Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 29 maj 2010

Avbrott i vardagen

Efter en mycket intensiv arbetsvinter/vår tog jag mig en dag ledigt medan jag väntade på att korrekturläsarna skulle skicka manuset till Boudicas strid mot Romarna i retur.

Jag körde 3,5 timma till min älskade pappa. Normalt brukar det ta ca 3 timmar, men den här gången hamnade jag i en militärkolonn med EU-märken på lastbilarna.

Jag beundrar min käre far som snart är 87 år och klarar sig helt själv. Han sågar ved, han lagar mat och städar, tar hand om hunden, fåren och hönsen.













När jag talar med honom på telefon frågar jag honom alltid om det inte blir ensamt för honom nu sedan mamma dog, om han inte vill flytta hem till mig... Svaret är alltid detsamma: "Jag har det bra här!"

Efter att ha tillbringat en solig, varm dag på gården tillsammans med pappa, i lugnet, med alla djuren, förstår jag att om det var jag som bodde här skulle jag aldrig flytta.

Innan jag hittade mitt paradis, var mammas och pappas ställe ett paradis där jag gärna ville bo.

Pappa höll på att avveckla hönsen och hade bara en höna kvar, vilket min bror tyckte var för lite och kom med tre ägg till pappa, som hönan genast lade sig på och efter ett tag fick pappa tre nykomlingar i hönshuset.
Pappa älskar kycklingarna och pysslar om dem. Jag tycker de är jättesöta.


Det är skönt att ladda batterierna med att göra något helt annat och när jag ser min far stå där med sin hund när jag vinkar hejdå, kan jag inte förstå att min pappa blir 87 om någon månad. Dessutom har jag svårt att förstå hur min far har kunnat få sin bordercollie att bli så enormt tjock den här vintern. Men kanske är det som pappa säger, att det har varit så mycket snö att hunden inte har kunnat springa... För vem har inte lidit av all snön i vinter.

Men nu njuter jag av våren/försommaren och hämtar nya krafter inför kommande kalla dagar.

Jag kommer snart att resa tillbaka till pappa. Ännu en plats på jorden där jag har ett paradis och en mycket kär familjemedlem.

Kramisar Kim

5 kommentarer:

  1. Va fina bilder och din far han ser jättepigg ut! Härligt natur han lever i.

    SvaraRadera
  2. Kim, EN hel dag ledigt? :) tycker snart du borde ge dig själv i alla fall en vecka ledigt, för att bara komma ikapp, bara ta dig tid att : bara vara.

    SvaraRadera
  3. Vad fint skrivet om din pappa!

    SvaraRadera
  4. 87..!? Han ser minst 10 år yngre ut. Vad härligt att få vara så pigg och frisk vid den åldern :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Katarina. Ja pappa är jättepigg och naturen runt gården är helt underbar! Kram Kim

    Hej Eva. Ja, jag vet, borde vara ledig oftare, men är i slutskedet av en bok och när den gått iväg till tryck ska jag ta lite mer ledigt, för att ägna mig åt hundar, trädgård och familjen. Då tänker jag också lägga mig i hammocken och bara vara tills någon av katterna dunsar ned på min mage (och i värsta fall ansiktet), eftersom katterna av någon anledning anser att hammocken är deras. Dessutom ska jag läsa dina böcker... Vilket jag ser fram emot med glädje. Kramisar Kim

    Tack Carina, blir så glad när du skriver så. Kram Kim

    Hej Helly, håller med dig, pappa ser betydligt yngre ut än vad han är. Det ger mig hopp om att jag ska vara pigg och frisk när jag blir gammal. Fast egentligen har jag mammas gener i min kropp och hon dog för två år sedan 82 år gammal... Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!