Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 21 december 2010

Vintern håller oss i ett järngrepp

Här är det bitande kallt just nu -18 grader och fallande temperatur, klockan är 18.10. En stor fullmåne lyser över den snötäckta naturen. När fullmånen gick upp över trädtopparna var den blodröd, vilket fick mig att tänka på vampyrer...

Men snön och kylan får mig även att tänka på små tomtar/vättar som smyger omkring i grå kläder, med sina yllemössor och tjocka yllevantar. De ser till stugor och hus och för tur med sig, det är i alla fall vad jag fick lära mig när jag var liten, både i sagor och av mina mor- och farföräldrar.

Det är så kallt att näshåren frös till is när jag var ute och körde in ved. Tola och Pluto hade täcke på sig, men Tickies var för litet så hon fick vara utan. Förstår att hon ville gå in så fort jag öppnade dörren med en ny famn ved. Tror det är mest tassarna hon fryser om.

Katterna har inte varit ute på flera dagar. Ändå är de utekatter, de har egen dörr som de kan gå ut och in genom precis som de vill. De föredrar att stanna inne i värmen vid elementet och pannan. Jag förstår dem.


Nu när jag inte längre behöver bekymra mig över hala vägar, tycker jag att snön är vacker. Det går att åka skidor även på vägen utanför, eftersom den är helt snötäckt med stora vallar upp vid sidorna om vägen. Jag har redan varit ute på en skidtur tillsammans med hundarna idag. Då var det "bara" -11 grader. Eftersom jag inte har gjort något skidspår ännu, plöjer skidorna djupt ned i snön och jag är rädd för att falla omkull, för tänk om jag inte kan ta mig upp igen ur all den här snön!
Här i Blekinge där jag bor har vi fått 75 centimeter snö redan och de har "lovat" att det ska komma cirka 30-40 centimeter till imorgon...

Det är vackert med fullmånen över uthuset, det snötäckta taket, de snötyngda grenarna. Ja, det är jättevackert när all skottning är "klar", i alla fall för den är omgången.

Men i morgon börjar ny skottning, ny ved ska köras in så att pannan kan gå på högvarv för att hålla huset varmt.

Tänker på alla stackare som ska ut i jultrafiken, på ishala, snömoddiga vägar i den här kylan. Jag är glad att vi inte ska få besök, jag hade varit orolig för de som skulle köra hit.

Var rädd om dig i jultrafiken, så att det blir en gnistrande vacker jul även för dig. Och tänk på att julen är en fridens tid, en tid för eftertanke, en tid av lugn och ro, en tid av gemenskap eller av rofylldhet.

Ta det lugnt på vägarna, det är bättre att du kommer fram för sent, än att du inte kommer fram alls.

Önskar dig en underbar Jul!

Kramisar från Kim.

3 kommentarer:

  1. Den blodröda månen har jag med i min tredje bok: Isvintern. En månförmörkelse med ett mycket märkligt fenomen som lär ha hänt någon gång under sentida bronsålder.
    Jag önskar dig också en riktigt härlig och fridefull Jul!

    SvaraRadera
  2. Det är vackert med snö. Magiskt vackert.

    Både mina föräldrar och svärföräldrarna kommer att vara på vägarna i morgon så det är en aning nervöst.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Monika: Igår var det månförmörkelse. Ska bli kul att läsa om det i din bok när jag kommer så långt i serien. Detsamma! Kram Kim

    Hej Anneli: Vackert, men mycket jobb. Inte kul att ha både svärföräldrar och föräldrar ute på vägarna. Ska de komma och fira jul hos er? Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!