Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 20 oktober 2010

Skrivprocess: Skrivglädje

För mig känns det viktigt att jag tycker om det jag gör, så har jag känt hela livet. Har jag inte trivts på ett arbete, då har jag slutat, för det ska vara kul att leva.

På samma sätt resonerar jag när jag skriver. Det ska vara roligt att skriva, inte kännas som ett tvång, inte vara jobbigt. Det måste vara glädje i skrivandet!

Ibland tror jag att många ställer alltför stora krav på sig, hänger upp sig på detaljer, petar och petar i orden i det oändliga, istället för att glädja sig över att orden finns där, att de vill komma ut på papperet/skärmen.

Skrivglädje för mig är när jag berättar något jag själv tycker är roligt att läsa, antingen det är en dikt, en novell eller en hel bok jag skriver.

Skrivglädje är när du skriver direkt från ditt hjärta, om något du brinner för, ord du har inom dig som bara måste komma ut.

Just nu håller jag på att jobba med min bok Svarta Döden, eftersom den ska tryckas om. På grund av att jag har bytt program i min dator sedan boken skrevs, blir det en hel del arbete för mig. Men det är ett roligt arbete, eftersom jag återupplever den glädje jag hade inom mig när jag skrev Svarta Döden, trots det otroligt tunga ämne som boken behandlar, Pesten i staden Florens på 1300-talet.

En karaktär tycker jag väldigt mycket om. Han är en person som dyker upp en bit in i handlingen. Han fick eget liv under mina fingrar och jag kände en oerhörd glädje när jag berättade om mannen, samma glädje som jag känner när jag nu stöter på honom igen i mitt arbete med boken. Även om mannens öde är tragiskt andas berättelsen livsglädje, eftersom det är så jag känner när jag skriver och det för jag in i berättelsen genom mina ord.

Kanske är det därför jag valt att skriva om så många tragiska, sorgliga händelser i vår historia: för att jag vill visa på den livsglädje som trots allt finns överallt omkring oss, även mitt i sorgen.

Stanna upp, ta ett djupt andetag och känn hur underbart det är att leva. För över det till orden som du sätter på pränt och känn hur skrivglädjen flödar även genom dig!

Kramisar Kim

Fler skrivtipsinlägg hittar du här.

4 kommentarer:

  1. Men vad kul att du känner så:-) Jag känner precis likadant - skriver verkligen inte om 'lätta' saker - men jag har så roligt under tiden.
    Att redigera tycker jag mycket om efter att jag fått sakkunniga råd - då får jag 'vara där i texten igen':-)

    Det är en förmån o en lycka att få känna så:-)

    SvaraRadera
  2. Hej Ewa-Louise
    Underbart att höra att någon annan känner på samma sätt. Oftast får man ju bara höra om författarens vedermödor när han/hon sitter där och försöker få ur sig orden!
    Håller med dig om att redigering är kul, eftersom man då återupplever texten.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Det är härligt att läsa om din skrivglädje. Jag älskar också att skriva, men mitt skrivande fungerar ganska annorlunda jämfört med ditt. Det är sällan orden flödar, utan snarare föds de - långsamt och med viss möda. Men det är en möda jag gillar, för den ligger nära mitt hjärta. Jag tror att skrivandet speglar min person i ganska hög grad - och jag får intrycket av att det är detsamma med dig och ditt sätt att skriva.

    SvaraRadera
  4. Hej Peter
    Det är nog sant som du skriver, att skrivprocessen speglar personen som "håller i pennan". Jag är en "bubblande", livsglad person, så det kanske inte är så konstigt att orden bubblar ur mig. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!