Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 27 oktober 2010

Skrivprocess: Skriv medan du sover...

Rubriken kanske låter underlig, men det fungerar faktiskt, att skriva medan man sover. I alla fall för mig.

Om du följt min blogg vet du att jag har sprudlande fantasi och att orden bara forsar ur mig. Ingen skrivkramp här inte, än så länge.

Men ibland händer det att jag liksom inte får till det jag vill skriva, trots att jag vet precis vad jag vill berätta.

Då gör jag som så att när jag går och lägger mig funderar jag på det jag vill berätta, utan att haka upp mig på själva berättelsen, utan tänker bara på VAD jag vill att texten ska handla om. Därefter lägger jag mig och sover.

I 99% av fallen vaknar jag med berättelsen färdig i huvudet och det är bara att gå upp och skriva, antingen det är mitt i natten eller på morgonen. Det räcker att få ned det på papperet, men det allra bästa är att starta datorn och börja skriva, för då fortsätter flödet och det kommer mer text än vad jag har "sovit ihop".

Det skulle vara jätteintressant att få höra om det finns fler författare som fungerar på det här sättet. Du kan väl skriva en kommentar och berätta hur du gör i din skrivprocess, eller om du efter att ha läst det här provar på att "skriva medan du sover" och om det fungerade för dig.

Lycka till!

För fler skrivtips se tidigare blogginlägg om skrivprocess här.

Kramisar Kim
(På bilden är det mina valpar Livia och Pluto som får stå för sovandet idag.)

9 kommentarer:

  1. Det finns mycket spännande som dyker upp i drömmarna.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Exakt så gör jag också, både jag och texten får "ligga till sig". Sen är det klart som korvspad efter lite vila, när allt får bearbetas utan att man medvetet lägger sig i.

    SvaraRadera
  3. Önskar att jag kunde reda ut oredan när jag vaknar....i natt vaknade jag av en mara riktigt otäckt kunde inte somna om.
    //Anki

    SvaraRadera
  4. Jag känner igen mig i det då jag ofta vaknar upp med dikter i huvudet. Det händer då jag tänkt att jag tex ska skriva en novemberhaiku. Så omedvetet har den antagligen legat och grott innan den föds under sömnen.

    SvaraRadera
  5. Jag är inte författare, men skriver en hel del i jobbet och en del på fritiden. Jag har nog inga hela berättelser i huvudet när jag vaknar, men en del idéer kommer på natten. Andra idéer i duschen eller när jag är ute och promenerar...

    SvaraRadera
  6. Vad kul att höra att detta funkar så bra för dig också. Jag vaknar också ibland och har en hel berättelse i huvudet. Skulle helst vilja koppla en dator till hjärnan och få in allt där med en gång innan allt är borta. Jag har inte fått någon bok publicerad men kanske en dag så...

    SvaraRadera
  7. Tack för alla era kommentarer, jättekul att höra hur det fungerar för er. Nu besvarar jag er en och en:

    Hej Carina. Härligt att du fungerar på samma sätt, det märks på dina texter, de är helt underbara. Kram Kim

    Hej Anki. Usch, inte alls kul. Hoppas du tagit dig ur drömmen nu. Kram Kim

    Hej Iréne, välkommen hit till min blogg. Det låter underbart att vakna med en dikt i huvudet. Roligt att höra att du fungerar på samma sätt. Kram Kim

    Hej Freedomtravel: Då fungerar du ju på samma sätt, du får de bra idéerna när du sover. Duschen och promenaden är också bra idéställen. Kram Kim

    Hej Anonym: Jadu, det hade inte varit dumt att koppla in en dator till hjärnan när vi sov, då hade allt varit färdigskrivet när vi vaknade. Eller så hade hjärnan strejkat... Lycka till med din bok! Hoppas du har nytta av alla mina tips på Skrivprocess/Skrivtips här på bloggen. Kram Kim

    SvaraRadera
  8. Blir förundrad över din kapacitet - dag som natt:-)

    Själv funkar jag bäst mellan sömn o vaka på morgonen. Då kommer det upp saker som jag glömt att korrigera eller bara missat i den redan skrivna texten. Glömmer dem inte heller även om jag inte gör någon notering direkt.

    Det måste vara spännande för dig att vakna varje morgon:-)

    Igår rekommenderade jag dina böcker till en vännina:-)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej Ewa-Louise. Tack! Orden är en gåva jag har fått att förvalta och jag försöker förvalta den på bästa sätt.

    Ja, det där tillståndet mellan sömn och vakenhet, det har jag också skrivit om, ibland vill jag bara inte riktigt vakna för orden finns där och tumlar runt och jag bara njuter av dem. Förmodar att det är likadant för dig!

    Ja, det är spännande att vakna varje morgon med nya idéer som fyller huvudet.

    Tack vad glad jag blir! Låt mig få veta vad hon tyckte om dem.

    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!