Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 20 december 2010

Skrivprocess: Skrivandets alla små stunder

Hur hinner du? är en fråga jag ofta får, och då menar folk hur jag hinner skriva så många böcker, trots att jag är på resande fot större delen av året.

Då berättar jag att jag skriver mina böcker på hotell, på flygplatser, på tåg, ja vid varje stund jag får över.

Nu när jag har varit iväg och signerat runt om i Skåne, kört på ishala vägar, skottat fram bilen, pratat med många människor, slagit mitt signeringsrekord och haft långa dagar, då har jag ändå satt mig att skriva varje kväll när jag kommit tillbaka till min Skrivarstuga.

Hur orkar du? är frågan jag då har fått. Ja, egentligen orkar jag inte när jag kommer hem. Jag vill bara sätta mig i fåtöljen och vara, eller lägga mig i soffan och stirra i taket, eftersom jag är trött. Men jag vet, att med skrivandet är det som med motion. Det kan vara motigt att sätta igång, men åh så skönt det känns efteråt.

Därför startar jag upp datorn, hur trött jag än är och så sätter jag igång att skriva och plötsligt flödar orden ur mig och fyller sida efter sida på datorn. Till slut har några timmar gått, eller kanske bara femton minuter, eller trettio. Men jag HAR skrivit och jag känner mig nöjd över mig själv, över att jag inte lät tröttheten överbemanna mig och göra mig apatisk, utan tog tag i det och fick ned ytterligare några ord på den berättelse jag håller på med.

Om du arbetar på det här sättet, att varje dag skriva något, har du till slut skrivit en hel bok. Det är därför jag hinner och orkar, jag tar en bit i taget och då känns inte allt så övermäktigt. Dessutom tvingar jag mig att skriva, trots att jag egentligen vill göra något annat. För jag vet hur skönt det känns i kroppen efter en härlig joggingtur, som jag från början släpat mig ut på, men känner mig så upplivad av efteråt.

Precis så är det med skrivandet. När boken har byggts upp inom mig, och på datorn, och jag till slut stänger ned för dagen, kommer precis samma känsla som efter en joggingtur, endorfinet flödar i kroppen och jag mår mycket bra och plötsligt har jag ork att göra en massa andra saker som jag annars bara skulle ha skjutit upp.

Ta därför tillvara på de små stunderna och skriv, en liten stund varje dag. Då kommer du att känna tillfredsställelsen och lyckan inom dig över att du har tagit dig över ett hinder och lyckats åstadkomma något kreativt även denna dag!

Lycka till!

Kramisar Kim

Här är mina tidigare blogginlägg om skrivprocessen:
Min allra första bok
Skriva en bok
Ge ut böcker på eget förlag
Bokomslag, från idé till färdig produkt
När blir du författare?
Min källa till inspiration

Skriv en bok, föreläsning på Bokmässan i Göteborg 23 september 2010

Att arbeta med flera böcker samtidigt


Spökskrivare
Tänk vad ett ord betyder mycket
Lugn och harmonisk av böcker
Skicka din berättelse till förlag
Jobba med gula lappar och se exempel.
Nya gula lappar och skrivtips.
Hitta ditt författarspråk
Kött på benet

Huller om buller-tekniken
Första meningen
Slutet
Ge dig tid att stanna upp

Om jag ändå kunde tänja på tiden

Motivation och disciplin
Snart klar
Korrekturläsning

När allting finns där och har bråttom att komma ut

Det kom ett mail

Skriva för skrivandets skull

Skriva synops

Att arbeta med ordspråk


Synonymer, en spännande lek med ord

Läsarna är viktiga


Att använda sig av livserfarenhet i sina böcker



När inspirationen flödar
Sprudlande skrivarglädje
Kreativitet och vardagsbestyr


Skrivprocess och drömmar

Mellan dröm och verklighet
Skrivandet och livserfarenhet
Korrekturläsarna


Skrivkramp?
Vad händer på nätet när jag dör?
Skrivglädje
Skriv medan du sover

Skriv direkt ur hjärtat!

Iaktta och memorera...
Tid att skriva

Bygg upp din berättelse


Vill du ha fler skrivtips kan du gå in på min hemsida www.kimselius.se

4 kommentarer:

  1. Tack för det här fina inlägget! Jag tar det till mig från topp till tå! Jag ska anamma det direkt. Det känns alltid som om min käraste vän talar till mig när jag läser dina inlägg - det är sådan värme i dem! Kram Jonna

    SvaraRadera
  2. Hej Jonna. Tack för dina fina ord! Blev så glad när jag läste dem, tack! Kramar från Kim

    SvaraRadera
  3. Jag brukar få samma fråga! Beroende på vem som ställer den brukar jag ibland säga "jag ser nästan aldrig på tv", vilket i och för sig är sant och jag tror inte folk FÖRSTÅR hur mycket man faktiskt hinner om man inte ser på tv tre timmar varje kväll.

    Sedan handlar det väl mest om vilja och disciplin. Och att våga säga nej till annat för att man hellre sitter hemma och skriver (det har jag haft en del problem med, men det går ganska bra nu ;) ).

    Häromveckan när jag blev strandsatt på SJs nattåg i tio timmar utöver den ordinarie restiden på 17 timmar. Folk blev helt förskräckta, stackars mig! Själv hade jag det mycket bra och redigerade 100 A4, vilket då aaaldrig hade hänt om jag varit hemma. Inlåst på tåg är det bästa, I tell ya ;) Kanske SJ borde ha ett skrivarläger?

    SvaraRadera
  4. Hej Malinthewrither. Jo, jag brukar också säga att tv stjäl mycket tid och att man hinner med mycket om man inte ser på tv hela kvällarna.

    Härligt att höra hur du bearbetar förseningar, jag gör likadant! Gillar din kommentar om att SJ skulle starta skrivarläger. Något du kanske skulle fundera på nästa gång du sitter fast på ett tåg?

    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!