Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 6 maj 2010

Upprymd och lycklig, Boudicas strid mot Romarna färdigskriven!

Nu har jag skrivit klart Boudicas strid mot romarna. Idag har jag jobbat intensivt eftersom jag har en deadline (sista inlämningsdag) att hålla. Hade som mål att vara klar med boken imorgon, men jag är klar NU!!!

Ja, klar och klar, det är alltså första utskriften, "benet" som jag kallar det, som är skrivet. Nu ska jag läsa igenom manus och bearbeta texten och förbättra, lägga "kött på benet", innan den går iväg till mina kära korrekturläsare som ivrigt väntar på att få läsa ett nytt korrektur.

Dessutom... när jag liksom ändå var i skrivartagen, så har jag skrivit början på en ny bok... Vad den handlar om får ni veta en annan gång. Blir så inspirerad när jag har flyt i skrivandet.

Smakprov ur Boudicas strid mot Romarna:

Pluto föll till marken i samma sekund som Ramona. Hunden blev liggande stilla med en livlös, blodig Ramona tvärs över sig.

Ikväll ska jag inte jobba med någon av mina böcker. Bara vara och finnas till, pussa på min Pluto och vara glad över att jag har honom. Han är min inspiration när jag skriver om Theo och Ramonas Pluto.

Känner mig helt omtöcknad av att ha arbetat så fokuserat och koncentrerat hela dagen. Det är som att komma ut ur en bubbla, att stiga ut i en annan värld. Den riktiga världen. Imorgon kliver jag in i fantasins värld igen, men till dess ska jag vara lite trevlig mot min man, för jag är inte så värst trevlig och social när jag är i slutet av en bok. Jag är liksom inte närvarande i rummet, trots att jag befinner mig där.

Jag vet en av mina fans som kommer att älska den här boken. Speciellt när jag berättar att det är 50 kapitel i Boudicas strid mot Romarna. Men inte bara därför, det är själva handlingen jag tror att många fans kommer att älska.

Nu blev ni allt nyfikna! Ja, ni får ge er till tåls. Jag ska göra manus ännu bättre innan jag lämnar det ifrån mig. Först i augusti kommer boken ut. Håll ögonen öppna på min hemsida www.kimselius.se där lägger jag ut när och var boken släpps för allra, allra första gången. Men det är långt dit, en hel sommar, med sol och bad och nya bokprojekt för min del.

Nu ska jag gå och pussa på hundarna, som Jan har varit snäll och tagit om hand om hela dagen.

Kramisar Kim

3 kommentarer:

  1. Hej Kim, vad kul! Då ska jag låna den av svenska skolan. Spännande, och vad roligt att de använder dina böcker!

    Nu ska jag sova, har precis packat i all hast. I morgon åker vi till Jakarta. Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Så spännande det ska bli!
    Ser fram emot att läsa böckerna!

    SvaraRadera
  3. Hej Eva
    Ja, jag tycker det är häftigt att mina böcker finns på Svenska skolan. Tror bara att det är en titel, men ändå!

    Ser fram emot att höra rapporter från Jakarta. Ska iväg och föreläsa på Historisk dag i Horsahallens gille imorgon. De har lovat regn, kallt och blåsigt. Kul när jag ska vara utomhus hela dagen och iförd historiska kläder... Kramisar Kim

    Hej Jessica

    Så roligt att du skriver här och kommenterar. Ännu roligare ska det bli att träffa dig på bokmässan i höst. Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!