkar inte vara påverkat och jag hoppas att strejken löst sig till på fredag då jag ska hem från Rovaniemi till Sverige, med Finnair...

Men var dag har nog av sin plåga, det gäller att inte ta ut oron i förskott utan njuta av varje dag som om det var den sista (utan att för den skull gå omkring och tro det). Därför njuter jag av minnet av denna underbara dag och ser fram emot morgondagens simtur i poolen innan det bär iväg igen.

Vi hörs snart igen, med nya bilder. Kanske en bild på självaste tomten! För det sägs att han bor i Rovaniemi. Vi får väl se...


Första dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Andra dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Tredje dagen i Finland, Rovaniemi 
Fjärde dagen i Finland, Rovaniemi 
Femte dagen i Finland, Rovaniemi, Idrottens Hus 
Sjätte dagen i Finland, Rovaniemi, besök hos tomten 
Sjunde dagen i Finland, Rovaniemi

  Här kan du läsa fler inlägg om mina researchresor.

Kramisar från Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!


Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se. Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!