Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 12 april 2010

Skrivprocess, hitta ditt författarspråk

För att bli en bra författare gäller det att hitta sitt författarspråk. Lättast gör man det genom att läsa mycket, olika typer av böcker, olika genrer, olika författare.

Känn efter vad du tycker är en bra bok, vad får dig att tycka om just den här boken, är det språket, hur boken är uppbyggd, känslan av närhet till personerna i boken...?

Hitta ditt sätt att skriva genom att läsa andra författares böcker, många olika författare.

Sätt dig sedan ner och skriv, på ditt alldeles egna sätt. Låt skrivarglädjen gripa tag i dig. Prova dig fram till vilken typ av bok du vill skriva. Prova olika genrer. Lär dig se kritiskt på din text, se med andras ögon.

Ett fel man ofta gör när man skriver är att man skriver lite uppstyltat, försöker skriva "fint" och lite tillkrånglat. Försök därför redan från början skriva enkelt, med ett bra flöde och rytm. Hitta din speciella ton, hur du vill uttrycka dig så att det känns naturligt och lätt för dig att skriva. När du väl är där, fortsätt skriv på det sättet. Det ska vara kul att skriva, det ska vara ren glädje och kännas tillfredsställande när du är klar.

Älska det du gör, så kommer även läsarna att älska det du har skrivit!

Lycka till!

För fler skrivtips se min hemsida www.kimselius.se KLICKA HÄR så kommer du direkt till Författartipssidan.

Kramisar från Kim (På bilden ser du mig med min bok "Kimberlie - Ett nytt liv" . En bok jag tycker väldigt mycket om. Den skrev jag redan 1992 och den har legat länge i byrålådan, men nu har den kommit ut och jag har fått otrolig respons på boken. En bok jag älskar och är stolt över.)

9 kommentarer:

  1. Det var precis det som tog så lång tid för mig. Att hitta mitt eget sätt att skriva på. Det känns som om jag hittat det nu och jag älskar verkligen att skriva.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra att du har hittat "din röst", då är det mycket lättare att skriva. Lycka till!
    Kramisar Kim

    SvaraRadera
  3. Intressant att läsa vad du skrivit Kim. Jag tror att jag har ett "eget" språk att skriva på. Jag har bestämt mig att min kommande bok ska bli bättre än den första, men språket blir detsamma. Jag skriver ju självbiografier så det är ju lite annorlunda än alla romaner. Jag försöker få fram mina tankar och känslor i texten och tror att jag lyckats med det.
    Kram A-C

    SvaraRadera
  4. Älska det du gör är verkligen viktigt!

    SvaraRadera
  5. Jag tror det ligger mycket i det du säger, men man måste ha talang också, sitt eget språk, en röst, något att förmedla.

    SvaraRadera
  6. Bra tips, Kim -i synnerhet det där med att älska, liksom vårda skrivpassionen!

    SvaraRadera
  7. A-C: Underbart att du har hittat ditt skrivsätt. Du berättade att din första bok hade sålt bra, vilket innebär att läsarna också var nöjda med den. Håll fast vid den stilen nu när du håller på med din 2:a bok. Lycka till! Kramisar Kim

    Tack Monika, blir så glad över dina ord! Kramisar Kim

    Carina: Det stämmer absolut. Det är meningen att man ska hitta sin egen röst, leka sig fram till sitt eget språk och ha kul under färden.

    Tack Sofie, du har förstått att jag tycker det är viktigt att vara rädd om passionen man har för själva berättandet och orden. Kramisar Kim

    Tack för alla kommentarerna. Jätteroligt att höra av er. Då känns det som om någon läser det jag skriver. Kram till er alla! Kim

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag är femton och har lite svårt att skriva pga att jag älskar alla sorter av böcker och nästan alla sätt författare skriver på.
    Jag vet inte vad som är fel, kanske att jag är en läslus som inte har någon fantasi längre. Det känns som att jag tar andra författares böcker när jag skriver. Att det jag skriver om har någon redan skrivit om... vad borde jag göra/tänka på?

    Tacksam för svar :)

    SvaraRadera
  9. Hej Anonym
    Det ska vara roligt att skriva en bok. För att du ska lyckas uppnå glädje i ditt skrivande ska du skriva om sådant som du tycker är viktigt att berätta, något du brinner för, något som bubblar inom dig och kräver att få komma ut.

    Skriv direkt från hjärtat, låt fantasin flöda och tänk inte på stavning, grammatik eller att någon ska läsa det du skrivit. Det enda du ska tänka på är att få ur dig din berättelse.

    Försök inte kopiera någon annans stil, inte berätta något som någon redan har skrivit. Hitta på något unikt, något som bara du har i ditt huvud.

    Jag tror att om du sätter dig vid datorn och bara låter orden flöda så hittar du din författarröst. Kanske det är trevande till en början, men till slut finns den där. Det kanske inte går direkt, det kanske tar något år, men med träning uppnår du precis det du är ute efter: Din egen författarröst, din egen skrivstil!

    Lycka till! Hör gärna av dig igen och berätta för mig hur det går!

    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!